Mobilt bredband hemma?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bek, 18 dec 2020.

  1. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    OK, här har vi en som antagligen arbetar på Katshing! Vad kallar du då deras/eran Fair usage policy?? Eller visste du bara inte vad du talade om?
     

    Bifogade filer:

  2. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Varför är du så spydig? Ta det lite lugnt för helvete.

    Du skrev att Katshing har en fartgräns. Fart bör rimligen räknas i Mbps, och en sådan gräns har Katshing inte alls. Däremot har de en datagräns som ingen riktigt vet om, men som ligger på runt 200 GB per månad.
     
  3. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Spydig?! Det tyckte jag inte. Men jobbar du inte för Katshing da?
    Att hastigheten sänks till 1mbits efter att dom bedömt att du använder för mycket surf räkna då inte eller vad menar du? Iaf..

    Ifrån deras fair user policy:

    Vad gör vi för att skydda din upplevelse? Vi kontaktar kunder som använder våra abonnemang med fri surf och som har identifierats med att använda nätverket på ett sätt som påverkar andra kunder negativt. Vi skickar dem ett mejl för att förklara denna policy och ger råd om hur de kan minska deras påverkan på andra kunder. Om kunder inte kan eller inte vill ändra ett beteende som påverkar dataupplevelsen på katshing, har vi ett ansvar att göra situationen mer rättvis och skydda övriga kunder. Av den anledningen kommer de kunder som blivit meddelade men inte ändrat sitt beteende att hastighetsbegränsas till 1 Mbps resterande tiden av månaden. Vid upprepade överträdelser har vi rätt att stänga av abonnenten ifrån vårt nät och neka kunden ifrån att köpa ett abonnemang fortsättningsvis och i framtiden. Det är viktigt att kunder med fri surf aldrig får deras datauppkoppling avstängd och det finns ingen förutbestämd gräns för hur mycket data en kund kan använda. En kund kontaktas endast om deras specifika användningsmönster påverkar andra kunders tjänst negativt, inte när de når en viss volym data.

    TS har ju klart och tydligt beskrivit att han skall använda det som bredband hemma och inte hade någon lust att snegla på en surfpott som tar slut.
     
  4. bek

    bek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Lutar åt "Hallon" med 200GB per månad. Tror jag klarar mig med 200, 149kr/mån i tre månader sedan 299kr i månaden. Är det dåligt kan jag säga upp med en gång. Har plats för ett andra simkort i mobilen. Alternativet skulle vara Telenor fri. De vill att man ska köpa en router och chromecast på avbetalning på 24 månader. kostar i så fall 399kr/månad (varav 70kr/mån för router) i 24 månader.
    Vet att Hallon är tre men jag kryper nog till korset. Ska fundera några timmar innan jag beställer så har någon ett par kloka ord så får ni gärna skriva.

    EDIT: Tror inte jag har så mycket nytta av en 4g-router om ett år när 5g byggs ut.
     
    Last edited: 20 dec 2020
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Om du absolut inte kan tänka dig Tre så återstår i mina ögon bara ett alternativ; Telia.

    Förslagsvis deras obegränsade abbonemang med extra användare.

    Det blir dock dyrt; 589+189 kr/mån.

    Jag hade istället kört Tres obegränsade med extrakort; 499+99 kr/mån.

    Tele2 och Telenor hade jag hållit mig långt borta från. Deras 4G-nät är så dåligt att det inte kan rekommenderas till någon.
     
  6. bek

    bek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det blev Hallon så jag valde tre ändå är jag rädd. Få se hur det fungerar. Vet inte hur stor begränsning det är att köra via telefonen istället för en router heller.
    Kan jämföra Telenor och Hallon när jag fått kortet om några dagar.
     
    stelex, Moby och bernard gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Router brukar ha bättre antenner än en telefon, men om du har bra mottagning med telefonen så kanske det inte gör så mycket
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är rätt stor skillnad skulle jag säga. Inte minst för att du kan placera routern högt upp i ett fönster i bästa vädersträck.

    Ett tips är att kika på begagande routrar på tradera. Huwei B593 är t.ex. en helt ok router som inte kostar många spänn idag. Om/när du inte behöver den längre så kan du dessutom sälja den och i princip få igen pengarna.
     
  9. bek

    bek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har testat via bredbandskollen och Telenor har gått snabbare än Hallon varje gång. Både hemma och i centrala Göteborg. Hallon har haft något snabbare svarstid men max nedladdningshastighet har varit betydligt snabbare med telenor varje gång.

    Min far som bor i närheten har Telia om jag inte minns fel så jag skulle kunna prova det med.
     
  10. DownNorth

    DownNorth Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2014
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone SE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone SE
    Gärna, vore kul med en jämförelse :)