Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Körde Cupran idag med mina Senheiser PX 550 II med brusreduceringen påslagen.. mörklig känsla blev helt ljudköst när man körde.. antar det är så det känns att köra elbil. en Elbil är ju dock inte helt tyst man hör ju fortfarande ljud från däcken...
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    View: https://www.youtube.com/watch?v=4xBQg2MCYMM


    Krav på bättre bromsar och däck vore kanske ett bra steg för att nå noll Visionen istället för att sänka hastigheterna till orimliga nivåer? Bra bromsar räddar liv då bromssträckan blir radikalt bättre.
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Nej?
    Det kräver bland annat att folk är uppmärksamma och bromsar aktivt. Jämfört med om folk kör i en vettig hastighet.

    Vad är orimliga nivåer? Minns jag inte helt fel från en kurs så är den bästa hastigheten för högt flöde av bilar men samtidigt hastighet nog så man kan bromsa och inte döda folk som blir påkörda typ 33 km/h. (Har ingen källa utan minnet från kurs på Chalmers)

    Edit: det är klart vi ska kräva bra bromsar. Jag hoppas det är bland annat det bilprovningen kollar. Men fler saker behövs.

    Better safe than sorry, ha flera diverse krav.
     
    Last edited: 28 dec 2020
  4. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Nån som vet om det finns typ ett test av dubbdäck med olika bilar i samma test? Tex en liten småbil, en större sedan osv.

    Skulle vara intressant att veta hur mycket som skiljer, vet att jag hade en Corolla förut med nya michelindäck(dubb) och det var horribelt grepp jämfört med polarens v70 som hade några dubbade kinadäck.
     
  5. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Har ju inte bara med däcken å göra även vikten totalt, fördelningen, övrig geometri på fordonet. Förare, väglaget där man testar.

    Sen förövrigt har jag personligen aldrig gillat Michelins dubbdäck, horribel köregenskaper och grepp. Friktion och sommar är ok men inte dubbdäckena hos dom. Då kör jag hellre på bättre asiatiska däck (kuhmo/hankook). I övrigt håller jag mig tilk

    Nokian/continental vinterdäck
    Goodyear/Michelin sommardäck

    [emoji106]
     
  6. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Jo precis, därav vore det ju intressant att veta tex ett test av ett dubbat michelindäck på samma bana/underlag/plats/tid fast med olika bilar i olika viktklasser.
    Intressant att se just hur mycket det skiljer.

    I många tester så kan ju ett däck få rätt dåligt betyg pga det vattenplanar. Kollar man så vattenplanar det vid 68km/h medans testvinnaren vattenplanar vid 71km/h typ.

    Sen var ju bara michelindäcken ett exempel. Just det året var de testvinnare på de flesta tester. Så jag ställer mig tveksam till att ett billigt kinadäck presterar bra mycket bättre.
     
    osterlindh gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    fick mig en fin nyårspresent som från en blix från klar himmel ser jag detta på min bil...
    Vad jag ser är färgen flagnar bort på kofångare fram.. bilen köpt 21 oktober ny i år ?
    vad säger ni om detta... det är plast under... hoppas lacken sitter bättre på plåten... hur som helst känns det riktigt dåligt... kommer givetvis åka till verkstaden det första jag gör på måndag. Risken nu är ju att de sprider sig som cancer då lacken bara flagnar bort.. Hoppas lacken är bättre gjord på plåten på bilen...

    Rimligtvis blir det förmodligen enklare för Cupra att skicka en nylackad kofångare ? för detta måste väl lackas om i fabrik...

    Jag har abbonemang på biltvätt så försöker tvätt ofta nu under vintern för att få bort vägsaltet.. kör alltid untan borstar...

    hade bokat tid för keramisk Lackkonservering/lackskydd om ca 2 veckor... lär få avboka det nu...

    photo_2020-12-31_21-03-07 (2).jpg photo_2020-12-31_21-03-07.jpg photo_2020-12-31_21-52-58.jpg
     
  8. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Hoppas dem fixar det! Hade problem med min Golf R på bakre kofångaren och åkte tillbaka till dem för omlackering.

    Fick tillbaka den med fel nyans och övermålade parkeringsvarnare. Lämnade in den igen så gjorde dem om men denna gång överlackerade den så det var färg ner på diffusern och baklycktorna så fick bli ett tredje besök.. sen blev det bra! Så stå på dig och helst se till att dem byter ut kofångaren.
     
    Oceanic gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ja detta var ingen vidare nyårs present...

    Var din bil ny ?
    Jo... det bästa vore om de byter kofångaren.. så den kommer nylackad från fabrik..risken är som du säger att det blir dåligt gjort samt större risk att lacken skulle brista längre fram också...

    Cupra Är ju ett ganska nytt märke...så de ligger nog till stor vikt att se till att ha bra kundnöjdhet...
    Hoppas de vill visa lite godwill och bara byta stötdämparen utan allt för mkt krångel...

    Jag tvättar bilen ofta då jag har abbonemang... kör avfettningsprogrammet endast..så ingen vax eller shampo.. men vill få bort allt vägsalt och smuts... men så vitt jag vet är det inte dåligt för lacken att köra för mkt avfettning/högtryck. Man har hört att på äldre bilar att lacken kan lostna i högtrycks tvätt.. men om den ska göra det måste det innebär att klarlacken har bruttits ner.

    Jävla timing 2 veckor innan lackkonserveringen... efter det SKA man bara kör amed avfettning.,,
     
  10. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Nytt och nytt. Det är ju en seat.

    Men jag ska kolla med sambon under dagen, som jobbar på skoda/seat om hon har nån koll på hur de löser sånt.
     
    (SiC) gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    seat ligger rätt bra till i kvalitetsindex nuförtiden.. har ju givetvis mkt att göra med att det är mkt tyskt i bilarna...

    jag har ju en av de första bilarna från fakbrik en bil som igentligen var tänkt att vara visningsbil.. men är som sagt nybilsgaranti i 4 år så känner mig inte speciellt orolig...Detta får ju ändå anses vara pinsamt så hoppas de sköter detta professionellt..
     
  12. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Ja det bör inte vara några problem alls med en så ny bil.
     
  13. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Nej inte helt ny, hade gått 400 mil men köptes från en VW handlare.

    Men till slut löste dem det iallafall! Den där färgen är nog lätt att få rätt nyans på också om dem skulle välja att lacka om. Min var vit :)
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    400 mil är inte mkt.. Ah ok.. Lär få svar på måndag tidigast
     
    lulzfactor gillar detta.
  15. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Nu har min idiot till bror krockat min pendlarbil och den ska skrotas. Jag behöver er råd och hjälp kring hur jag ska göra med min billköp då jag behöver en ny bil inom de närmaste 6 månaderna. Vad är det bästa alternativet, att leasa en bil privat, personalbil eller ta lån och köpa bil med restvärde?

    Lite om mig och hur jag kör: ägt tidigare en toyota som funkat klockrent. Kör mindre än 1000 mil per år, är ganska lång (195cm) så gärna en bil med komfort. Har alltid drömt om att köra bmw eller mercedes men har blivit avskräckt pga att de har haft massa strul (elfel etc) drömbil är definitivt en suv, har dock ingen familj för närvarande så suv känns overkill. Helst en sedan. Har alltid varit sugen på bmw 520 eller Mercedes eklass men de är ganska dyra att äga som jag förstått det?

    Vill gärna ha en så tillförlitlig bil som möjligt, med så problem och billig att äga (skatt, försäkring) men vill samtidigt ha lite drag i den (lite mer hk) och den får gärna vara tuff och rolig att köra.

    Har ni tips eller råd om hur jag ska finansiera mitt nästa bilköp? Har inte satt någon budget för jag vet inte rikitigt hur jag ska finansiera mitt bilköp.

    Tacksam för era svar!

    Edit: någon som har erfarenhet av Lexus? Vi har en annan bil i familjen (Toyota avensis) som fungerar super och jag fortsätter jättegärna köra japansk men undrar hur bra tryck det är i exempelvis is300h? Tänker ffa på denna modell, om jag kan få ner den till 250k Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

    Skatten ligger på ynka 360kr/år och helförsäkring kan jag få för 7k/år.

    Vad säger ni?
     
    Last edited: 4 jan 2021
  16. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Själv sparar jag hellre ihop pengar så att jag kan hala fram det belopp som krävs när jag köper den begagnade bil som jag vill ha. När man ser hur mycket pengar man har på bankkontot och dessutom tar de oplanerade utgifter i beaktande som man kan drabbas av när man har bil (särskilt äldre bilar) är det lättare att besluta om hur stor budget man vill lägga på en bil.

    De personalbil-alternativ som jag sett genom åren har alltid haft begränsningar i modeller som jag inte riktigt velat ha. Dessutom brukar jag vilja äga mina bilar mer än 3 år.

    Visst kan man fundera över leasing och lån, men i slutändan blir det nog inte så mycket billigare, varken banken eller leasingbolaget är släkt med jultomten utan förväntar sig att du skall bidra till deras försörjning.

    För en nyare bil är oftast den största kostnaden värdeminskningen. Räkna med att en bil tappar ca 20% av sitt kvarvarande värde varje år. Ett annat sätt att se på detta är att en bruksbil halverar sitt värde vart tredje år. En bil som du köper för 250 kkr tappar då ca 50 kkr i värde första året som du äger den. Dessa 50 kkr är sannolikt en större summa än dina kostnader för verkstadsbesök, bränsle, försäkring och skatter tillsammans under det året.

    Hoppas att du fått ut försäkringspengar för din kvaddade bil som du kan lägga in i budget för nästa bil!

    m v h Henrik
     
    BrearedsDea gillar detta.
  17. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag har personligen inga problem att punga ut 300k kontant för en bil men är det verkligen värt det? Jag menar en bil är i princip det sämsta köpet man kan göra med tanke på hur mycket den tappar i värde. Därför tänkte jag att man kan typ betala halva bilens pris kontant och ta resterande på lån? Eller tänker jag fel här?

    Personligen hade jag inga planer alls på att köpa en ny bil, Har aldrig ägt en "tuffare" bil men nu när skadan är skedd så tänkte jag... Tja, varför inte? Jag är ung, singel och vill gärna testa på att köra en sportbil kanske innan man i framtiden stadgar sig och köper en tråkig Volvo som ska få plats med barnvagn och allt möjligt.

    Har sneglat lite på bmw 320, Lexus is300h men insåg fort att priset på begagnade bilar har gått upp ordentligt. Jag vill egentlige inte lägga mer än 230-240k men för den summan får jag ingen vettig bil utifrån min preferenser (jo jag vet att jag kan få en tråkig Toyota avensis eller en Volvo s80 men det är inte riktigt det jag är ute efter)
     
    Last edited: 4 jan 2021
  18. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Körde seat Leon idag kan rekommendera
     
  20. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Visst är det så att en bil är inte någon sparbössa utan en konsumtion även om den för många också är en förutsättning för att kunna ta sig till sin försörjning. Vare sig du nallar av ditt eget bankkonto eller tar ett lån kommer det bli din ekonomi som drabbas av bilens värdeminskning. Den dag det blir dags att betala tillbaka på lånet kommer inte banken säga "ojdå din bil har halverats i värde, då skriver vi av halva lånebeloppet också!"

    Jag är inte så hemma på BMW men tycker att bilen som du länkade till på blocket ser fin ut.

    m v h Henrik
     
    ASR gillar detta.