Rengöra mikrofon?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Stefan85, 27 dec 2020.

  1. Stefan85

    Stefan85 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har en Samsung S10e.
    Problemet med den har blivit att knappt hör vad motparten säger till mig.

    Jag jobbar på ett sjukhus och spritar telefonen med jämna mellanrum (Jag gjorde detta innan CoVid-19 tider).
    När jag spritar telefonen och lägger ner den i fickan så tror jag att spriten fuktar upp små bummulsbitar som lägger sig i de små hålen i rastern framför mikrofonen. V.g. se bild.

    Har ni något tips om hur man kan Re göra detta?

    Mvh
     

    Bifogade filer:

  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 762
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En nål eller en spruta kanske kan fungera för att få upp/ lösgöra det som fastnat i nätet och sedan en dammsugare du tejpar ett lite grövre sugrör mot för att få ut det som sitter kvar. Man får förstås vara försiktig så man inte bara trycker igenom, utan tanken med den tunna nålen är att få upp det i den mån det är möjligt.
     
  3. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Hade en iPhone med motsvarande problem. Läste tips om att ta en tandborste och försöka skrubba lite försiktigt. Blev bättre av det tyckte jag. Läste också tips om att använda någon typ av alkohol som kan användas på elprylar men orkade inte krångla.
    Annars kanske häftmassa funkar att trycka mot och dra bort. Beror kanske på om det är löst ludd eller skit som har satt sig.
     
    bernard gillar detta.
  4. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 049
    Mottagna gillanden:
    1 344
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    För det första ska man aldrig sprita telefoner, de har en oleofobisk yta som man då tvättar bort, vilket gör att fingeravtryck och smuts fastnar mycket lättare i framtiden. Har du redan spritat den så är nog tyvärr den ytan redan borttvättad.

    Gällande mikrofonen så kan du använda en ett gem eller liknande, helst med så trubbig spets som möjligt. Var dock extremt noga med att inte trycka ner den såpass långt så du rör vid själva mikrofonen, då kommer du förstöra den permanent. Jag skulle max trycka ner den ca 0,5 mm, försök att enbart röra vid själva smutset.

    Har du redan tryckt ner en nål i hålet har du troligen sabbat mikrofonen och då är det nog därför du inte hörs.

    Edit: En gammal tandborste eller rakapparat-borste som nämndes ovan är nog det absolut bästa sättet att rengöra mikrofonen.