Fler wifi klienter till Routern

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av putta, 20 dec 2020.

  1. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Tack...vilken är den AP som ni då rekommenderar för mig att testa?

    Hur hade det varit med en ytterligare d-link router som passar som mesh till min befintliga...skulle det utöka min möjlighet till fler wifi klienter?

    I ett annat forum nämns det att jag skulle kunna använda min äldre d-link 880L som en andra router och AP med kanal 11 och den jag nu har i kanal 1...vad tror ni om det?
     
  2. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
  3. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 162
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Vill du ligga kvar på wifi-5 så kör en Unifi AP AC Pro eller en Unifi Nano HD
    För Wifi-6 så finns det bara två i dagsläget... samtliga kommer göra jobbet...!

    Det där med D-link är jag tveksam till.. Du kommer ju bara kunna ha en router i ditt nätverk (ok - det går att köra cascade, men hjälper dig inget) Är routern för klen kommer problemen kvarstå, är det wifi't som är problemen så kommer knappast en äldre d-link kunna hjälpa upp det, möjligtvis marginellt.. De är inte kända för deras höga kvalitet tyvärr.
     
  4. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 162
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Layer8.se säljer lite andra märken än Unifi ... Samtliga accesspunkter där är nog utomordentligt bra oxo.. tyvärr är sidan nere just nu.. kolla in där imorrn, grymt bra service där!
     
  5. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Vad jag förstår så rekommenderar ni att jag byter router helt?
    Men hur många klienter klarar ovanstående Unifi?
     
  6. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Ubiquiti UniFi PRO AC1750

    Är det den som rekommenderas?

    Skall den ersätta befintlig router som jag har eller kopplas den som en AP mot min router?...trådlöst eller via kabel i så fall?

    Hittade lite info på Kjell och companys sida och förstår nu att den används som AP och förbinds med kabel direkt från router eller via homeplug.
    Om jag förstod rätt ochså så avlastar AP routern och tar över wifi klienter och då kan fler klienter användas...har jag förstått rätt nu?

    Så vilken AP rekommenderas till rimligt pris?

    Tusen tack för hjälpen så här långt,uppskattas
     
    Last edited: 20 dec 2020
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    De två accesspunkterna som är aktuella för dig är UniFi AC Lite eller AC Pro. Enda skillnaden mellan dessa är att AC Pro har ett extra band som gör att den klarar högre datagenomströmning, detta påverkar dock inte max antal anslutna klienter vilket ligger på 250 för båda. Så med tanke på att du sitter med enbart 100/100 och kanske inte gör några större kopieringar av filer mellan trådlösa klienter så räcker troligtvis AC Lite med dess 867Mbps max genomströmning.

    Vad gäller att ersätta själva router-funktionen så är det värt att känna till att UniFi USG har några år på nacken vilket gör sig påmint om du installerar en sådan nu och aktiverar IPS-säkerhetsfunktionerna då detta begränsar kapaciteten till ca 85Mbps genomströmning, men med detta avslaget så klarar den upp emot 950Mbps. Men med tanke på att din nuvarande router inte har stöd för IPS på något vis så är det ingen försämring, bara att du har möjlighet att öka nätverkets säkerhet till uppoffring av ca 15Mbps bandbredd samt att CPU:n jobbar vid 60-100% konstant. [emoji4]

    En annan viktig detalj att läsa på är det faktum att UniFi-hårdvara hanteras via en kontroller-mjukvara som är gratis att ladda ner och installera på en PC. Tänk dock på att du bör säkerhetskopiera konfigurationen då enheterna knyts in med en unik nyckel mot din kontroller så om datorn kraschar och du blir tvungen att installera om på nytt så måste du fabriksåterställa alla enheter för att kunna hantera dem igen. Det finns även hårdvara från Ubiquiti i form av CloudKey eller CloudKey Gen2 som innehåller detta, gäller även för nya USG Pro. Men som sagt, detta är hårdvara som primärt används inom Enterprise-sektorn så det är ingen dum idé att ta hjälp av någon som är van vid deras eko-system för att installera upp detta, även om Ubiquiti har gjort det lättare att adoptera enheter via deras app och L3 adoption så du inte behöver göra det manuellt visa SSH och set-inform kommandot. Om du väljer att installera kontrollern på en dator i nätverket, se till att denna har en fast IP adress då accesspunkter och eventuell router kommer knytas in mot denna IP adress vid adopteringen.

    När du väl har en accesspunkt på plats i kontroller så kan du därefter adoptera ytterligare trådlöst som mesh-accesspunkter utan att dessa är kabelanslutna in mot nätverket som den första/primära accesspunkten.

    Om du vill göra det ännu enklare för sig själv så kam du köpa deras UniFi Dream Machine då denna innehåller allt i en enhet. Router, accesspunkt, switch och CloudKey. Säkerställ dock att du kör alla uppdateringar då mjukvaran på dessa var väldigt buggig där i början. Denna går även den att byggas ut med AC Lite eller AC Pro trådlöst genom att montera dessa en bit ifrån och strömmata med 48v PoE-injektorer för lättsam utökning av räckvidd.

    Ubiquiti Networks UniFi Dream Machine (Routrar)
     
    bernard, 6150 och Zooklubba gillar detta.
  8. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Tusen tack...blir nog att jag provar en ac lite.

    Har varken större kopieringar,nedladdningar eller spelande på agendan utan helt vanlig internettrafik med aftonbladet,blocket,tradera och annat slöläsande .
    Utan det är helt enkelt att jag vill kunna nyttja ett smart hem med plug,kameror,sonos m.m via wifi.

    Tack än en gång för support och vägledning....blir att sova på det här och ta sig till en butik i morgon och spana på en ac lite om ingen har en annan åsikt.

    //P
     
    6150 och EricG gillar detta.
  9. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Grett, om du bara tänker dig att köra med en accesspunkt så behövs ingen kontroller utan du kan konfigurera denna som stand-alone i UniFi mobil-appen. Kan vara bra att känna till. [emoji4]
     
    bernard, 6150, Zooklubba och 1 annan gillar detta.
  10. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
  11. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Tack
     
  12. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Skillnaden är att AC Lite LR klarar av lite högre maximal uteffekt vilket utökar räckvidden från 122m till 186m. Problemet är bara att detta inte tillåts enligt europeisk standard så du måste ställa in att du bor i USA för att accesspunkten ska tillåtas att utöka effekten för att uppnå detta. Annars stryps effekten och du får i princip ingen utökning av räckvidden.
     
    Zooklubba gillar detta.
  13. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Innebär inställning Usa någon annan skillnad mot Sverige inställningen i menyer,språk och övriga konfigurationer?

    Når det verkligen 122 resp 186m...vad är normal inne effekt?
     
  14. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Tänk också på att även om LR kan skicka längre kan oftast inte din enhet (tex telefon) skicka tillbaka lika långt = ingen uppkoppling i alla fall..
     
  15. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Det är ju sant ...då kanske ac lite är fullt tillräcklig ändå då jag bara skall avlasta källarens wifi som har en yta på ca 90kvm med några betongväggar fast är jag inom den ytan på 2 plan så har jag ju nytta av ac lr ändå...är inte aktuellt utomhus.
     
  16. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Tänk på att räckvidden är horisontalt då dessa ör designade antennmässigt för takmontering, så för bästa täckning så har man en accesspunkt på varannan våning i ett trevåningshus. Själv har jag en AC Pro på varje plan i min tvåplanare med källare men med minskad signalstyrka för att bättra på roaming, samt att jag använder olika kanaler på alla tre och begränsning av frekvensbredden på 2.4GHz till 20MHz för att undvika krock på det bandet.
     
    bernard, 6150 och Zooklubba gillar detta.
  17. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Om jag nyttjar min router på övreplan och en ac i källaren skulle väl kunna vara en bra början?...för routern är väl använd fortfarande?
     
  18. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det där är nog en konvertering från 400 till 600 fot till meter och en teoretisk glädjekalkyl, att de skulle kunna ange så specifikt (122 m till 186 m ) är inte sannolikt då alla miljöer påverkar räckvidden olika. Elektronisk störning från exempel Bluetooth och mikrovågsugn till grannars wifi på närliggande kanaler eller tom samma, husets beskaffenhet, material i väggar och mellan våningsplan. Inomhus lär man inte hamna i närheten av de siffrorna. Gissar jag
     
    pitrus- gillar detta.
  19. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Håller med, skulle tro att siffrorna gäller för fri sikt och inga störningar ungefär.
     
  20. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ja men givet, det är ganska omöjligt att sätta någon form av exakt räckvidd så dessa värden är förstås under den enda omständigheter man kan räkna på vilket är med fri sikt och utan några störkällor. [emoji4]

    Men i verkliga världen så har vi allt från olika material i väggar till trapphus, hiss schakt till olika väggmaterial och andra 2.4GHz-enheter såsom blåtand och microvågsugnar. Att få till hundraprocentig täckning i flerplanshus kan vara en utmaning om inte huskroppen är fyrkantig (eller allra helst rund [emoji16]).