Telefon stänger ner nödsamtal

Diskussion i 'OnePlus Allmänt' startad av JoBu, 30 dec 2020.

  1. JoBu

    JoBu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag var tvungen att inga efter ambulans för några veckor sedan.
    Ringer 112 och kopplas till operatör men efter ca 20 sekunder bryts samtalet.
    Ringer upp igen och det bryts efter typ fem sekunder.
    Ringer upp igen från mitt andra simkort i samma telefon och det bryts omedelbart efter att jag kommer fram.
    Några sekunder senare tar jag emot ett samtal från 08112 som jag antar är larmcentralen och omedelbart efter jag svarat så bryts samtalet.
    Detta sker i hemmet, mitt i Malmö där jag aldrig haft problem med mobilnätet och inget indikerade att jag hade problem med 4g nu heller.
    Jag har aldrig varit med om detta i andra samtal.

    Det är en OnePlus 6.

    Larmsamtal går så vitt jag förstår inte via den vanliga opeatören som man har utan går på något vis direkt till närmsta mobilmast oavsett vilken operatör SIM kortet är knutet till.. Känns som att detta är ett fel i själva telefonen?

    Jag har varit i kontakt med One Plus support flera gånger men dom svarar att dom inte känner igen problemet och att dom hoppas att jag inte kommer behöva ringa 112 fler gånger..

    Någon som varit med om något liknande eller har någon aning om hur jag kan felsöka detta vidare?

    Jag är ju lite sugen på att ringa ett nytt samtal för att se om det händer igen men känns ju dumt av förklarliga skäl..
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det beror lite på. Har man (bra) mottagning från sin operatör så om jag förstått det rätt så använder den din operatör/din täckning, har man däremot inte täckning hos sin operatör så ska den kunna använda vilken operatör som helst när du ringer, däremot när du tar emot samtal så används din operatörs nät. Vad för operatör har du?
    Om jag inte missminner mig helt, så hade just OnePlus 6 (jag vet att det var någon OnePlus enhet iallafall) problem med o ringa nödsamtal när telefonen kom ut, det löste dem då med en uppdatering så jag hoppas att du har den senaste mjukvaran för din telefon.
     
    JoBu gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Om 08-112:

    Kan jag bli uppringd av 112?
    Ibland ringer vi upp till privatpersoner från 112, trots att du inte har kontaktat oss. Oftast beror detta på att vi behöver hjälp av grannar till en hjälpbehövande med olika saker, som t ex. hjälpa till att öppna en port för ambulansen eller vara behjälplig på annat sätt vid en nödsituation. Du har självklart ingen skyldighet att svara, men det hjälper oss mycket i vårt arbete. Numret visas vanligen som 08-112. Om du ser att du har blivit uppringd men inte kunnat svara så behöver du inte ringa tillbaka.

    från 112

    Kanske kan du ta kontakt med SOS-Alarm genom vanliga växeln eller sociala medier och diskutera problemet?
    Kontakt och support
     
    JoBu gillar detta.
  4. JoBu

    JoBu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tror det var OnePlus 5sm hade detta problem. Jag har en 6:a och senaste uppdateringarna.

    Oneplus 5 kan stänga av sig vid nödsamtal

    Jag har Telia på det primära somkortet som jag först ringde från och som sedan tog emot samtal men dom påstod att dom inte kunde se samtalen när jag ringde dom o efterhand.. Ska ringa igen och fråga om det mottagna samtalet från 08112.

    Bra tips att kontakta SOS, tack!
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja det kan vara så att de inte kan se samtalet. Nödsamtal prioriteras i näten och beroende på telefon så visas det inte heller i samtalshistoriken efter att nödsamtalet är avslutat.
     
  6. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Jag skulle inte tveka att ringa och felsöka igen tills det fungerar, sedan ställa den skyldiga mot väggen - löser du problemen kan du rätt snart ha räddat någons liv.

    För din egen skull skulle jag laddat upp en gammal nokia från byrålådan om den kan ringa 112 utan sim.
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Gör man det på eget bevåg så är nog risken större att man istället skadar någon annan genom att blockera telefonister hos SOS alarm. Bättre att ta det via vanliga växeln först och eventuellt göra provsamtal efter överrenskommelse.
     
    N6290 och jnsson gillar detta.
  8. bertone_x19

    bertone_x19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Vet inte om det funkar med 112, men jag har trasslat mig ur riktnummerlösa anknytningar genom att stoppa in ett riktnummer framför - i det här fallet typ "08-112". Inte den blekaste aning om vad det skulle göra i dit här fallet...