Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 150

    MINA ENHETER

    Känner en som köpte av dom och den gick sönder efter 3 veckor och dom är väldigt dåliga på att svara och tag i problem efter 3månade utan fungerande cykel så får han inga besked vad dom ska göra åt saken, företaget är tydligen anmält till ARN många gånger.
    Så läs på innan du beställer av dom
     
    Das Erdbeerkuchen, Thade och bernard gillar detta.
  2. Rolan

    Rolan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2017
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER


    Vad tror du om att ha den som en pendlingshoj året om?
    Har kollat på elscootrar ett bra tag men har insett att elcykel verkar mycket smartare. Har ca 2 mil tur och retur, typ nästan bara asfalt och några små uppförsbackar. Planerar att försöka cykla hela vintern också. Har en budget på ca 10k och funderad på den, eller är någon annan från Biltema ett smartare val?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du ska cykla på vintern och har mycket snö är ju bredare däck optimalt. Är det dock väldigt isigt är det lite tvärtom, annat om man man har dubbar förstås.

    Kan nog funka för ändamålet, men fyra mil skulle jag inte våga garantera att den klarar med någon större marginal i alla fall, men för priset såg det ju rätt hyggligt ut, och jag förmodar att Biltema har OK garanti (aldrig haft ett garantiärende med dem), så om det blir några problem borde det vara enkelt att få åtgärdat (mot att då köpa en cykel online vill säga).

    Du kan dock uppgradera batteriet relativt enkelt tror jag. Finns en del företag som byter ut cellerna mot kraftfullare, tyvärr inte så billigt bara: Batteridoktorn – Reparation av litiumbatterier för elcyklar, Envolt - nytt liv till din arbetshäst m.fl.
     
    Last edited: 19 sept 2020
    Rolan gillar detta.
  4. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Ni som kan el-cyklar, vad tror ni om en sån här. SMLRO MX300, 500W, 48V 13Ah batteri. IP54 skyddad. 26 Tum[​IMG]
     
    Last edited: 15 nov 2020
  5. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har en liten 16 tums 250W 10Ah nu, men vill ha en med större hjul och fjädring fram och bak. Tycker det är jättesvårt att veta vad man ska satsa på med en uppsjö av modeller.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ju fler komponenter som kan fallera, desto större krav på tillverkaren. Är det en väsentlig skillnad sett till priset från "etablerade tillverkare" är risken stor att den inte kommer hålla så länge/att de kompromissat för hårt på några punkter.

    Men kör du i riktigt hård terräng eller har du ryggproblem? Det är egentligen bara om du kör i tex. skogen med väldiga variationer i underlaget det är motiverat med dämpning bak kontra underhåll och kostnad för cykeln. Det normala utanför riktigt tuff terräng är en dämpad stolpe om man vill göra det väldigt bekvämt för sig, och det kan du ju alltid eftermontera.

    Jag har en sådan här exempelvis: Kinekt 2.1 Seatpost. Finns också andra märken som tex Suntour. Kombinerar man en sådan med ~40mm+ däck som har lågt tryck, så blir det oerhört bekvämt på de flesta underlag och över farthinder etc. Alternativt att man satsar på en fatbike. Tror det blir knepigt att hitta något välfungerande och pålitligt som inte kostar skjortan om man vill ha heldämpad elcykel.
     
    Last edited: 15 nov 2020
  7. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Hittade samma cykel utan batteri och motor.
    [​IMG]
    Tack för svar.
    När jag läser vad du skriver har jag nog inte tänkt igenom riktigt vad jag behöver för cykel.
    Den lilla 16 tums som jag har är där väl helt enkelt för små hjul på. En större 26-28 tums blir såklart stabilare samt okänsligare för ojämnt underlag och kräver inte dämpning som en liten hade behövt.
    Det där med kvalitet och hållbarhet är såklart ett lotteri om man inte är riktigt insatt, så det får bli lite chansning när jag inte är beredd att betala 20,000:- plus.
    Den här SMLRO MX300 går att få tag på för nästan halva priset just nu ca. 8000:- och ligger då inom vad jag kan tänka mig för lite nöjescykling.
     
  8. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Har börjat spana lite på elcyklar då både jag och min fru vill undvika kollektivtrafik samt vill få lite motion på köpet när vi tar oss till jobbet. Och tittar runt lite nu under black friday/black week för att se om man hittar något. Dock känns de flesta reorna som "fusk"-reor och att de aldrig har kostat "original-priset". Vill gärna hålla mig under 20 000kr.

    Långsiktigt så kanske jag är på jobbet 2-3 dagar i veckan, och min fru 2-3 dagar i veckan (olika dagar) så vi känner att vi vill dela på en cykel. Båda har ca 1 mil enkel väg. Dessutom vill vi få på en barnstol (som fästes i sadelröret och som ligger ganska tajt ovanpå pakethållaren), därför går nog cyklar med batteri på pakethållaren eller på sadelröret bort.

    Så pendling 1mil enkel väg, vill han ha lite mer framåtlutad ställning då eller är en modell av typen "klassisk damcykel" ok?

    Har kikat lite på dessa två:
    Köp MADE Linum Plus dam svart - 19 900:- Cykelkraft.se
    Köp Merida eSpresso 200 Tour dam grå/silver - 19 900:- Cykelkraft.se

    Några spontana tankar om dessa, prisvärda? Verkar vara samma motor och batteri, så är i slutändan bara själva cykeln som skiljer. Skärmar och pakethållare saknas ju på en, men det är ju inga problem att få dit i efterhand för några 100-lappar.

    Dock känns det svårt att jämföra priser på elcyklar. De två ovan hittar jag t.ex. enbart på cykelkraft och spobikes (som verkar vara samma butik/ägare).
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Menar du 1 mil T/R? Upp till 3 mil har batterikapacitet inte så stor betydelse så länge det är 400Wh, så på den punkten passar cyklarna utmärkt.

    Lite enklare komponenter (Shimano Altus) , men de är förmodligen välbyggda och i stort sett identiska sett till utrustningen. Merida-cykeln har dock 9 växlar, så liten fördel där. Motor osv är bra/trevliga att åka med.

    Vikt framgår förresten inte, men är det stor skillnad är en lättare cykel alltid trevligare. För räckvidden gör något kilo hit eller dit ingen skillnad, men det gör mer för hur enkla de är att flytta/bära.

    Vänta kanske till på fredag för att se om det kommer igång bättre rabatter. Här är en lista på lite handlare från ett tidigare inlägg i tråden:

     
  10. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Handlar om 1mil enkel väg, dvs 2mil tor (kanske up emot 2,5mil). Men ändå under 3mil med marginal i så fall.
     
    bernard gillar detta.
  11. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Fortsätter spamma tråden lite. Som sagt, behöver en cykel för pendling, ca 2mil tur och retur. Kikar på dessa två just nu:

    Elcykel EvoBike SPORT-8 250W (12 995kr)
    Köp MADE Linum Plus dam svart - 19 900:- Cykelkraft.se

    MADE Linum Plus (19 900kr)
    Elcykel EvoBike SPORT-8 250W - dam

    Ganska rejäl prisskillnad så känns dumt att köpa den dyra om de är likvärdiga. Shimano Acera på den första och Shimano Altus på den andra. Altus fattar jag det som är snäppet vassare, men marginell skillnad efter att ha försökt läsa på. Tycker MADE Linum "ser" bättre ut rent kvalitetsmässigt från bilderna, samt tycker jag själva kontrollpanelen/displayen känns lite robustare.

    Har förstått det som att Bafang-moterer är ganska bra, men hur står sig den (som här är ospecificerad vilken modell det är) mot Shimano Steps?

    Ser även att det är mittmotor på MADE Linum vs motor i baknavet på EvoBike, kommer jag märka någon skillnad?

    Tyvärr ganska skralt med specifikationer på EvoBiken (bromsar, vikt osv.). Men brukar EvoBikes vara bra generellt? Värt att betala 7000kr mer för MADE Linum?
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är en väldigt stor skillnad på en cykel med en mittmotor och en cykel med navmotor. Förstnämnda är i min mening mycket trevligare att cykla på då man får en mer naturlig cykling. Med navmotor känns det mer som att cykeln driver på (mer moped), snarare än att man själv driver tutpå/har full kontroll över cykeln.

    Ett annat problem med navmotor är att tiden från att du börjar respektive slutar trampa till dess att motorn börjar/slutar driva är mycket längre än med en mittmotor, vilket också bidrar till att göra åkningen rätt onaturlig. I vissa moment, på tex halt underlag, kan det också ställa till det, varför jag själv alltid känner mig lite tryggare med mittmotor (finns dock olika navmotorer med, där problemet är mindre/mer uttalat).

    Mittdrivet är i regel också mer effektivt än navdrivet eftersom en navmotor inte drar någon nytta av utväxlingen, så man kan i regel förvänta sig bättre räckvidd.

    Det är rätt svårt att förklara skillnaden i hur det känns att åka, så det är bäst att man testar både mittdrivet och navdrivet innan man bestämmer sig, men brukar själv rekommendera mittdrivet framför navdrivet.

    (Mittdrivet har dock nackdelar med förstås, som lite högre slitage på drivlinan, men det övervägs av allt annat tycker jag.)
     
    Last edited: 26 nov 2020
  13. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Tror jag förstår vad du säger, framförallt låter det som att när navmotorn kanske inte slutar driva lika fort när man slutar trampa som en klar nackdel. Frågan är om det är en 7000kr stor nackdel... Jag får försöka läsa på lite mer. Kikade även lite mer på komponenterna på den billiga, och båda bromssystem och växlar är samma som jag har på min nuvarande "vanlig" cykel sedan 5 år, och är tillräckligt nöjd med dem.

    Men när det gäller mittmotor och växling, hur vet man vid vilken växel motorn har högst effektivitet, brukar man få indikation på detta på displayen t.ex.? Eller räcker det i regel att växla "som vanligt" och att det brukar motsvara att även motorn blir effektiv?
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är som sagt en helt annan upplevelse, så skillnaden går inte att underskatta, men visst, om det sedan är värt pengarna kan man ju alltid diskutera.

    Det är ingen skillnad från när du växlar på en cykel utan motor, utan det är ju bara motståndet man själv trivs med som avgör på den punkten. Det finns förstås ett varvtal där motorn är som mest effektiv, och det brukar vara runt 80-90 RPM , så om man vill komma så långt som bara möjligt kan man försöka hålla en RPM däromkring. Eventuellt kan man justera fram/bakdrev om man vill, om det tex. är för lågt motstånd när du håller 80-90RPM för att det ska vara bekvämt.
     
    Last edited: 26 nov 2020
    Tobbis gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har man en mer påkostad cykel kör Hexlox nu 25% REA på sina produkter: HEXLOX - Saddle Lock, Wheel Lock, Bike Lock & More. Bike Anti Theft.

    Har låst hjul, styre och sadel samt sadelstolpe med deras lösning. Det är så klart ingen garanti, men försvårar i alla fall betydligt att montera isär cykeln eller ta sadeln. Lite småjobbigt att få rätt komponenter dock. Beställde först fel, men det löste sig med supporten utan extra fraktkostnad.

    För sadeln/sadelstolpe räcker det med nyckel+rätt storlek på "magnetlåsen". Tänk bara på att bultarna som sitter på cykeln måste vara magnetiska, annars fäster inte låsen. Hjulen är lite jobbigare.
     
    Last edited: 27 nov 2020
  16. Cusci

    Cusci Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag håller på att leta efter en el moped med cyckel trampor har jag insett efter lite letande. Vill kunna trycka på gasen och inte behöva trampa igång. Eller bara använda gasen ibland. Har någon förslag på vad för märken som finns i Sverige? Jag har kollat rawbike men undrar om det finns några andra i Sverige?
     
  17. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Var det inte RAWBIKE som bytte till 50% kortlivade sämre LG batterier?
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kör med omdömet. En ungdom blev misstänkte för olovlig körning av Polisen i Värmland idag för att den gick snabbare än 20km/h eller 250w
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  19. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 150

    MINA ENHETER

    Testa gärna cyklar med olika fabrikat på motorn kan vara stort skillnad att cykla med olika motorer (själv gillar jag Bosch)
     
    Tobbis gillar detta.
  20. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Har haft en Van Moof S3 i en månad som nu ska tillbaka och jag ska få en ny cykel pga problem med växlingen.

    Någon annan som har en Van Moof?

    [​IMG]
     
    Oceanic, Skinksallad, bernard och 1 annan gillar detta.