Bäst cashback på kreditkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Gizmokvack, 31 jan 2019.

  1. constant_d

    constant_d Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2016
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    15
    Ja. Bonus automatiskt satt på fakturan en gång i kvartalet istället för att hålla på med fysiska papper med utgångsdatum som man själv måste lösa ut.
     
    svenix gillar detta.
  2. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tidigare fick man bonuscheckar där man kunde gå till macken för att lösa in eller skicka det med brev till dem så att de lägger in det i kreditkontot.

    Jag antar de fick så många som frågade om samma sak att de till slut gjorde om så att bonus automatiskt förs in till kreditkontot istället för att skicka ut bonuscheckarna.
     
    svenix gillar detta.
  3. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Finns det något kort som ger bonus som man samtidigt kan betala räkningar med, utan att räntan börjar ticka från dag 1?
    Alternativt att man först kan sätta in pengar, sedan betala och få en hygglig bonus.
     
  4. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Har försökt vara rationell och tänkt byta kort, har idag ett kreditkort från OKQ8 och man får ju en check varje kvartal vilken brukar ligga på mellan 100-200kr.

    Har sneglat lite på American express och tänkte kolla hur tillgängligheten jämfört med VISA och Mastercard är Vet att en del inte tar emot Amex pga de höga avgifterna. Vi handlar så mycket på kreditkortet att det vore kanske smart att kolla alternativ till OKQ8.

    Vi snittar 15-17k per månad.
    Fakturan betalas direkt så räntor och dylikt är inte intressant.

    Vilket kort skulle ni rekommendera och vart kan man få bäst cashback i djungeln av alla leverantörer?
     
  5. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Med ett Amex kommer du alltid behöva backup i form av Visa eller Mastercard. Men bortsett från det så behöver du bara bestämma hur du vill ha din cashback.

    • Det finns Amex Blue Cashback - 1.25% cashback
    • Det finns vanliga Amex - 1p per krona. Dessa poäng kan exempelvis växla in mot poäng hos flygbolag, hotellkedjor eller dra av ett litet belopp på fakturan. Poängen går aldrig ut.
    • Till sist, det jag kör, SAS Amex - Beroende på vilket kort, Classic/Premium/Elite så får du 10/15/20p per 100kr. Dessa poäng förs över till ditt Eurobonuskonto 1 gång i månaden och är giltiga upp till 5 år.
    För mig så har jag siktat mig in på att flyga, vilket gör att SAS Amex ger bäst värde till mig. Får ett värde på flygresor värda ca 15-30000kr per år skulle jag säga, men detta är inte bara via spend på kreditkortet, utan genom att utnyttja alla typer av förmåner som finns.

    Med din spend på 15-17000kr så kommer du lätt upp till 2-4-1 vouchern man får med SAS Amex Premium, samt ca 30000p per år. Detta är bara genom att handla. Genom diverse elavtal, shoppingportaler, så kan du få mer poäng än så.
     
    darkshippo och Android007 gillar detta.
  6. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Sas Amex är faktiskt ett av korten jag sneglat på! Får man 10-30k värde i flygresor så är ju det är enormt bra, är ju otroligt mycket bättre än vad jag får från OK idag!

    Vad har du för spend per månad?
     
  7. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Min spend varierar stort, men på kortet skulle jag säga 5000-20000kr.
    Jag sparar oftast köp till olika kampanjer, placerar de på olika delar av året för att antingen uppnå maximal poängintjäning, eller försöka nå 150000kr i spend för 2-4-1 vouchern.
     
  8. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Du verkar ju spendera rätt mycket, du vill inte titta utanför kreditkort då? Eftersom vanligtvis ger kreditkort inte mer än 0.5% och några enstaka som kanske ger över 1%, men då måste man betala nån månadsavgift.

    Ifall du är intresserad så kan du spana in prepaid/debit kort som diverse kryptoaktörer ger ut. Det mest populära är det som ges ut av Crypto.com där du kan få allt från 1% till 8% cashback.
     
  9. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Hur funkar det?
     
  10. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Amex ger bonus vid räkningsbetalning via Billhop vet jag iaf. Nackdelen är ju att du får betala en viss procent i transaktionsavgift. Så det är ju väldigt upp till en själv om det är värt det eller inte.

    2,5% av beloppet tror jag det är du får betala i avgift till Billhop, Amex tar inte ut någon extra avgift för detta, inte heller börjar ränta ticka direkt.
     
  11. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Nu är jag inte allt för påläst gällande Crypto-kortet, men för att nå upp till en viss nivå av Cashback så behöver du äga ett visst antal CRO.

    250000 CRO är ungefär 16500 USD

    [​IMG]
     
  12. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ovan har du en bild som gneken lagt upp som ger en bra bild på vad du behöver göra för en initial "investering" för att ta del av fördelarna som kortet ger.

    Men du har även gratiskortet som ger 1% cashback. Med din spending så kanske det inte är värt att göra bytet till kryptokortet dock. Det som ger bäst mest mot det man investerar skulle jag nog säga 25k CRO kortet som ger 3% cashback, alternativt 2.5k kortet som ger 2% cashback.

    OBS i nuläget behöver du växla SEK till EUR eftersom kortet inte har SEK konto än.
    Om du inte har emot den detaljen så är kortet väldigt bra. När man väl kan börja resa som vanligt igen så har du gratis access till airport lounge också med 25k kortet. Jämför detta med t.ex. Revolut som även de har airport lounge men du måste betala avgiften för att komma in och betala avgiftet för kortet som har den fördelen.

    Fram till och med 18:e Januari har du chans att skaffa korten till nuvarande pris, efter det så kommer korten bli 2x dyrare.
     
  13. Martin9z9

    Martin9z9 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2019
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Lite off topic men är du nöjd med OKQ8? Funderar att skaffa då jag och min flickvän är trötta på att betala 50 kr månaden för två plastkort hos ICA. Vet att OK erbjuder två kort utan avgift. Tanken är att det kommer användas som matkonto dvs inget på bensin som det kanske är tillför.

    Har du lust att dela med dig av dina erfarenheter? :)
     
  14. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Du måste citerat fel person [emoji4] jag kör SAS MC och SAS Amex.
     
  15. Martin9z9

    Martin9z9 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2019
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Helt korrekt, det blev lite fel av mig, sorry för det!

    Menade att citera
    Samma frågan ovan hehe...
     
  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 037

    MINA ENHETER

    Om det är relevant så tror jag inte OKQ8 erbjuder delat konto, dvs om det är det ni vill ha.
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Extrakort är gratis på OKQ8, jag tror att det är det som avses:
    Fakta och villkor

    Jag har f.ö. OKQ8 kort själv och var nöjd med det under de åren jag använde det som mitt primära kort. Inga problem att använda kortet. Däremot är deras banksida ganska primitiv. Bonusen är 0,3% på saker du handlar utanför OKQ8. Jag gick över till att använda andra kort för att få bättre bonus.
     
    ganmo och Martin9z9 gillar detta.
  18. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    @Martin9z9@Martin9z9
    om det är extrakort du letar efter så kan du ansöka valfritt och sedan koppla det Curve. En av er som använder curvekortet då. Ytterligare alternativ är att koppla det till ApplePay, Gpay m.fl.

    Det är egentligen inte tillåtet med tror det är väldig sällan som en kassör skulle fråga om ens legitimation.
     
  19. zappe

    zappe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Man ska dock inte glömma att man betalar 30% skatt när man ska ha ut cashbacken och att du måste deklarera det.
     
    gneken gillar detta.
  20. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Gekås (Ullared) ska också släppa ett kreditkort, tyvärr så kan du inte betala räkningar med bonusen. Så får dom flesta här så är väl kortet ganska värdelöst.

    Men ett riktigt bra kort om du bor i området och handlar t ex livsmedel där ganska frekvent, då är det svårslaget. Speciellt om du eller din familj spenderar mycket pengar varje månad då bonusen är obegränsad och du får ett extrakort utan kostnad.

    "
    Smarta villkor
    • Obegränsad bonus på alla köp, överallt
    • 0 kr i årsavgift, 0 kr i fakturaavgift
    • Kostnadsfritt extrakort (familjekort)
    • Alltid upp till 60 dagars räntefri betalning
    • Upp till 12 månader räntefri delbetalning
    • Vägassistansförsäkring på resa från Gekås Ullared
    • Reseförsäkring
    • SMS-avisering vid köp över 500 kr
    • Tävlingar och erbjudanden
    • Contactless funktion

    Gekåskortet | Gekås Ullared
     
    bernard gillar detta.