Hjälp mig sätta upp mitt WiFi!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Rospigg, 21 dec 2020.

  1. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej!

    Har den sista tiden plågats av hackande TV. Förekommer både i linjärt format och när man kollar på streamat innehåll.
    Har två ungar hemma 11 och 14. Så det blir en del onlinespel och Youtube.
    När 14 åringen spelar så kör han dubbla skärmar, vilket gör att han kollar YouTube eller Twitch eller liknande samtidigt som han spelar.
    Det samma gäller 11 åringen. Hon spelar och kollar stream samtidigt via sin telefon.

    Till Tv; har vi nu Telias trådlösa Technicolor accesspunkt. Jag kan se att denna blinkar annorlunda när det hackar. Vilket oftast sker när ungarna använder nätet samtidigt. Tycker inte det är rimligt att det ska hacka när man har 500 Mbit/s.

    Har Telia Fiber 500Mbit/s
    Har nu Telia WiFi Router Plus som är bryggad. Så WiFi kör via Nighthawk 7000.
    Grabbens dator kör TP-Link trådat via elnätet. Det fungerar bra för honom. Bra ping och så vidare, men, när han belastar nätverket med att ladda ner något så börjar TV-n hacka. Detsamma gäller för Familjedatorn, så fort nätet belastas så hackar TV;n från Telias box.


    Var i kontakt med Telia och klagade lite och har nu fått följande:
    Telia F@st 5370e
    2 st Airties. Dessa ska användas till TV. (eller?)

    Jag har också;
    Nighthawk 7000 som just nu sitter i den gamla bryggade Telia-routern.
    Asus RT AC-86U Helt ny. Köpte den på BF för jag tänkte den skulle komma till användning.
    4 st TP_Link TL-PA4010P TL-PA4010P TKIT | AV500 Powerline Adapter with AC Pass Through 3-Pack Network Kit | TP-Link Portugal Dessa kommer upp i en hastighet på ca 30-60Mb/S just nu.


    Bor i en 2 plans 140kvm villa. Trästomme med gipsväggar på insidan.

    Vad ska köras på nätverket?
    Grabbens PC. Behöver väl "bäst" anslutning med tanke på att det är han som gamear en del.
    Familjens PC. Spelas en del på också.
    LG-Smart tv. Sitter just nu inpluggad via en TP-Link.
    6 telefoner.
    2 st chromecast
    1 Google nest hub
    2 st Nest mini.

    Telias tv-box. )Men den ska ju gå via Air Ties. Om det inte går att lösa på något annat smart sätt.)

    Krav. Det ska inte dras någon tråd! Jag vet att det är bäst och så vidare. Men just nu är det inte möjligt.

    Min egen tanke är att brygga den nya Telia-Routern och sedan köra WiFi från Asus RT AC86-U. Använda Nighthawk som accesspunkt för ovanvåningen, möjligtvis i grabbens rum, då kan man köra trådat från den in i hans dator.



    Kom gärna med förslag.
     
    Last edited: 21 dec 2020
  2. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Hur har du kopplat TV:n till internet? WIFI eller med kabel?
    Ifall WIFI, har du möjlighet att testa med en kabel som du inte kopplar in utan väntar tills du upplever problemet och kopplar in då för att se ifall det försvinner? Då kan vi utesluta att det beror på WIFI.
     
  3. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Testade att köra med kabel direkt från routern in i Telia boxen förut.
    Då fungerade det utmärkt.

    Brytet var nära. Mitt under Mellofinalen så hackade det big time!

    Kör just nu TV-boxen via telias äldre trådlösa accesspunkter. Technoicolor svarta , ser ut som små routers. Dessa kör ju ett "eget nätverk" sinsemellan. En är kopplar till routern, och skickar vidare signalen till den som sitter inkopplad i TV-boxen. Känns som att dessa inte riktigt pallar med när nätverket belastas. Jag funderar också på om det kan vara en fråga om prioritet i nätverket.
     
  4. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Ok bra. Kan vara att din router inte hinner skicka ut till alla enheter tillräckligt med information så att du upplever det som hack på skärmen. Netgear 7000 är en första generation AC router, medan ASUS har andra generation som har stöd för MU-MIMO. Skulle vara bra ifall du kunde testa ersätta rentav den gamla med ASUS. Sätt WIFI namn och lösenord till samma, och välj samma kryptering. Sen välj någon bra DNS också, typ 1.1.1.1 eller 8.8.8.8 och testa.
    Airties verkar som deras äldre produkt som skapade ett specifikt dolt nätverk för just mellan dem 2 enheterna så man fick "kabel" anslutning utan kabel. Så kan vara nästa steg att testa ifall det inte blev bättre. Nackdel är ökad störning med fler enheter som sänder.

    (Använder du inte den medföljande routern för trådlöst är det bäst att stänga av WIFI på den, gjort det själv)
     
  5. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ja det var min tanke. Att byta ut den gamla Nighthawkwn mot den nya Asusen. Men fick ju också en ny router från Telia så den byts också. Ja WiFi är avstängt på Telia-routern.

    Hmmm, trodde Airties var en nyare lösning. I alla fall sade han på Telia det. hur som så är de nyare och bättre än de gamla jag har nu.

    Hur ska man göra med namn på nätverket? Är det bäst att köra 2.4 och 5 med samma namn och lösen?
     
  6. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Om du går in på asus appen och sätter ett tak på vad ungarna kan använda.

    Stora ungen här hemma gör samma sak. Data med två skärmar, tv och mobil medan han spelar. Hade lite problem med tv förut men har satt tak på hans saker med asus appen och ungen är fortfarande nöjd och jag är nöjdare [emoji846][​IMG]
     
    Rospigg gillar detta.
  7. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Vissa modernare router har funktionen att 2.4 och 5 GHz får samma namn och lösenord och den flyttar själv till det som passar bättre. Osäker om Asus har också, om det finns så är det lättare att aktivera den. Annars så ha det separata, då kan du välja enheter som har högre prioritet på att dem ska fungera hela tiden på 5 GHz och sen lägg mindre viktiga som dem man slösurfar på 2.4 GHz
     
    Rospigg gillar detta.
  8. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Airties verkar vara ett AC Mesh-system utan Router-funktionaliteten, ser väldigt mycket ut som Strong-enheter med vitt skal och annan logo rent visuellt. Då de inte har någon dedikerad backhaul så kommer en del av kapaciteten gå åt till trafiken/kommunikationen mellan noderna. Vet inte hur mycket Telia låser ner dessa, men det är inte omöjligt att du kan skapa ett sekundärt wifi-nät med dessa även tillsammans med Asus-routern.
     
    Rospigg gillar detta.
  9. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Denna lösning fungerar bra ifall det är hastigheten som är problemet, men med tanke på att det är 500mbit så är hastigheten det sista som jag skulle misstänka vore problemet.
    Om hastigheten är problemet så är det enklast att aktivera QOS, utan begränsning, så kommer den välja prioritering för de som behöver konstant så som stream, youtube osv.
     
    Rospigg gillar detta.
  10. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Jasså, det är dem. Kollade bara på bilder så såg ut som dem äldre punkt-till-punkt wifi lösning som dem gav tidigare.
    Då kan dessa vara intressanta ifall man har dålig räckvidd men tror inte det ska vara något problem med gipsväggar på 2 våning 140 kvm?

    EDIT: Verkar vara dessa Air4920_EN.pdf (airties.com.tr)
    Dual-band så saknar trådlöst backhaul (separat band för kommunikation mellan dem själva). Skulle själv inte använda dessa utom om jag kunde dra kabel mellan dem och placera ena på nedre våningen och andra direkt ovan och göra litet hål genom taket/golvet.
     
    Rospigg gillar detta.
  11. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Perfekt. Jag inte kopplat in Asusen ännu.
    Inga hål, inga kablar. Står inför en stundande rumsommöblering, så vill göra så bra det går utan att dra kabel.
     
  12. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Kolla vilka wifi kanaler du använder, det låter dom ditt wifi och telias trådlösa boxar du har till tvn kanske använder samma frekvens.
     
    Last edited: 21 dec 2020
    skythread och Rospigg gillar detta.
  13. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kolla hur det ser ut med grannarnas wifi om du har några. Det skulle ju kunna vara så att något utifrån stör. På 2,4 GHz sänder även Bluetooth och faktiskt din mikrovågsugn. När det gäller grannars wifi så halveras bandbredden om grannen använder samma eller närmaste kanal. Kanal kan ofta ställas in manuellt i routern, kolla med appen inte bara där routern/accesspunkten står. TV:n verkar ju vara ett problem så kolla i det rummet

    Kolla hur etern ser ut med hjälp av https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer eller liknande
     
    skythread och Rospigg gillar detta.
  14. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Sen ska tilläggas att dessa Technicolor routrar som Telia kör med inte är några under till hårdvara, men billiga att köpa in är det iaf. [emoji12]
     
    Rospigg gillar detta.
  15. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ja, det är väl därför de bytt nu.
    Den jag fått hem nu är en Sagecom.