Tips på bra Chromebook?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av kallt_kaffe, 17 dec 2020.

  1. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Efter att ha tappat min Macbook Pro (mid 2014) i golvet en gång för mycket så behöver jag en ny mobil enhet då den pga sprucken skärm numera är begränsad till användande med extern skärm.

    Med tanke på att en ny Macbook Pro kostar som ett mindre kungarike och så funderar jag på en Chromebook. Testade Chromebook för många år sedan när det var ganska nytt och hade då en Samsung (om jag minns rätt) med ARM-processor och jag minns den som rätt trött och slö men det var som sagt länge sedan och det var en budgetmodell.

    Mina krav är följande (utan att ha speciellt bra koll på vad som är standard i Chromebooks numera):
    - Minst 1920x1080 i upplösning.
    - Stöd för OpenVPN.
    - Stöd för Androidappar (för att kunna se på film med Kodi).
    - Kunna surfa, se på Netflix, Disney+ och liknande i Full HD.
    - Kunna jobba via Citrix med bra prestanda.
    - Spela med Stadia i 1080p.
    - Inte för liten skärm (gärna större än 13 tum).
    - OK batteritid.
    - Inte alltför dåligt ljud (Ska vara tillräckligt bra för film, spel och nödspela lite musik på spotify).

    Tar gärna emot synpunkter från folk som har erfarenheter av någon eller några av ovanstående aktiviteter på en Chromebook. Är det något av det som är dömt att misslyckas eller är det rimliga krav som de flesta Chromebooks uppfyller?

    Budget kan variera. Får gärna vara prisvärt men är beredd att betala lite mer om jag det känns värt det.

    (Ett alternativ är förstås att kolla om Macbook:en går att reparera och om det täcks av "drulleförsäkringen" men frågan är om det ens går att få tag på utbytesskärmar till en 15-tums mid 2014 (retina) Macbook längre?)

    Bifogar en bild på eländet:
    upload_2020-12-17_10-53-9.png
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Acer Chromebook Spin med 3:2-skärm (optimalt för surf, men för video fylls inte hela skärmen förstås): Chromebook

    Alterantivt någon av ASUS Flips kanske? De känns bägge rätt välbyggda och är mer "high end" sett till skärm, tangentbord, metallchassi osv.
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  3. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jo, jag har sneglat lite på Spin 713 redan.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    kallt_kaffe gillar detta.
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Erfarenheter av Stadia på en Chromebook?

    Någon som kör Kodi?
     
  6. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Du kan ju köpa en begagnad MacBook annars...
     
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Hmm... en refurbished likadan kostar 10399:- Helt galet, betalade 14999:- för min för mer än 5 och ett halvt år sedan.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Du nämner en gammal Samsung-Chromebook som var seg. Chromebooks uppfattas som allt annat än sega idag, de är väldigt rappa vill jag påstå. Så upplevelsen av den gamla datorn du nämner är nog inte gällande idag.
    Jag använder Android-appar på min Chromebook, använder även Open VPN-appen, funkar klockrent. Enda problemet är att jag sedan en tid tillbaka måste starta om VPN-anslutningen varje gång jag startar min Chromebook, det tar några sekunder bara men är lite jobbigt att behöva göra varje gång. Så var det inte tidigare, vet inte vad som ändrats.
    Citrix vet jag inte om det funkar? Google på det. Finns Android-stöd för Citrix annars? Eller räcker en vanlig webbläsare för Citrix numera? Krävdes massa tillägg när jag sysslade med det fast det var många år sedan.
    Spel i Stadia ska nog funka bra, jag har dock inte testat. Bör vara samma upplevelse som vilken Chrome-webbläsare som helst. Att streama film, Netflix osv, funkar klockrent för mig.

    Jag kan verkligen rekommendera Chromebook. Enda undantaget är väl om man sysslar med mycket (vanligt) spelande (ej Stadia) eller avancerad video-redigering. Bildredigering eller enklare videoredigering gör jag dock utan problem.

    Varför skulle han köpa en dyr och onödig dator, som ger en sämre upplevelse?
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har kört både Stadia och xCloud på min Pixelbook. Det går utmärkt och flyter på fint via apparna för respektive tjänst.

    Om du ofta ska köra spel hade jag dock valt en 16:9-skärm, för det blir ju lite trist på Pixelbooken med 3:2-skärm på den punkten.

    Spelar bara spel som funkar med kontrollen själv. Latensen är för hög för att funka med mus/tangentbord för min smak, men med kontroll märks det mycket mindre.
     
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Mmmm... 16:9 kanske det får bli. Kört lite stadia på min 21:9-skärm och även om det fungerar bra så är det lite tråkigt att ha svarta områden utan bild.

    Acer har ju en del billiga CB314- och CB315-modeller med 14- resp. 15-tumsskärmare i 1920x1080. Är man dumsnål om man köper en Chromebook med Celeron-CPU, 4Gb RAM och 64GB SSD eller klarar man sig skapligt på det?

    EDIT: Efter att ha googlat lite så tror jag 4Gb RAM blir en begränsning om man skall köra lite androidappar vilket man förmodligen kommer att vilja göra.
     
    Last edited: 18 dec 2020
  11. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Var in i butik igår och kikade lite på Asus Flip och Acer Spin och gillade 16:9-formatet på Asus:en bättre. Webhallen har höjt priset idag men samtidigt har Komplett sänkt till samma pris som Webhallen hade igår. Frågan är väl om 64Gb SSD blir en begränsning.
     
  12. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
  13. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det blev en Acer Chromebook 715 idag med 8Gb RAM och 128Gb SSD. Har inte hunnit testa så mycket än men Stadia flyter på bra i 1080p och Citrix Workspace kom förinstallerat och verkar fungera bra det lilla jag testat. Testat film i Netflix som hastigast och det verkar ju fungera (föga förvånande iofs).

    Kodi har jag installerat både som Android-app och Linux-app och upp till 1080p går ju bra men försöker man titta på 2160p-material (x265) så orkar den inte avkoda och skala ner det utan att frameraten blir bedrövligt dålig. Ingen showstopper kanske men visst hade det varit trevligt om den hade fixat det om man nu har något i 2160p som man i nödfall vill kolla på när 4K-teven är upptagen.

    Förutom den lilla besvikelsen när det gäller att nödkolla på 2160p-material så känns den väl helt OK men jag har som sagt inte haft den så länge än. Trevligt med numeriskt tangentbord också då jag har lite bokföring då och då som skall göras. Stor skärm (15.6tum) och gjord i aluminium. Har inte pekskärm men det är inget jag känner att behöver. Har haft en jobbdator en gång med pekskärm och det var mest störande när man pekade på något på skärmen och råkade klicka på något.

    Det är alltså denna jag köpt: 15,6" Chromebook i aluminium & 128 GB SSD

    Kostade mig 4490:- och lustigt nog så fick jag ett mail från NetOnNet om att jag fått gratis F-Secure i 12 månader eftersom jag köpt en dator av dem. Undrar hur de tänkt att jag ska använda det på en Chromebook?