Sony Xperia 5 Mark II

Diskussion i 'Xperia 5' startad av Johnh3, 17 sept 2020.

  1. kalavun

    kalavun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tack för svar! Intressant, jag är rätt sugen på att testa. Såg att det var ett bra erbjudande nu hos Elgiganten med WH1000XM3.

    Har du testat om gcam funkar? Hittade bland annat denna:
    Google Camera for Xperia 5 II – GCam Download
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Gcam funkar inte på Sony. Angående problemet med suddiga bilder som föregående talare nämner... i Pro fotoappen finns bara hårdvaruknappen att använda när man ska ta ett foto, ingen på skärmen. Det känns ju "pro" och har sina fördelar men problemet blir ju när slutartiden är så kort. För det är nästan omöjligt att hålla telefonen helt stilla när du trycker på denna knappen pga kraften som krävs och telefonen är liten. Du får inte samma problem på en systemkamera då den är stor och tung. Så jag tycker det är en stor miss av Sony att inte ha en mjukvaruknapp tillgänglig i Pro appen. Det handikappar appen lite vilket är mycket kontraproduktivt.
     
    1newbie, Egil och kalavun gillar detta.
  3. kalavun

    kalavun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tack för svar.

    Märker du om Sony uppdaterat standardappen något? Skulle tro att det är den jag skulle använda mest.
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har inte kvar telefonen så det får någon annan svara på [emoji4]
     
    kalavun gillar detta.
  5. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    220
    Ja, därför använder jag självutlösaren på 3 sek för att kunna koncentrera mig på att hålla mobilen stilla, och det är bara på mörkerfoto med många ljuskällor jag tycker det behövs, som tex på bifogade bilden. 20201209_160625-01.jpeg
     
    Last edited: 13 dec 2020
    1newbie, kalavun och dannejanne gillar detta.
  6. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Fungerande GCam är på väg. Har en testversion där jag fotat med både vanliga och vidvinkel objektivet, dock så fungerar inte nattläget ännu. I den senaste systemuppdateringen så kom det tydligen med en liten uppdatering till standardappen då den hade bytt versionsnummer. Vet inte vad som ändrats dock.
     
    kalavun och andol gillar detta.
  7. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Det var snabbt bytt. Varför?
     
  8. kalavun

    kalavun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Det vore ju snyggt om det kom en fungerande gcam och så klart om Sony fortsätter uppdatera mjukvaran.

    Är du nöjd med din xperia?
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Gillar att testa telefoner. Byter medans järnet är varmt ibland. Fick 1500kr plus dessutom när jag sålt allt pga dealen med hörlurar. Just nu testas Zenfone 7 Pro! Men förväntade mig lite mer av kameran i Xperia 5 II också var inte helt nöjd. Kanske med Gcam men det var flera månader sedan appen sades vara redo.
     
    Last edited: 13 dec 2020
    jocke_lulle och bernard gillar detta.
  10. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Uppgraderade från en Oneplus 6T och tycker Xperian har åtminstone lika bra kamera med standardappen som 6T hade med GCam. Också bättre batteritid, bättre skärm, bättre högtalare, bättre storlek... Så ja, jag är nöjd. :)
     
    kalavun gillar detta.
  11. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Jag är ganska nöjd med telefonen, men kameran är jag inte riktigt nöjd med.
    Hade större förväntningar på den.
    Området du kan få skarpa och bra bilder med huvudlinsen (24mm) är så litet och skärpedjupet är så kort.
    Om man sitter några runt ett bord i fikarummet så får du skarpa och bra bilder på de som sitter närmast, men de som är 3-4 meter bort blir oskarpa trots att kameran visar att den fokuserat med gröna fyrkanter.
    Har nog aldrig slängt så många bilder som nu!
    Men vitbalansen är är bättre än de flesta mobiler jag testat!
    I övrigt en bra telefon med en bra batteritid som kan jämföras med Huawei P30pro.
     
    kalavun gillar detta.
  12. kalavun

    kalavun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Låter som det är lite delade meningar runt kameran. Kanske värt att testa den där gcam betan som @Caze@Caze nämnde? Om det gör skillnad.

    För mig är kameran viktig, men även intresserad av en del andra saker som hyfsat smidigt format, bra skärm, batteri och hörlursuttag.
     
    bernard gillar detta.
  13. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Tyvärr, så kraschar Gcamappen bara!
     
    kalavun gillar detta.
  14. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Versionen som jag använder har tyvärr inte släppts publikt ännu. Den har som sagt kvar en del buggar men det är i alla fall på väg. :)
     
    1newbie, kalavun och andol gillar detta.
  15. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    220
    Säg gärna till när den släpps:).
     
  16. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Roligt nog så släpptes en ny testversion av GCam ikväll där HDR+ Enhanced och nattläget fungerar så kan posta lite jämförelsebilder.

    Vi börjar med standardappen som baseline. Tycker Sony appen gjorde riktigt bra ifrån sig här.
    DSC_0108.JPG

    Näst har vi HDR+ ZSL (standard HDR+) med Pixel 2 profil (skarpaste profilen men ger även mest brus i detta läge)
    PXL_20201213_224256752.jpg

    HDR+ Enhanced med Pixel 2 profil
    PXL_20201213_224305246.jpg

    Nattläge
    PXL_20201213_224314353.NIGHT.jpg


    Som ni förmodligen märker så är standardappen skarpast men även mörkast. HDR+ Enhanced och nattläget är mjukast, men kan inte säga helt säkert att fokus legat rätt då touch-fokus fungerar inte ännu i dessa lägen (borde dock vara ganska korrekt då även bilden i ZSL läget togs utan touch-fokus). Som bonus inkluderar jag bilden från nattläget där jag ökat skärpan i efterhand.

    PXL_20201213_224314353.NIGHT_sharpness.jpg
     
    dmncr, gefy, 1newbie och 3 andra gillar detta.
  17. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Spännande! Har du installerat någon API2 enabler eller rotat?
     
  18. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Har inte behövt installera någon enabler och kör stock. Med det sagt så har Sony begränsat Camera2 API:t för framkameran och telefotot, så att en enabler/root kan behövas för att kunna få dessa fungerande. Är osäkert för tillfället.
     
  19. theandypandy

    theandypandy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5 IV
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Skärpedjupet är ett återkommande problem för mig med vad gäller "vanliga" kameran. Att skärpedjupet är så himla litet. Point and shoot fungerar rätt dåligt när man tar kort på saker på kort avstånd eftersom det viktiga troligtivs blir suddigt. T.ex. en tallrik med mat från sidan. Eller personer som sitter vid ett bord. Och så vidare. Kommer definitivt hålla ögonen öppna efter det nästa gång (om typ 2 år :D ) det är dags för ny mobil. Vilka bländare de olika kamerorna har. Optimalt vore om det fanns variabelt med 2-3 lägen så att man kunde få bra skärpedjup om det fanns ljus nog.

    Upplever också att det är lite lurigt att få skarpa bilder när det är lite halvdåligt med ljus, men vet inte om det är någon skillnad mot andra telefoner. Men det är också ett återkommande problem, som dock inte är så alvarligt eller ovanligt.

    Färgerna och kontrast är riktigt trevliga, speciellt med tanke på att det var en av de sakerna jag verkligen ogillade med min Oneplus 6.

    Pro-appen har jag inte använt sedan första veckan. Jag är hobbyfotograf men insåg rätt fort att jag inte kunde använda den appen till något vettigt, just eftersom man inte har kontroll över bländare. Jag kör vanliga fotoappen med HDR nu och tar fram systemkameran om jag ska fota något "på riktigt".

    Efter jag vant mig med formfaktorn så tycker jag det funkar bra, mobilen är väldigt skönt att hålla i. Men samtidigt är en lite bredare skärm bättre att läsa text på, denna är lite väl smal då.

    Side sense tyckte jag verkade riktigt nice när jag först började använda telefonen, men jag har nog inte aktiverat det på några veckor nu så kommer troligtvis slå av den i inställningarna om det går. Det är svårt att lära gamla hundar nya trick tror jag :)

    Assitant-knappen är fortfarande kass och borde gå att stänga av och tas bort helt i framtida version av mobilen.

    Överlag väldigt stabil och bra upplevelse. Inga problem med batteritid och inga seriösa buggar alls. Haft stabila samtal och stabilt wifi. Har inte saknat den lite snabbare laddningen på Oneplus ännu, men det är ju corona-tider så det kan ju ändras :)

    edit: Här finns några exempel på det jag menade med skärpejupet: https://photos.app.goo.gl/8J6Axvi5mLnb8S2z6
     
    Egil, jocke_lulle och kalavun gillar detta.
  20. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Har rätt så samma åsikter som dig. Kommer också från op6.