Router och nätverk?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Amedi21, 15 dec 2020.

  1. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Ännu en routertråd - sorry! :)

    Jag bor i ett hus på två våningar. Routern, den medföljande från Telia, sitter på bottenvåningen och mitt kontor är på ovanvåningen (endast träreglar och gips mellan våningarna). Jag har ett 100/100-abonnemang och får ut full hastighet på kontoret, men trots det laggar alla mina zoom-möten så till den grad att det är ohållbart. Det är som små mikrofrysningar vid ojämna mellanrum. Jag antar att det inte beror på routerns räckvidd utan snarare kvalitet. Jag har nätverksuttag i alla rum, men de används just nu inte.

    Vad borde jag göra här? Vad har jag för alternativ? Ny router? Mesh? Accesspunkter? Extender? Trådad anslutning? Är inte särskilt bevandrad inom nätverk men något behöver göras. Tacksam för pedagogiska förslag :)
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Använder du några Telia-specifika tjänster (typ TV)? Annars är det väldigt enkelt att byta till en meshlösning, med en enhet på bottenplan och en på ovanplan.

    Eftersom du har uttag lite överallt vore det kanske bäst med en lösning som låter dig använda kabel mellan routern och pucken du sätter på ovanplan, så den kommunikationen sker trådat och inte trådlöst.

    Annars låter det som det är enklast och snabbast att dra kabel från Telia-routern bara, till dina uttag? Dvs om uttagen redan är på plats, och du är någorlunda stationär på kontoret? Det är bara vanlig patchkabel du behöver (inte jordad): Luxorparts UTP-nätverkskabel Cat. 6 Vit - Färdig längd. Din Telia-router borde ha 4 stycken lediga ethernetuttag om du inte anslutit något till routern redan. Du behöver inte konfigurera något särskilt när du använder kabel, utan det är bara "plug and play".
     
    Last edited: 15 dec 2020
    Amedi21 och Crown gillar detta.
  3. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag hade kört på trådat i den utsträckning det går. Sedan hade jag skaffat ett meshsystem där alla "puckar" ansluts trådat. Då får du även riktigt bra prestanda på det trådlösa.

    Edit:
    Du skulle kunna köpa TP-Link Deco M4 Whole-Home Mesh WiFi System (3-pack) (Routrar). Huvudenheten i paketet kopplar du direkt till nätverksuttaget dit Telia-routern är kopplad idag och lägger Telia-routern i en låda.

    Därefter drar du en nätverkssladd från huvudenheten till en switch dit alla din nätverksuttag bör vara kopplade idag. Är det istället en patchpanel så kommer du behöva fixa en switch dit du drar sladden från huvudenheten och sedan köra sladdar från patchpanelen till switchen för de uttag du vill använda/aktivera.

    De 2 "puckarna" kopplar du därefter på de ställen du vistas mest på och ansluter de till nätverksuttagen. Datorn bör du även ansluta med sladd om du har möjlighet för bästa prestanda.

    Allt förutsätter att du endast har Bredband från Telia och inte tjänster som IP-telefoni eller TV.
     
    Last edited: 15 dec 2020
    Amedi21 gillar detta.
  4. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Ett första steg kan också vara att se över så att dina valda kanaler och bredd är optimerade utifrån kringliggande wifi nät... Jag bor själv i hus, men har radhus på andra sidan vägen som tidigare påverkade mitt wifi... Scannade med en app och det var då tydligt vilken kanal jag skulle lägga mig på - vips så blev det mycket bättre...

    Vet dock inte vad appen hette.. en del wifi acccesspunkter/routrar har den funktionen inbyggd idag.
     
    Amedi21 och bernard gillar detta.
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    A) Kolla så du är ansluten till 5GHz
    B) Kolla så det faktiskt fungerar bättre med kabel
    C) Om det är problem bara med WiFi även på 5GHz så se till att du har uppdaterade drivrutiner för nätverkskortet
    D) Du kan också göra ett test här och ladda upp bilden av resultatet så kan vi försöka klura ut om uppkopplingen faktiskt är problemet: Internet Speed Test - Measure Latency & Jitter | Cloudflare

    Men framförallt, börja inte uppgradera och byta ut saker i onödan.
     
    Amedi21 och bernard gillar detta.
  6. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Jag har förutom bredband också TV (box Arris VIP 4302). Har lyckats läsa mig till att om jag byter router måste jag göra vissa inställningar för att boxen ska fortsätta fungera. Har också varit inne på en mesh-lösning med två enheter som till varandra är anslutna trådat. Jag skulle kunna ansluta datorn trådat här uppe, men faktum är att jag och frun har varsitt kontor på ovanvåningen, och vi är rätt flexibla i termer av var vi sitter så jag tror att trådlöst ändå är vägen framåt.

    Tack! Jag har även IP-TV via Telia, så jag antar att denna lösning fortfarande är möjlig, men att mesh-systemet i så fall behöver konfigureras så att det fungerar med tv-boxen (Arris VIP 4302). Om du har tips på vilka inställningar som måste till är jag tacksam.

    Bra idé! Jag bor faktiskt i kedjehus och det finns en hel del radhus i närheten också, så jag borde nog se över portarna. Har aldrig gjort såna övningar förut, men det borde inte vara alltför komplicerat tänker jag.

    Helst av allt vill jag inte byta utrustning i onödan, även om jag just nu tror att det är routern som är problemet här (möjligen kan jag byta portar). Jag har samma problem på 2,4GHz som 5GHz. Vad gäller drivrutiner så kan jag bara konstatera att jag har lika mycket problem på min jobbdator (som uppdateras av arbetsgivaren) som på min telefon över wifi. Över 4G funkar det bättre. Gjorde en mätning och bifogar resultatet. Osäker på om jag kan tolka det korrekt, men download 5,20 är ju orimligt lågt. gjorde också ett test på bredbandskollen.se som gav mig 2,85 ned och 3,5 upp, med en svarstid på 5,54 (detta alltså på 2,4GHz). Det ska sägas att jag har gjort andra tester på Bredbandskollen i samband med att Zoom-möten strulat och då har jag, på samma position i huset, uppmätt 113 respektive 118 ned när jag varit ansluten på 5GHz...

    Edit: mätningen gjorde jag över 2,4GHz. Bytte till den frekvensen igår efter att uppkopplingen frös över 5GHz. Bytte till 5GHz, gjorde en ny mätning och kom upp i helt andra hastigheter denna gång (bifogat), men jag har som sagt problem både över 5GHz och 2,4 GHz.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 15 dec 2020
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Första uppenbara steget är förstås att koppla datorn med nätverkskabel mot router för att utesluta det trådlösa. Om det ändå funkar dåligt så är problemet troligtvis orsakat av belastningar i Telias nät. Men jag har märkt av halvdassig kapacitet och dataförlust hos några av mina kunder som kör på Telia fiber, men detta kan ju vara väldigt lokalt och beroende av utnyttjande av kapacitet av andra som sitter på samma tapp in mot Telias stamnät.

    Om detta däremot endast uppkommer med trådlöst, ja då får du felsöka avstånd och eventuella störkällor, säkerställa att du ansluts till 5GHz bandet osv.
     
    Mats Palmberg gillar detta.
  8. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    "Första uppenbara steget är förstås att koppla datorn med nätverkskabel mot router för att utesluta det trådlösa."
    Precis så var jag på väg att skriva.
    Vill bara redovisa mina erfarenheter, har 100/10 anslutning. Roter på nedervåningen arbetsrum på övervåningen. Använder Teams. Fungerar perfekt i bägge ändar. Ingen skillnad mellan 5Ghz och 2.4.
    Detta får mej att tro att problemet för TS inte är hastigheten utan svarstider eller störningar.
     
    bernard gillar detta.
  9. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Lutar åt samma sak. Svarstider eller andra störningar. Sitter i ett zoommöte i detta nu, har över 100 mbit/s ned enligt bredbandskollen och zoom varnar mig för att jag har en ostabil internetuppkoppling.