Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. HHHH

    HHHH Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5
    Vore intressant om ni som har hittat schyssta lås kan återkoppla med tips, fabrikat eller foto.
     
  2. Spankman

    Spankman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2019
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    5
    Tar oftast med mig den in där jag ska- har dock ett lås men använt det i enstaka fall.
     
  3. martin.j

    martin.j Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    7
    Hej! Fick en Essential för ett par dagar sedan och uppdaterade fw via Home-appen till v 2.28. Läste sedan att det detta inte rekommenderas om man vill flasha custom fw, vilket var min plan. Är jag körd nu?
    Edit: Flashade custom fw nu efter att ha hört att det är ok trots allt. Problemet nu är att batteriindikatorn konstant indikerar låg batteri (en röd 'plupp' blinkar). Detta trots att scootern är fulladdad. Vidare kan jag inte återställa original fw via home-appen. I övrigt kopplar den upp mot alla appar som vanligt. Har jag brickat?
     
    Last edited: 29 dec 2020
  4. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Jag tar alltid med den in. Hänger ryggan på styret och lastar in den mat jag ska ha, sedan går det väldigt snabbt att checka ut.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Antar att du då handlar i Coop/ICA butiker där du kan scanna när du plockar varorna?
     
  6. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Det varierar, ibland tar jag den med in , och lägger korgen på brädan, ibland får den stå utanför.
    Det som avgör är hur lätt o "säkert" det är att låsa den utanför (om finns plats) och hur lätt det är att komma in i affären (typ direkt från gatan, eller måste åka rulltrappa) och hur jag känner för tillfälle. Är det trånga gångar i affären - då får den stå ute.
     
    bernard gillar detta.
  7. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    +1

    Oftast finns det dock stolpar utanför där jag brukar låsa fast den med mitt kryptonite bygellås runt stolpe och stången mellan stå-brädan och styret (jag har en E-TWOW men är ju byggd liknande som Xiaomin).
     
    bernard gillar detta.
  8. Soppaslang

    Soppaslang Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej, har inte riktigt lyckats hitta vad jag söker men förhoppningsvis finns det någon på forumet med erfarenhet av detta:

    Dum som man är körde jag min M365 efter ett rejält regnväder, 2 veckor senare började scootern starta sig själv mitt i natten (pep till, framlyse tändes m.m.). Lyckades stänga av efter ett antal försök men nu är den mer eller mindre död. Har 40,5 volt på batteriet och blått blinkande från BMS. Ingen korrosion under power-knappen, däremot fukt under bottenplattan vilket får mig att gissa på moderkortet. Är det någon som har haft samma problem och lyckats byta ut det samt få det att fungera med custom firmware? Finns på Wish/Amazon och ett antal andra sajter, vore intressant att höra om någon lyckats byta moderkortet utan några negativa effekter samt var det köptes. Av det jag hittat så har det varit en del strul.
     
  9. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Detta låter ganska likt ett problem jag hade för ett tag sen. Kanske inte exakt, för min hamnade för det mesta i ett läge där det inte gick att stänga av den, men det gick ändå inte att köra. Jag hade också problem med att den började pipa mitt i natten.

    Jag öppnade upp under bottenplattan och såg att jag hade fått in lite fukt där. Jag hade läst/sett videor som rekommenderade att kontrollera alla kontakterna på moderkortet för att se om det var fukt eller glapp någonstans. Det första jag gjorde var att koppla ur batterikontakten. Direkt efter att jag kopplade i den verkade allt fungera som normalt igen. Sen lät jag den bara ligga öppen över natten för att se till att all fukt torkade upp. Sen skruvade jag på bottenplattan igen och sen dess har den funkat utan problem.

    För mig räckte det uppenbarligen att koppla i och ur batterikontakten, men jag har sett videor med andra som fick koppla ur och i andra kontakter för att få det att fungera. Kanske hade jag ovanlig tur, men det är väl värt att testa om du inte har gjort det redan.
     
  10. Soppaslang

    Soppaslang Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Bra att det löste sig för din del! Har kopplat ur och i batterikontakten samt alla övriga kontakter till moderkortet så att det är helt frigjort. Plockade ut det från "boxen" och kan inte direkt se någon oxidering eller annat, men det är ju många och små komponenter som jag antar kan fela. Låter det ligga på elementet några dagar och hoppas på underverk medan jag kikar efter ett nytt. Något jag lade märke till när jag kopplade ur/i batterikontakten är att det slår en gnista precis innan den kommer på plats. Vet inte om det är normalt eller kan det vara tecken på kortslutning någonstans?
     
  11. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Okej! Testade du att koppla i kontakterna direkt efter du hade kopplat ur dem, och den var fortfarande helt död? Inga dioder som lös eller nånting? Glömde säga det, men vissa säger att man ska låta batterisladden vara urkopplad i typ 30 sekunder innan man kopplar i den. Minns inte om jag gjorde det eller inte.

    Jag hade inte oroat mig för en liten gnista när man sätter i batterikontakten. Det enda det säger är att det kan gå någon slags ström genom kretsen, vilket är ett gott tecken.

    Jag har svårt att tro att lite fukt skulle förstöra ett helt nytt moderkort utan att lämna några spår av oxidering eller brännmärken från kortslutning, men man vet ju aldrig. Du kan ju också titta noga om du ser någon lödning som kan ha släppt. Har hört att det kan hända pga vibrationerna när man kör om man har otur.
     
  12. Soppaslang

    Soppaslang Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Hade det nog urkopplat längre än så första vändan och hade allt urkopplat under natten. Kan, med mina lekmannaögon, inte se något som ser bränt/oxiderat/löst ut på kortet. Har petat på det mesta och synat från alla håll och kanter. Kopplade just ihop allt igen men tyvärr inget livstecken (förutom BSM som fortfarande blinkar blått). Letar vidare på alla möjliga och omöjliga sajter efter ledtrådar och är supertacksam för tips!
     
    bernard gillar detta.
  13. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Tråkigt att höra! Om du har en multimeter och lite tid kanske det är värt att koppla in moderkortet och se om du kan felsöka lite. Börja från batterikontakten och se om du kan följa vad den är kopplad på kretskortet. Se om allt verkar logiskt, om du har kontakt mellan ställen som borde ha det och det inte är kortslutning nånstans. Du kan ju även mäta på de utgående kontakterna till t.ex. bluetooth-kortet. Där borde det ju vara spänning mellan svart och röd kabel åtminstone.
     
  14. Soppaslang

    Soppaslang Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag vet inte riktigt vad jag gör men efter att ha tittat på otaliga klipp och forum så seriekopplade jag tillslut 3st 1,5v batterier. Kopplade sedan pluspolen på en 5v pin på kortet (4-pinnare som går till dashboarden under startknappen) och minus där minuspolen från batteriet ska sitta. Då lyser det en grön diod och en röd diod blinkar så något form av liv är det på kortet. Gjorde samma sak på kortet under dashboarden och får då 2 långa och 4 korta pip :)abnormal supply voltage, inte så konstigt kanske) så liv även där. Tyvärr fortfarande inget när man trycker på startknappen så vet inte riktigt vad experimentet resulterar i.

    Update: Kan starta eländet genom att koppla 4,5V mot de två yttre pinnarna på kretskortet (dashboard) straxt nedanför startknappen. Kan inte stänga av, tända/släka framlyse/ändra mode med knappen, däremot var jag ute och körde en sväng för att testa och den gick hur fint som helst. Fick felkod 18 vid ett tillfälle vilket är "Hall sensor error / sensorer i motor" men den koden är nu borta igen.
     
    Last edited: 3 jan 2021
  15. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard Kan du inte slå ihop denna tråd med tråden för 1S samt ändra rubriken? Skillnaden mellan skotrarna är hårfin och dessutom handlar många inlägg här redan om 1S :)
     
  16. slenis

    slenis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Har sedan hösten skaffat en Mi essential scooter (tillsammans med 10T pro) nu till våren när man tagit fram den så bärjar man ju bli sugen på lite mer fart, farmförallt i backar eftersom jag väger 97kg.
    Inte direkt teknisk men har ju kommit så långt att jag har laddat ner m365 tools och Xiaoflasher.

    Ni som gjort detta, vilken guide rekommenderar ni för en som rent teknikmässigt har tummen mitt i handen ?

    Mvh
     
  17. Adde86

    Adde86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2019
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej

    Funkar xiaoflasher även till m365 (den första)? jag har haft min sen början på 2019 och tog upp den nu efter vintern och ska fortsätta med den. har någon cfw sen 2019 i den från DownG, minns dock inte mina inställningar så om ni har bra tips så jag kan få ut en hög hastighet utan att det sliter för mycket på motorn/batteriet så är jag tacksam?
     
  18. Adde86

    Adde86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2019
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej igen,
    Får ni också upp att Mi appen kräver lösenord när ni ansluter den till scootern? Jag har aldrig ens satt ett lösenord så jag kommer inte in i den, och nu låste den sig och kan därmed inte låsa upp den.
    Har ni några tips hur jag ska göra?
     
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Du måste skapa ett konto hos Xiaomi för att kunna aktivera scootern då den är ny. Antar att det är dessa uppgifter du behöver logga in med.
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har haft min 1S i snart 2 månader nu. Den passerade precis 50 mil (kör med den dagligen). Riktigt nöjd så här långt. Har redan sparat mig 1800 kr i parkering på jobbet. Två månader till så är den betald!

    Fast jag hade nog köpt en Pro 2 om jag fått göra om köpet. Batterikapaciteten räcker men är på gränsen. Särskilt när det är minusgrader.
     
    GmbH gillar detta.