Diskussion: Har ni slutat med custom launchers?

Diskussion i 'Applikationer' startad av eastbound, 1 jan 2021.

  1. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Har ni som jag slutat med custom launchers sedan android 10? Jag vill verkligen använda tex nova launcher, men blir tokig när inte navigeringsgesterna funkar fullt ut.
    Varför är dom begränsade till stocklaunchern? Egentligen är jag främst ute efter att kunna byta ikonpack vilket inte funkar på pixelserien. Funkar ju bra på andra tex oneplus . Riktigt tråkigt med begränsningar..
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad är det som inte fungerar med Nova och gester? Pixel seriens gester stödjer numera 3:e parts launchers
     
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Vilka gester i Android 10 är det som inte funkar i Nova? Jag har kört Nova sedan det släpptes och har inte haft några större problem såvitt jag kan komma ihåg
     
  4. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Gesterna funkar,men det är långt ifrån optimalt sett till animationerna. Kanske var lite otydlig.
    Det är såpass off att jag inte ens bemödar mig att köra custom launchers. Man förlorar ju dom sköna animationerna,samt att det blir konstant lite hackigt/ryckigt när man kör home gestern tex. Även när man skall komma till multi-app menyn så är det direkt oskönt
     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Det beror ju på att en del av gestnavigationen ligger i launchern. Det är upp till utvecklarna av andra launchers att försöka få det lika smooth, men det blir ju såklart problematiskt när de inte "äger hela kedjan" om du förstår vad jag menar.

    Personligen har jag helt slutat köra andra launchers av exakt samma skäl. För mig är snygga följsamma animationer viktigt för känslan och det är viktigare än att kunna byta ikonpaket för mig.
     
    eastbound gillar detta.
  6. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Är det verkligen upp till app-utveckaren? Tror faktiskt inte det,men har inga belägg. Vad jag vet så finns ingen launcher sedan v10 av android och dess navigationen som har samma följsamma navigationen .
     
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Själva animationen när appen "sugs ner i ikonen" i launchern ligger ju just i launchern.
     
  8. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Googlade lite nu,
    Från gadgethacks

    Sadly, Google didn't make an API for third-party home screen apps to inject themselves into the multitasking UI like the stock launcher can with its system privileges. So when you switch to a new home screen app like Nova Launcher or Action Launcher, the QuickStep gesture gets broken.
     
  9. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Jag tror faktiskt det ligger lite djupare än så. Utan att ha koll. Nån utvecklare borde ju erbjuda det om det vore enkelt att applicera
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag tror att det är svårt att utveckla det eftersom det saknas APIer som du själv skriver. Jag tror inte att launchern har något sätt att detektera att en viss gesture har körts. Det är därför bara stock-launchern kan erbjuda de följsamma animationerna.
     
  11. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Hittade detta.
    "Launchers and gestures problems | XDA Developers Forums" Launchers and gestures problems

    Pixel launcher has the annoying search bar on its home screen which is irremovable.

    Nova launcher is arguably the best for customizability. But there's something that ticks me off when using Nova. Whenever you open recent apps the transition isn't smooth as with Pixel. It has a small hiccup.
    (See
    View: https://imgur.com/a/lewvZu3
    for what I mean)

    I tried almost every launcher on the market and they all had the same problem.

    So I contacted Nova's development team to give them my feedback. This is what they had to say:


    "Hello,


    PLEASE READ THIS RESPONSE IN FULL!

    You can read Google's official statement and our statement about the issues you and anyone else using Android 10 and Android 11 are experiencing. Please take note that Google admits to this being broken on their end of things and that a fix will be coming in a future update to Android(Stated March 2019.).

    However, it's now well over a year later and there are still many issues with full system gestures and 3rd party launchers on both Android and Android 11. These issues will remain for the foreseeable future as Google has no plans to completely fix their full system gestures.


    This includes things such as the CLOSE ALL/CLEAR ALL button not showing up when you access the Recent Apps screen. As well as a delay of being able to tap on app icons when returning to the home screen from another app, from viewing the Recent Apps screen or anything similar.

    These problems will still be there when Android 11 is released in its final form as Google has made it clear it's not going to fix/change things any time soon.

    Please understand, there is absolutely NOTHING WE CAN DO TO FIX OR CHANGE THIS IN ANY WAY! Contact Google or your device OEM directly with these issues as contacting any launcher developer isn't the correct thing to do and isn't going to accomplish anything.

    SAMSUNG USERS: Samsung has enabled full system gestures to be enabled within 3rd party launchers with their One UI 2.5 update. This means you can enable those gestures, but things are still very broken, especially when it comes to animations and how smooth the gestures work. This is NOT something Nova, or any other 3rd party launcher can fix. Only Google can fix it.

    In the end, none of this is something we(Nova) can fix or change in any way and neither can any other 3rd party launcher for that matter. It is ultimately up to Google and only Google to fix full system gestures completely. Though they have made it clear that full system gestures will remain broken even with the final release of Android 11 and likely well beyond that.

    We understand that this statement was made during a beta version of Android 10. However, as is stated in the below URL, this issue will remain broken even after Android 10, and now Android 11, is released in its final form. What this means is that Google knew well ahead of time that they had no plans to fix this until much later so it's still a relative issue today.

    GOOGLE'S STATEMENT:

    Android Developers Blog: Android Q Beta 5 Update

    OUR STATEMENT:

    Nova Launcher

    As of the December 2019 Security Patch from Google, you can now enable full system gestures within 3rd party launchers. However, please note, there are still a lot of issues with the gesture system such as animations not working, Close All button not showing up and several other things. This is not something any launcher developer, including us here at Nova, can fix or change in any way.

    This is still all up to Google to fix at some point in the future and to get things working 100% the way everyone expects them to be.

    If you experience any issues at all while using full system gestures, it is highly suggested that you contact Google directly and/or file bug reports with them directly so that your voice can be heard by them directly.

    ACTION LAUNCHER'S FALSE CLAIMS: Action Launcher made an announcement back in late December 2019, is actually misleading and 100% incorrect. They are referring to the back swipe edit zones and similar stuff. Full system gestures are completely controlled by Android and not something a launcher can just suddenly add support for or change in any way.

    If you actually try to use the full system gestures in Action Launcher, you'll see they are still as broken as they have been and will remain that way until Google fixes things themselves."

    Edit: uploaded an animated gif of the example but XDA converted it to a still image, so I had to upload on imgur.
     
  12. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har helt slutat med custom launchers. Det sabbar för mycket för användarupplevelsen helt enkelt när animationerna blir lidandes. Saknar inget från custom launchers heller kan jag påstå.
     
    eastbound gillar detta.
  14. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Trodde det skulle bli bättre på Samsung med One UI 2.5, men Nova (och alla andra tredjepartslaunchers) är ju helt oanvändbar med Googles gester på Samsung. När man har en app öppen och swipar hem fryser skrivbordet helt i nästan 1 sekund. Detsamma i One UI 3.0.

    Funkar dock utmärkt med Samsungs egna gester som nuförtiden är helt okej. Men tråkigt ändå att inte kunna nvända Nova och Googles gester. Googles gester funkar fint om man använder Samsungs egen launcher.
     
    eastbound gillar detta.
  15. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Använde Nova under många år och tyckte den var underbar. Tyvärr känns den och de flesta andra föråldrade idag med dåliga animationer och icke-fungerande navigering.
     
    eastbound gillar detta.
  16. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Vi som stänger av animationer (mest för att det är en ful kromlist bara) och heller inte kör med gester (bara långsammare än knapparna) så överväger nyttan med 3e parts launchers stort jämfört med begränsade stock launchers
     
    cassis och eastbound gillar detta.
  17. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Japp, verkar så :) i stort sett alltid kört Nova till vardags, men sen nån månad sen så kör jag Pixel stock och jag gillar det bättre. Uppskattar de små detaljerna Pixel stock Launcher bjuder på, och saknar väl egentligen inget från Nova. Kan va ett ålderstecken också att jag inte är så brydd längre :)
     
  18. torsktunga

    torsktunga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2 200
    Telefon:
    Nothing Phone 1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nothing Phone 1
    Jag har slutat använda nova launcher (och andra launcher) sedan en tid tillbaka då YouTube premium bettet sig illa sedan android 10. När jag velat förminska en video till ett mini fönster (som man kan göra med premium) har fönstret försvunnit konstant och bara ljudet låtit i bakgrunden. Massa glitchiga saker som dessa på samtliga telefoner jag haft. Animationer när man stänger fönster och sådan skiter jag i. Men vill kunna köra YouTube multitasking liksom. Kanske dock är fixat? Kör på en Oneplus 7t men inte vågat prova på ett långt tag.
     
  19. torsktunga

    torsktunga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2 200
    Telefon:
    Nothing Phone 1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nothing Phone 1
    Det jag saknar från nova är att kunna klämma in alla mina ikoner i många rader på en och samma hemskärm utan att behöva skapa massa folders och skit.
     
    Corran_Horn, eastbound och Heleg gillar detta.
  20. torsktunga

    torsktunga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2 200
    Telefon:
    Nothing Phone 1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nothing Phone 1
    Och skala ner allting så att jag kan klämma in även alla väsentliga widgets (som typ SMHI, fullskalig kalender etc) på samma hemskärm som alla ikoner. Ogillar verkligen dessa stock launcher som har gigantiska ikoner med massa onödigt mellanrum och yta som inte kan användes eller modifieras mer extremt.
     
    cassis, Corran_Horn, eastbound och 1 annan gillar detta.