Uppspelning av UHD filer på TV

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Henkesthlm, 6 dec 2020.

  1. Henkesthlm

    Henkesthlm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2016
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Galaxy S8
    Platta:
    Samsung Tab 4
    Hej!

    Jag försöker hitta den smidigaste och billigaste lösningen för att spela upp UHD videofiler på min Samsung TV från 2015 som stödjer 4K.

    Jag har provat att lägga videofiler på ett USB minne och spela upp, men problemet är att den inbyggda videospelaren enbart stödjer vissa codecs, vilket tyvärr inte filerna har.
    Ett alternativ är att konvertera filerna till ett format som TV'n stödjer, men eftersom filerna ligger på ca 60 GB tar det otroligt lång tid att genomföra konverteringen.

    TV'n har HDMI 2.0 så en extern enhet skulle fungera, att ansluta min PC var mitt första idé men datorn står ca 10 meter från TV'n och förlusterna verkar bli för stora. Har testat med mellanklass HDMI och det blir hack i uppspelningen. Jag skulle kunna testa med en dyr HDMI sladd, men är inte sugen på att lägga ut massa pengar om det inte löser problemet.

    Har kikat på t.ex. Xbox one s men även där verkar det vara begränsat stöd för codecs.

    Finns det någon som har en smidig lösning som inte kostar alltför mycket pengar?

    Mvh,
    Henke
     
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Nvidia shield + UPnP Server via Kodi/Plex.
     
  3. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Jag kör allt via min Synology NAS. Alla filmer etc finns på nas:en. Använder apple tv 4k och kör med infuse, tar alla format man kan tänka sig. Inget lagg heller.
     
  4. Henkesthlm

    Henkesthlm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2016
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Galaxy S8
    Platta:
    Samsung Tab 4
    Vad för NAS modell har du?
    Har kollat lite recensioner och ds220+ verkar vara omtyckt. Dock nämndes det buffrande vid uppspelning av 4K filmer som inte är hårt komprimerade.

    Jag vill gärna att UHD filmer på ca 60GB går att spela utan buffrande (när filmen börjat spelas).
     
  5. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har DS220J och den klarar av 4k filmer utan lagg. Dock kör jag trådat mellan nas och tv. Har förvisso inte spelar 60gb filer så där kan jag inte uttala mig.
     
  6. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Nvidia shield som spelar upp med kodi via nätverket från två hårddiskar på datorn, en extern och en intern.

    Största har legat på ca 90Gb utan problem
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror även att Chromecast med Google TV kan fungera: Chromecast med Google TV (2020)

    Har dock inte testat med riktigt höga bithastigheter själv, så man får förstås dubbelkolla detta före köp via tråden ovan.


    Men för minst problem skulle jag också säga att Nvidia Shield eller alternativt Apple TV 4K förmodligen är bäst på marknaden.

    Om du använder Xbox för uppspelning fattas funktioner för att bland annat matcha bildfrekvensen med innehållet vid uppspelningen, så att du riskerar få mer påtagligt judder/hack i bilden vid tex panoreringar. Vissa retar sig dock inte på det, men själv tycker jag att det är mycket jobbigt (oftast mer påtagligt ju större panel du har).
     
  8. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag har 2st Asus RT-AX92U i AiMesh och på den har jag kopplat in en hårddisk på typ 8TB.
    Sen kör jag bara SMB aktiverat och delar på nätverket.
    Så jag har alla filer tillgängligt den vägen vilket gör att man kan använda en uppsjö av applikationer som kan öppna SMB. Favoriten för mig med iOS är Infuse 6 Pro.

    Förövrigt så är nästan 80% av mitt bibliotek UHD ReMux filer.
     
    bernard gillar detta.
  9. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Även jag kör Shield (tuben) och Kodi. Kör dock bara Kodi för 4K material.
    Jag vill dessutom ha TrueHD inkl. Atmos med pass through så då föll ATV bort för mig.
    Jag körde först med Plex Kodi Connect i Kodi men det kändes tyvärr, för min del, som att det bara var ett extra lager som påverkade uppspelningen negativt.
    Nu är den ansluten via SMB och upplever det som snabbare/rappare.

    Generellt sett är jag nöjd med Shielden men när det kommer till 4K Remux är det inte alltid en dans på rosor. Vissa gånger går det perfekt. Nästa gång kan det uppstå micro-stuttering.
    Döda bakgrundsapplikationer och ev. omstart av Shielden brukar lösa det.
    Jag har även nyligen testat att ändrat logg storleken till max. Dock inte hunnit testa förändringen i någon större omfattning.
    Har även noterat att vissa har bytt upp sig till Pro-modellen och upplevt förbättring, Pro modellen har mer ramminne.

    Bästa lösningen för dig tror jag är Shield Pro (2019) eller Apple TV 4K med Infuse.
    Shield Pro har även USB-portar om du nu skulle vilja ansluta en disk direkt till enheten.
     
    bernard gillar detta.