Stekpannediskussion - Gjutjärn, kolstål, keramisk?

Diskussion i 'Off Topic' startad av skythread, 27 dec 2020.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
  2. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Vad för märken var det?

    Jag lagar i princip allt och ingenting fastnar.
    Jag använde avokadoolja, salt och potatisskal för att få till en yta sen ingenting mer än så.
    Gör tomatssås lite då och då men mest kött och grönsaker som steks. Denna panna kör jag med.


    Saute pan n.27 | Darto International
     
    BrearedsDea gillar detta.
  3. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    527
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Varför inte skaffa en rostfri stål stekpanna till såser?
    Så länge man har vätska behöver man inte oroa sig över att det fastnar och sen tål dem stryk, behöver inte oroa sig för att slita ytan.
    Men välj en bra en som har aluminium mellanskikt så ni får bra fördelning av värme. Gäller också att värma den ordentligt innan man börjar tillaga och sen sänker.
     
    Paul gillar detta.
  4. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Avokadoolja? Har jag inte hört innan. Läser olja på dom flesta ställen. Funkar det med raps när man ska bränna?
     
  5. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag själv märker ingen skillnad om det är avokadoolja eller raps/solros. Sålänge det inte är olivolja. Viktigast är att skrubba bort vaxet ordentligt. Nina darto pannor kommer med ett vax som behövs tas bort helt. På ena pannan missade jag det så jag får aldrig till jättebra yta. (Den duger, ägg osv fastnar inte) :)
     
    BrearedsDea gillar detta.
  6. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Ok. Tänkte prova att följa Ikeas skötselråd för bränning osv nu när man är nybörjare. Tror som lämnar typ 25 års garanti och känns tryggt att använda deras metod för att ”bränna” då. Ska vara i ugnen i 3 omgångar á 1 timme.
     
  7. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Använd väldigt lite olja och en bra duk så du verkligen kan gnida in oljan in i pannan. Det ska se ut som om det knappt är inoljat innan du lägger in det i ugnen. Även där gjorde jag fel och hade i för mycket olja. [emoji28]
     
    BrearedsDea gillar detta.
  8. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Körde avokado och andra oljor - potatisskal osv haha det viktigaste med oljorna är att de ska tåla höga temperaturer om jag minns rätt vilket avokado gör.. hade två olika märken - den första var någon märkesmodell som har ett bi som logga den andra någon billigare som jag köpte från någon dansk grossist
     
    Honda gillar detta.
  9. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Det bästa sättet att skapa en bra yta är att använda pannan, rent tekniskt handlar det om att det krävs vattenmolekyler tillsammans med fett för att skapa de bindningar som önskas. Tror någon länkat till Anders blogg högre upp där han (materialkemist som bla forskar på ytbeläggningar för medicintekniska applikationer) för igenom det bättre.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  10. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Det är ju dock allmänt vedertaget att ämnen med hög syrahalt ska hållas borta från kolstål. Såg tom ett yt-klipp där man stekta burktomater i 30min som ett ex på hur man kan "strippa" pannan så den blir som ny, vilket verkade funka utmärkt... :)
    Sen räcker ju en enda inbränning gott och väl för att nyttja pannan efteråt även om jag själv också säkert körde 6-7x i ugnen innan första användningen för att någon jäkla guide påstod att det krävdes.

    Edit: Jag tycker det är allra enklast att lösa vettig inbränning via ugnen om man inte sitter på en gasspis eftersom det med elplattor är förbaskat svårt att få till något på kanterna via elspisar. ~230-240 grader i ca 60min med ett tunt lager olja som nämnts innan verkar välbeprövat! Se bara till att lägga in pannan i ugnen från början innan den är varm så den inte får en chock och slår sig i ugnen. Kan även gott låta den svalna i ugnen efteråt.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  11. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Vedertaget och vedertaget, men förstår vad du menar. Jag är bara av inställningen att till vardags behöver jag pannor där jag inte behöver tänka på syrahalten i ingredienserna :). De är fina pannor absolut men man ska vara medveten om dess begränsningar innan man går all in (lär av mina misstag). Jag körde pyrolys-programmet i ugnen för att gasa på med värme :) gick bra!
     
    BrearedsDea gillar detta.
  12. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Grillen funkar skitbra att bränna in också, gör deep dish pizza i den samtidigt behöver inte vara hokus pokus det här med inbränning, körde en snabbis på plattan första gången sen började jag använda den som vanligt.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  13. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Så är det absolut, i en perfekt värld hade jag också gärna haft en som funkar bäst till allt, och jag har kikat många ggr på Scanpan och varit sugen, men till det priset hade jag behövt en garanti på att nonstickbeläggningen inte blir kass på mindre än iallafall 5 år, vilket tyvärr (utifrån vad jag läst) verkar vara ett orimligt högt önskemål :(
     
    BrearedsDea gillar detta.
  14. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Vad är deep dish pizza? Antar att jag kan googla men tänkte att jag går direkt till källan :)
     
  15. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Så är det verkligen, de jag har har hållt i 3 åren men den stora (28cm) som jag använder dagligen börjar ju bli sämre - dock inte släppt eller blivit värdelös som Tefal Hard plus plus eller vad de heter.. de har vi i stugan nu men blir lika förbannad varje gång allt fastnar :)
     
    BrearedsDea gillar detta.
  16. Bonterra

    Bonterra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Precis vad det låter som, en pizza som bakas i en djup form (tex en stekpanna med högre kanter). Tänk dig en paj med mjuk botten och kanter istället för den frasiga och fylld med tomatsås och ost.

    Det kallas ofta "Chicago style pizza" och något liknande finns hos Pizza Hut.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  17. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Det är så alltså, trist att höra. Hade också en Fiskars Hard Face som jag trodde skulle vara bättre, men på under 1 år blev den nästan obrukbar. Fiskars själva påstod att jag hade misshandlat den med värme när jag testade att reklamera vilket kändes lite trist då vi sedan några år tillbaks ALDRIG kör teflonpannor på mer än 2a effekten av 3 på spisen, någonsin (värmer också upp på lägre) men ändå blir det ändå skärp i slutänden.

    Köpte faktiskt hem en 20cm panna från Ikea idag men insåg när jag kom hem att jag inte riktigt har någon nytta av en såpass liten rackare, 24cm hade varit bättre. Kände även på 28cm inne på Ikea och kan inte påstå att jag var särskilt förtjust i handtaget, det är alldeles för smalt och obekvämt att hålla/bära pannan i vs. min de Buyer och en annan lättgjutjärns panna jag har, tyvärr. Så blir att lämna tillbaks den, dels pga storleken som var mitt eget fel, men handtaget var också en dealbreaker för min del, även om det hade funkat dugligt med den mindre pannan pga lägre vikten. Då ser Nordwikspannorna bättre ut på bild då de liknar de Buyers väldigt mycket.
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Premiärstekte på den igår. Inget att anmärka på, bra värmefördelning. Ingen bismak på köttet. Men man får väl se hur den håller på sikt.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  19. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    [​IMG]
    Fick hämtat mina från Ikea förut. Är något kladd på från fabrik som jag har lite svårt att få bort. Kört dom 2 gånger på 150 grader men får inte bort det. Har spolar varmt vatten och till och med kokande vatten men det klistriga är kvar. Ska det vara så?
     
  20. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Vissa tillverkare rekommenderar att man kokar vatten i pannan för att bli av med beläggning. Kanske något att testa?
     
    BrearedsDea gillar detta.