Ny Xiaomi M365 sämre än gammal

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Sunray, 16 dec 2020.

  1. Sunray

    Sunray Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kollar här om nån har nån aning.

    Min tjejs svarta Xiaomi M365 blev nyligen stulen. Den var ca 16 månader gammal och hade gått ganska långt, minns inte exakt men kanske 500 mil (åker ca 9 mil en normal arbetsvecka). Så den var lite sliten men gick fint med enda problem att skruven som håller fast styret hoppade av lite då & då.

    Hur som helst så köpte hon en ny M365 fast vit denna gång. Det som är konstigt är att räckvidden och accelerationen på den nya är betydligt sämre trots hur väl körd den gamla var. Lufttrycket i däcket är kontrollerat men trots det är räckvidden kanske 3/4 mot vad den gamla var. I uppförsbackar kryper den nya fram jämfört mot den gamla (Eco-läge avstängt).

    Nu senaste dagarna har den nästan varit urladdad av att köra till och från jobbet med ett däcktryck på ca 60 PSI. Den gamla klarade till och från jobbet två gånger på en laddning.

    Gjorde Xiaomi dem sämre mot slutet av produktionen? Kan förstå om ett nytt firmware ändrat accelerationen men att räckvidden är så pass mycket sämre är riktigt uselt.
     
    Last edited: 4 mar 2021
  2. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Men är du säker på att du köpte M365? De har ju fasat ut M365 och ersatt den med Mi 1S.
    För att förvirra läget så har de även släppt Mi Essential med ett mindre batteri än M365.
    Vilken köpte du?

    Glöm dock inte att det är kallare nu. Du tappar en del räckvidd i det kallare vädret.
     
    bernard och jnsson gillar detta.
  3. Sunray

    Sunray Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ursäkta sent svar. Den fick punktering och sen blev det vinter men har precis fått tillbaka den från cykelhandlaren som lagat punkteringen. Det står M365 på den och tillverkningsdatum är 2019-06, så den var väl ett år när den köptes.

    Tjejen provade första turen i år och den klarade bara 3 km på full laddning. Det blev sista turen innan den skrotas och hon kommer prova att leasa en skooter istället.
     
  4. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Skrotas? Vad vill ni ha för den?
     
  5. Sunray

    Sunray Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ska försöka skicka tillbaks till återförsäljaren på reparation först sen säljas, det kommer nog ta ganska lång tid. Inte så lätt att skicka tillbaks heller när man saknar orginallådan.
     
    Dune1 gillar detta.
  6. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Det är nog inte helt otänkbart att du har en stor del av förklaringen där.
    Den andra delen av förklaringen är att dom tidiga versionerna hade bättre batterier.
    Dvs ett sämre batteri som ovanpå det tagit stryk av att ligga oanvänt i ett år.
     
  7. Sunray

    Sunray Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja det kan nog stämma, men man vet ju inte hur gamla saker brukar vara när man köper dem. Denna köptes i 2020-10 så det blir hela 16 månader. Har den stått helt urladdad 16 månader, kanske i fel temperatur så tar nog batteriet stryk.