Phone of the Year enligt MKBHD

Diskussion i 'Galaxy S20 FE' startad av TheReferenceMan, 25 dec 2020.

  1. TheReferenceMan

    TheReferenceMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Den kände youtubern Marques Brownlee utsåg lite överraskande S20 FE till årets telefon. :-)

     
  2. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Ja det var kul, skaffade en 5G variant i veckan & känner mig mer än nöjd hittills. Haft senast i år, Galaxy S10+, Oneplus 7T pro & Huawei P20 Pro & FE känns klart bäst av dessa, sen kommer S10+, Oneplus rök efter 3 månader, buggig, kasst batteri, nä den klickade jag inte med. Dessutom gillar jag verkligen Samsungs nuvarande mjukvara (inte varit något fan tidigare dock), klart mycket fina & smart funktioner, allt bara flyter på. Bra kameror helt klart, stort batteri, minneskort om man behöver det, PLATT skärm är ju underbart, 120hz skärm med tillräckligt bra upplösning. Har nog egentligen inte läst en enda dålig recension. Fram till 27 december får man dessutom samsungs senaste live buds för 99kr! Köpte genom Telenor, 270kr/mån*24 kostade 5G versionen, 230 för 4G. Utöver detta fick man 1000kr i presentkort för tillbehör/hörlurar/högtalare eller annat i Telenor shopen. Riktigt bra deal tycker jag :)

    (För åpresentkortet köpte jag en google högtalare från AudioPro G10 som kostade 1995kr (billigast i Sverige) och 1000kr i rabatt på det :) )
     
    bernard gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja varför inte den verkar sälja bra, och har ett hyfsat pris. Kanske lite för stor för min smak men annars en gedigen lur.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den har fortfarande problem med touchen, även om det blivit mindre uttalat med uppdateringarna. Frågan är dock om det är acceptabelt för årets telefon? På den punkten får Samsung sägas ha klantat till det rätt rejält. Det är trots allt ingen superbillig telefon sett till det rekommenderade ÅF-priset, så konkurrensen är rätt tuff.

    Skärmen är också förvånansvärt reflektiv, vilket gör att kontrasten/läsbarhet i särskilt solljus blir något lidande, AMOLED till trots.

    I övrigt är det dock en mycket trevlig bekantskap - är också mycket förtjust i alla färger man kan välja på. Jag hade nog lutat mer åt OP 8T själv för årets telefon, som varken har problem med touchen eller lika reflektiv skärm, men som förstås är något sämre på andra punkter, som tex kameran.

    Känns dock som vi börjar närma oss "den perfekta telefonen", utan att det ska behöva kosta skjorta :) 2021 lär bli ett bra år för de som inte bara intresserar sig för flaggskeppen.
     
    Last edited: 25 dec 2020
    dannejanne gillar detta.
  5. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Känns dock som vi börjar närma oss "den perfekta telefonen", utan att det ska behöva kosta skjorta :) 2021 lär bli ett bra år för de som inte bara intresserar sig för flaggskeppen.[/QUOTE]

    Ja tänk om man kunde sluta köpa apples dyraste telefoner varje år, trött på min sjukdom ;)
     
    bernard gillar detta.
  6. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Tyckte det var väldigt förvånande och med tanke på hur mycket Samsung pushar på FE:n blev jag lite fundersam på om han har motiverats på något sätt att välja FE:n. :)

    Men håller med i det mesta som han säger om den. Men har han lovordat den så mycket under året?
     
    bernard gillar detta.
  7. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Samsung Galaxy S20 FE 5G 256/8 har ett rimligt pris 7800 kr om man är medlem hos benify. Den har visserligen lite mindre ram än One Plus 8T Pro men blir nån tusenlapp billigare. Har inte märkt några problem med touchen på dem som är inköpta direkt av Samsung. Känns dock lite stor och tung men det verkar som att det uppskattas att den är stor av många.
     
    bernard gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror Sony hade haft chansen med Xperia 5 Mark II om de hade satsat mer på USA. Samt kanske haft ett lägre instegspris från början. Ungefär priset som de har på kampanj nu. De kunde strunta i hörlurarna istället.

    Sen att den kom så långt efter Xperia 1 Mark II är lite dumt. De borde lansera sina två flaggskepp samtidigt.
    sony.PNG
     
  9. TheReferenceMan

    TheReferenceMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag stod i valet och kvalet mellan S20 FE, Oneplus 8T och Sony 5 II i höstas. Oneplus 8T verkade inte ha tillräckligt bra kamera och Sony var för dyr i början, så det blev S20 FE. Hade Sony satt ett introduktionspris på 6990:- hade jag nog valt den och Sony hade säkert haft en liten försäljningssuccé (åtminstone i Europa/Asien).

    Men överlag är jag riktigt nöjd med FE:en. Kameran levererar bra bilder (tycker faktiskt de är bättre än på vanliga S20, mindre saturerade och med mer naturella färger) och har inte hittat några direkt buggar. Skärmproblemet var ju lite oroande i början men den senaste uppdateringen verkar ha fixat det till 99%. Jag kunde framkalla problemet med testprogrammet men det påverkade ju inte vanlig användning. Förstår dock att det var en "dealbreaker" för t.ex. de som spelar mycket.
    Intressant dock att väldigt få av de youtubers och andra bloggare som testade FE:en har kommenterat skärmproblemet. Antar helt enkelt att de inte märkt det...

    120 Hz skärm trodde jag mest var en "ploj"... men nu har man vant sig och tycker alla 60Hz skärmar är hackiga. :D
     
    bernard gillar detta.
  10. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Av en ren principsak har jag senaste tiden vägrat köpa mobiltelefoner över 6000 kr. Förra året hade jag Mi 9T Pro som var klockren för mitt användande och i år köpte jag en Mi 10T Pro för 3700 kr som har Snapdragon 865, vass kamera, en bra 144 hz IPS-skärm och riktigt bra batteritid.

    Nu är det givetvis inget fel att köpa dyrare lurar, men känns onekligen som att dagarna är förbi där man behöver punga ut en rejäl summa för att få en vass mobil.
     
    flipp, katho, torsktunga och 3 andra gillar detta.
  11. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Observera vad han säger i slutet om OP8 Pro. Och ha i åtanke att den kom ut i början av året. Till skillnad från de flesta som vann pris som kom ut sista 3mån på året.
     
  12. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Mi 10T Pro ligger väl i 5995 och inte 3700 kr? Eller hittade du någon bra deal? Snapdragon 865 och Gorilla glas 5 och 256/8 har väl den. Dock är inte kameran lika bra i den som i S20 FE 5G. Inte heller Oneplus 8T Pro når till kameran i Samsung.

    Tycker om hos Samsung att galleri deras egna, ingår i telefonens pris och går att korrigera bilder med än att behöva köpa till detta samt externt lagringsutrymme är något jag uppskattar. Det har inte de två andra telefonerna. Den relativt ny Samsung S20 FE 5G men kommer bli billigare med tiden. Gav 6780 kr vilket räknas som acceptabelt för 128/6.

    Resten hos Samsung som deras mail, webbläsare, tangentbord använder jag dock inte.