Tips: Crypto.com - Ett VISA kort med kryptovaluta funktioner m.m.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 11 jan 2019.

  1. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Jag tror man behöva deklarera för alla transaktioner. Det funkar typ som aktier, när du köpa och sälja så skatta du för vinsten.
     
  2. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Hur funkar det med Spotify? Någon som får det betalt? Och hur funkar det? Måste man registrar ett nytt konto? Eller lägger man in kortet på Spotify så får man cashback motsvarande avgiften?

    Utväxling på CRO är ju allt annat än gynnsam. Men nu när Komplett går i graven letar jag med ljus och lykta efter alla tänkbara alternativ o_O
     
  3. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    För att få cashback på Spotify ska man betala det med kortet. Du får tillbaka det i CRO och upp till 12.99 USD bara. Så om du har Spotify premium så får du tillbaka runt 130kr i CRO.
    Om du sedan ska sälja CRO till fiat så ska du även skatta 30% på det förmodligen.
     
  4. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Är i samma sits som dig. Skulle precis börja samla bonus nu igen i december med komplett. Det blir att köra med crypto kortet ett tag framöver, men som det ser ut med cro kursen så känns det som det här kortet eller som här förmånerna inte kommer bli långlivade. Cro går ju ner i värde varje vecka som går.
     
  5. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Så länge man har minst 140 CRO så kan man snabbt växla/sälja det till EUR. Men kryptosfären ser lite rött ut generellt annars.
     
  6. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Idag drogs avgiften för Spotify för första gången. Cashback kom med en gång.

    Hittills har jag fått cashback på alla mina köp. Dock så görs dom via curve. Har sett på crypto hemsida att en del köp ej ger cashback.

    Hittills är jag ganska nöjd. Jag har 2% cashback, vilket kommer till nytta nu när komplett har sänkt sin bonus. Enda nackdelen är väl att deras crypto valuta bara går ner hela tiden. Säkrast att ta ut bonusen så ofta det går.
     
  7. andersek

    andersek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2020
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    26
    Kul o höra att det funkar.

    Har kört kortet som ger 3% tillbaka på kortköp sen ett halvår tillbaka. Laddar det när lönen kommer.

    Jag konverterar med jämna mellanrum CRO från cashback->BTC så fort det går, som du själv påpekar.
    CRO är bara en utility token som det trycks fler av varje dag/vecka från företaget. Så säljtrycket på deras token är högt.

    BTC däremot ser vi att instutioner och hedgefonder börjar förstå värdet på nu. Totalt 21milj coins max som någonsin kommer existera. Mineas mindre och mindre coins (googla btc halving). Så detta gör BTC bättre hedge mot fiat än vanligt guld.
     
    svenix och uddevallare gillar detta.
  8. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag tror så länge det är vanliga köp, som du använder kortet till så kommer du generellt få cashback. Använda kortet till att betala räkning hör t.ex. till sånt som inte är cashback grundande.

    Totala mängden CRO som kommer finnas, om de inte kör på återköp och burn, så kommer det finnas 100 000 000 000 totalt. Det är jättemycket, men inte sant att det trycks ut då det redan finns så mycket. Men det är Crypto.com som håller i det och släpper förmodligen det då cashback och dylikt ska betalas.

    CRO har fler användnings område än som ett utility token också, t.ex. om du vill delta i "supercharger". Mainnet kommer att släppas snart också, så det finns säkert ännu fler områden som CRO kommer användas i.
     
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nya priser som börjar gälla den 18:e januari 2021
    upload_2020-12-18_15-37-42.png

    Ökats med 100%, eller 500% från de gamla prisen.
     
  10. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Ojdå. Börjar bli dyrt nu. Är bara på Ruby Steel, hade vart nice med jade, men känns för risky.
     
  11. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Om man ska spekulera i priset så kan jag säga att mainnet, dvs deras egna nätverk för CRO kommer dras igång snart.

    Men samtidigt är det också så att många som gjorde MCO=>CRO swappet kommer snart få sina CRO upplåsta.

    Allting kan hända, men jag tror oavsett så kommer Crypto.com finnas kvar länge :)
     
  12. Gilbert

    Gilbert Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tycker man cryptokortet är för dyrt så känns det lite som rea på swipe.io:s rätt snarlika kort. Stakea typ 1700 så får man 100% rabatt på spotify, netflix och amazon prime, max 12.99USD/st, och 2% cashback på normala kortköp. Cashback betalas i bitcoin vid köp, och rabatterna betalas en gång i månaden, om jag fattat rätt är det i deras egen valuta SXP.
     
    uddevallare och svenix gillar detta.
  13. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    För mig som är helt novis på detta, hur fungerar det här?
     
  14. Gilbert

    Gilbert Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack bra :-)
    Steg 1 är att registrera sig hos swipe.io, fyll i de uppgifter de vill ha, fota lite körkort, räkningar mm sen stoppar du in lite pengar och beställer ett kort. När kortet kommit ändrar du betalningen på Spotify mfl att dras från ditt swipekort. Se till att det finns pengar för att betala så kommer återbetalningen den 5e i månaden.
     
    holyjoe gillar detta.
  15. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Finns det nåt krav på ett minimum belopp man måste ha på sitt konto hos dom?
     
  16. Gilbert

    Gilbert Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Du måste för att få nämnda rabatter och cashback stakea 300 sxp, dvs låsa dem i ett halvår, sen måste du ju ha pengar för att handla och betala de rabatterade abonnemangen du väljer att ha. Sxp är en kryptovaluta och 300 sxp är runt 1700kr. 3000kr känns i min värld som en lämplig start, då har man till stake:n och en dryg tusing att använda.
     
    holyjoe gillar detta.
  17. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Har du någon referral kod, och vad ger den?
     
  18. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Swipe.io har rykten av dålig support, obetald cashback m.m.
    Dessutom som jag vet finns det fortfarande inget enkelt sätt att toppa kortet på. Utan man måste gå via en exchange där du köper kryptos och som du sedan överför till kortet. Det blir en hel del avgifter däremellan. Kan vara fel med det jag säger men det var väldigt krångligt då jag sist kollade på det.

    Jag skulle, om du är nybörjare, så skulle jag rekommendera att köra på Crypto.coms ruby kort som kostar drygt 1500kr på dagens CRO kurs. Skillnaden här är avsaknaden av Netflix och Prime bara.
     
  19. Gilbert

    Gilbert Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nej, googla så hittar du nog nån så det iaf blir nån dollar
     
  20. Gilbert

    Gilbert Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det låter precis som du beskriver crypto.com, det enda som inte strulat där är cashbacksen, men kundtjänsten är under all kritik, och deras behandling av cro-valutan är ju inte heller så vacker. Föra in pengar till swipe är lika som till crypto.com, banköverföring, kort eller som jag gjorde, förde över etherum från crypto.com till swipe. Lite intressant är det också att det går koppla swipekorten direkt till ett kryptokonto, man slipper de där växlingar till fiat man måste göra i crypto.com. Vore jag nybörjare och nöjde mig med spotify skulle jag välja swipes instegskort. Fri spotify utan stakening.