Zenfone 7

Diskussion i 'Zenfone 7' startad av jacani, 26 jan 2020.

  1. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Någon som haft sin ett tag som vågar sig på en recension? Finns android 11 nu tex? Hur är batteriet över tid?
     
    Zoneher gillar detta.
  2. Covetous

    Covetous Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Kashing
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Kashing
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    Telefon 2:
    Asys Zenfone 7 Pro
    Info:
    Den är jättefin
    Ingen Android 11 ännu iaf. Startade telefonen och kollade i morse.
    I övrigt använder jag min Sony Xperia 5 istället pga ovan nämnda anledningar.
     
    bernard gillar detta.
  3. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Jag måste säga att det tog nog inte mer än 2-3 dagar innan man vant sig med storleken och vikten.

    Tycker att kameran tar bra bilder så har inget att klaga på där.

    Men jämför jag batteritiden mot zenfone 6 är jag riktigt missnöjd. Z6 klarade sig i två dygn, det gör inte z7. Vet inte om det beror på programvaran att det dödades fler appar i Z6 än i z7.
     
    Covetous gillar detta.
  4. Zoneher

    Zoneher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Bästa mobilkamera i omröstning. Jo kanske det!
    Bästa selfie kamera garanterat iaf
     
  5. muaysub

    muaysub Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Pixel 3
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 II
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    Zenfone7 Pro kostar 599 EUR på Fnac just nu, mycket mobil för priset!
     
    spigen gillar detta.
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Fick tillbaka min Zenfone 7 Pro idag efter att ha varit på service pga kraftig grön tint på överdelen av skärmen vid mörka färger samt allmänt ojämn. Nya skärmen är perfekt! Vilken skillnad på färger. Fick en riktigt dålig skärm på första exemplaret.
     
    Leo83, tobias84 och flipp gillar detta.
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Skitväder! Jag vill ut och testa kameran! Gcam verkar lovande dock och zoomen verkar prestera likvärdigt mot den på min Mi Note 10 dock med aningen mindre zoom. Testat Motorola Edge+ och Xperia 5 II men deras zoom föll jämfört med Mi Note 10. Denna ser ut att kunna prestera med Gcam men vill få lite roligare väder att ut och testa i.

    Nedan bara inomhusbilder i dunkelt ljus med zoomen för att jämföra.

    Mi Note 10 3,7x

    [​IMG]

    Zenfone 7 Pro 3x

    [​IMG]
     
    rickards, spigen, bernard och 1 annan gillar detta.
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Skrev en liten recension på Tradera så tänkte att jag kunde klippa in den här också.

    Zenfone 7 Pro var ingen telefon jag hade tänkt att köpa eller ens övervägt för en månad sedan men det är för att den har gått lite under min radar. Jag hade siktet inne på en Pixel 5 för jag har gått och varit lite sugen på Vanilla ett tag nu. Men dess processor och avsaknad av zoomlins i kameran fick mig att tveka, för det priset den har det vill säga. När jag fick tillfället att få denna för 7700kr ny i butik, cirka en tusenlapp mer än en Pixel 5 skulle kosta mig, blev valet ganska enkelt. Det finns i princip bara 3 märken idag förutom Pixel som levererar en ren mjukvara. Asus, Motorola och Sony. Oneplus har gått åt ett helt annat håll och kan idag inte klassas som ren Android längre.

    För de pengarna så har jag fått absolut topp-prestanda med det snabbaste Snapdragon har att erbjuda idag. Det märks. Telefonen flyger fram i allt man gör och det är lite det jag saknar i mellanklassprocessorerna även om de är fullt dugliga de med. Men man märker av den extra hastigheten ganska väl när appar och webbsidor framförallt ska laddas och appar installeras i Play Store.

    Kameran är väldigt kompetent den också och ger fina bilder. Gillar speciellt Asus nattläge som ger fina bilder i mörker med bra balans och bra detaljer. Men för det allra mesta så kör jag Gcam på denna mobil som ökar detaljåtergivningen avsevärt i de flesta sitiationer och på alla linser. Fördelen med Gcam också är ju att man kan justera massor med parametrar själv så att man får bilderna som man själv föredrar dem när det gäller kontrast, färgmättnad etc. Kameran presterar väldigt bra med Gcam och 3x zoomen får ett grymt lyft i mörkerprestanda.

    Man ska inte underskatta hur skönt det är att ha en skärm utan notch eller punch-hole. Det är väldigt uppskattande i en tid som denna då i princip alla andra telefoner har det. Det är skönt att inte ha något som stör i skärmytan om man ska kolla helskärm i Youtube eller nåt annat. Det ökar upplevelsen rätt mycket åt det positiva hållet. 90Hz ger skärmen ett gott flyt och det gör en stor skillnad från 60Hz. 120Hz är trevligt det också men 90Hz räcker för att öka upplevelsen rejält och steget upp till 120Hz behövs inte lika mycket. Skärmen är ju också platt och det är mycket värt det också. Är inte speciellt förtjust i kurvade paneler. En stor platt skärm utan notch och hög uppdateringsfrekvens är riktigt smutt. Jag vill dock nämna att skärmen har en väldigt kall vitbalans och det läge jag föredrar när det gäller färger är "filmiskt" läge då skärmen blir tydligt varmare i färgåtergivningen då.

    En sak som jag uppskattar sjukt mycket på denna mobil är LED-lampan. Det är inte så många som har kvar en sån idag. Vilken otippad position den sitter på dessutom. Men jag tycker det är en helt briljant plats som jag aldrig har tänkt på förut. Allt som oftast så har jag mobilen ligger framför mig på ett bord och då syns ju lampan som allra bäst där den sitter. Den är väldigt tydlig dessutom. Måste nog vara en ny favoritposition på den helt klart.

    Batteritiden är även den extremt bra då det ligger på hela 5000mAh. Jag avslutar oftast dagarna med 50% eller mer kvar på batteriet. Man behöver inte vara orolig för att det ska ta slut under en dag. Kan gå 2 dagar på en laddning men ändå få cirka 10 timmar skärmtid. Standbytiden är även den mycket god och den brukar förlora typ 2% batteri över en natts sömn vilket gör att telefonen dessutom blir mycket uthållig i längden om man inte använder den mycket.

    Jag är glad att de har skippat fingeravtrycksläsare i skärmen och har en kapacativ istället. Den är mycket mer snabb och korrekt än de som sitter i skärmen. Tycker dessutom att det är skönt och logiskt att ha den på sidan som Sony har. Man kan ställa in så att man antingen enbart behöver nudda den eller trycka in den för att telefonen ska låsas upp. Vill man bara tända skärmen så kan man med fördel ställa in så att ett dubbeltryck på skärmen lyser upp den, eller ett svep om man så önskar.

    Om man ska se till de lite mer negativa aspekterna av mobilen så måste jag nämna vikten då den känns rätt tung och klumpig jämfört med allt annat. Vibrationsmotorn är av billigare klass även om den inte tillhör de sämsta. Men jag hade önskat en tydligare vibrationsmotor med mer precision som många har idag. Sen så är ljudet ut högtalarna lite fattigt. Stereoljudet är inget att hurra för då volymen i topphögtalaren är riktigt klent. Blir inte mycket stereoljud alls då balansen är helt skev.

    +Skärmen
    +Batteritiden
    +Kameran (speciellt med Gcam)
    +Notifikationslampa
    +Fingeravtrycksläsaren
    +Ren Android med några nyttiga extrafunktioner

    -Stereohögtalarna
    -Vikten
    -Storleken (är dock även ett plus)
    -Inget 3,5mm uttag (medföljer ingen dongel, buu..)
     
    Covetous, cobben, msandstedt och 1 annan gillar detta.
  9. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Deaktivera 5G och 90Hz. För kamera är Gcam rätt bra för Zenfone 7. Stäng också av onödiga appar.
     
  10. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Redan gjort allt det :-)
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tyckte min drog lite väl mycket i standby första dagarna sen stängde jag av allt som har med batterioptimering att göra och så fick jag grym standby. Tror möjligtvis "Optiflex" gjorde mer skada än nytta.
     
  12. Zoneher

    Zoneher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Vart laddar ni ner Gcam, hittar inte på store?
     
  13. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Från xda
     
    jnsson gillar detta.
  14. Zoneher

    Zoneher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Är det krångligt? Tycker bilderna blir hyffsade som det är.
     
  15. Covetous

    Covetous Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Kashing
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Kashing
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    Telefon 2:
    Asys Zenfone 7 Pro
    Info:
    Den är jättefin
    Grymt bra sammanfattning och jag instämmer i det du säger.


    Intressant att man ska behöva stänga av massa grejer när de skryter om hur bra batteritid den ska ha. Fast de kanske inte brytt sig så mycket när de har ett så stort batteri...
     
  16. simon_en

    simon_en Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Så har även jag slagit till på en Zenfone 7 PRO. I stort en trevlig telefon. Jag visste innan att den skulle vara tung, vilket är en nackdel då jag ser min tidigare Sony XZ1 som ideal i storlek/vikt/ratio. 20:9 formatet är verkligen dåligt samt att det verkar som att de nedersta knapparna på skärmen låser ibland. Lite konstigt. På den positiva sidan är en trevlig skärm och att den är snabb och känns inte så modifierad som t ex Samsung vad gäller operativsystemet.
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Grattis till en bra mobil. Är fett nöjd med min. Den flyger fram och är stabil som tusan. Precis en månad sedan senaste omstart men den tuggar på utan issues.
     
  18. Zoneher

    Zoneher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Någon som har kolla på uppdateringen till Android 11?
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Finns inget datum men tippar på om inom 1 månad på ett ungefär.
     
  20. Zoneher

    Zoneher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Ok, Jo vi får se. Har oxå lite problem med fryningar men annars supernöjd. Alla blir lika förvånade när man ska ta partyselfies, va fan hände..Min förra var en Mi 8T och hade oxå roliga kamera.