Stekpannediskussion - Gjutjärn, kolstål, keramisk?

Diskussion i 'Off Topic' startad av skythread, 27 dec 2020.

  1. darbin

    darbin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    120
    Vet Ronneby har en outlet butik i trakterna kring Ronneby, kanske värt och kolla in om man är i närheten.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  2. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Ja den där är väl keramisk? Köpt likadan och det sämsta skit jag haft, den åkte till återvinningen efter några gånger.

    edit: kör fö själv med en de buyer 30cm och Ronneby 28cm. Grymma.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  3. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Intressant att du kör både kol och gjj. Vilken skulle du föredra som enklast? Läste att Ronnebyn är lite krångligare att göra rent om jag läst rätt. Men i övrigt har jag svårt att veta skillnaderna mellan dom just nu. Det som talar för De Buyer är priset som sagt.
     
    bernard gillar detta.
  4. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Fortsätter på det här med stekpannor. Har beslutsångest... tänkte en De Buyer Carbon Plus efter tips nämnt ovan.
    De Buyer – 5110.22 – 'Carbon Plus' spis rund lyonnäskopp – svansfjäder nitad – vitt stållakansdiameter 22 cm https://www.amazon.se/dp/B000ECUE6Y/ref=cm_sw_r_cp_api_fabc_rNY6Fb4VA4X79?psc=1

    Men väljer jag istället 26cm i listan så heter den helt plötsligt inte Carbon plus. Trots att det är samma modellbeteckning 5110.
    De Buyer 5110.26 rund lyonnaise stekpanna av tungt stål 26 cm https://www.amazon.se/dp/B000ECSCS6/ref=cm_sw_r_cp_api_fabc_HMY6Fb6P3BZY8?psc=1

    Vill helst ha 26cm men vill också ha carbon plus. Är 26cm det också tror ni?
     
  5. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Om jag inte missminner mig så är "lyonnaise"-modellen en tunnare variant med sämre värmespridning. Var dock längesedan jag köpte min och researchade så kan minnas fel.
    Hade själv gått på Mineral B som jag tror är deras mest populära serie:
    Buyer Mineral - Sökning på Prisjakt

    Tänk även på att diametermåttet är ovansidans mått och pannan är oerhört utsvängd, så är man van vid pannor med mycket mindre "vinkel" på sidorna kan en 28cm de Buyers "stekyta" upplevas som en annan pannas 26cm tex. Jag köpte själv en 30cm pga detta (stekytans mått är ~21cm på denna). Hade tom kunnat tänka mig 32cm, MEN då går den generellt inte in i en standardugn pga det extra handtaget vilket störde lite då jag föredrar att bränna in pannorna några gånger i ugn vs. på stekhällen, smaksak dock, hade gärna haft stekytan på en 32cm helt klart, samtidigt hade den ytan blivit någon cm för stor för vår största platta på vår glashäll så...
    En annan viktig detalj är ju (precis som med alla pannor) att inte brassa på maxvärme från början, f.a. om man har induktionshäll då detta lätt riskerar att leda till så pannan slår sig och blir skev. Sålänge man värmer upp pannan ordentligt på låg värme är sedan maxvärme inga problem dock.
    Bara min 2 cent.
     
    bernard och BrearedsDea gillar detta.
  6. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Hade jag bara fått välja en så hade det blivit gjutjärn helt klart, lättare att steka pannkakor till exempel.
     
    BrearedsDea och DroidJunkie gillar detta.
  7. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Bra input! Jag var ute efter carbon plus då den skulle vara som mineral b utan bivax. Men då hoppar jag upp till 30cm och hoppas att den får plats i ugnen.
    Dock heter den modellen jag hittat på amazon Carbon plus och Lyonaise så kan inte riktigt förstå skillnaderna.
     
  8. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 904
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
  9. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
  10. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Borde vi kanske ha en separat stekpannetråd?
     
    BrearedsDea och JonasW gillar detta.
  11. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Ja detta blev ju jättekonstigt. Borde vara många på ett sånt här forum som kanske inte har stekpannor som första intresse :D
     
    DroidJunkie, Rospigg, (SiC) och 2 andra gillar detta.
  12. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    BrearedsDea gillar detta.
  13. JonasW

    JonasW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 feb 2020
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    53
    Snälla, lyft som sagt ut diskussioner kring stekpannor till en egen tråd. :)
     
    pmugghc, tooobe, BrearedsDea och 2 andra gillar detta.
  14. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Vi fortsätter diskussionen här. Ikeas gjutjärn eller kolstål ser väldigt lockande ut. Ikea brukar ha bra grejer och hållbart.
     
    Rospigg gillar detta.
  15. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Fortsätter här då ja.

    Väldigt intressant ändå, inte sett denna hos Ikea innan. Jag själv föredrar kolstål vs. gjutjärn pga dess helt släta yta, känns för mig enklare att hantera såväl vid instekning som efter, säkerligen placebo dock. Ingen aning om specsen på IKEA-pannan vs. de Buyer Mineral B tex dock. En stekpanna av i kolstål och liknande överlever ju generellt en livstid å andra sidan, så om pannan kostar 299:- eller 499:- känns i ärlighetens namn lite oväsentligt även om jag kan förstå att många är lite "rädda" för att köpa något de sedan inte kommer orka använda och bara blir liggandes, då är det 200:- mer som går åt skogen såklart.. Men om någon har någon de Buyer-panna liggandes som ni ångrar köpet av kan jag tänka mig köpa den för en slant om ni bor i GBG-området... :D

    Generellt kan det verka som dessa pannor kräver "mycket underhåll", och fine det är det kanske vs. teflonpannor, men inte alls så mycket som det initialt kan verka som när man bryter ner det och underhåller ofta med lite tidsåtgång!
     
    BrearedsDea gillar detta.
  16. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Ska inhandla en ny keramisk panna, vad rekar stekgurus på swedroid?
     
    BrearedsDea gillar detta.
  17. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Mm tror jag ska testa någon av dem, har inte bestämt mig för gjutjärn eller kolstål. Irriterande att vi var på IKEA igår, men tänkte ju inte alls på att kolla på stekpannor då :)
     
    BrearedsDea gillar detta.
  18. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    Varför inte bara byta namn på sidan till pandroid.se

    Priserna för fyndtips kan vara bra men man handlar aldrig så billigt som i "pan‐handling på amazon" tråden.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  19. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Jag är i startgroparna på att köra en click and collect på Ikea inom dom närmsta dagarna så tror en kolpanna får åka med på den beställningen. Fördelen som väger tyngst just nu för kolpanna är vikten. 1,9 kg mot 3,5 är stor skillnad och är kanske det som avgör hur mycket man kommer använda den. Jag vet iaf att min fru inte kommer ta en tung gjj panna. Och jag har en gjj grillpanna som jag inte använder för att den är tung och otymplig. Blir tungt när man ska diska den också. Lyfta upp den på hällen är inte så tungt. Men all hantering runtom kommer till. Jag hör av mig när jag inte använder den så får du köpa den billigt, kan mötas i Gbg. Du kan få köpa skeppshults grillpanna med om du vill prova en sån. Säkert jättebra grej om man använder den :’)
     
    bernard gillar detta.
  20. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Jo blir ju tungt med gjutjärn, fick en sån emaljerad gjutjärnsgryta i julklapp från jobbet. Väger väl typ 5 kg, välte diskstället när jag ställde dit den lite oförsiktigt på ena kanten :)
     
    BrearedsDea och bernard gillar detta.