Inköp från Storbritannien efter Brexit - Moms osv.?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av wrkdrojd, 31 dec 2020.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har fått försändelser från ett annat EU land efter den 1:a oktober och har inte fått något krav om betalning iallafall och då har försändelserna gått med PostNord i Sverige. Vet inte om PostNord kontrollerar detta med försändelser som kommer från annat EU land dock. Kanske är skillnad på EU och icke EU land när det gäller kemikalieskatten
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja, svaret är ju förenklat eftersom det gäller ett icke-EU-land och där varor i förtullas. EU är en tullunion och inga varor får förtullas så PostNord kollar såklart inte på dessa. Och i det fallet så är ju tanken att säljaren ska betala, men eftersom det i praktiken är omöjligt för Skatteverket att följa upp så skiter nog de flesta utländska företag i det fullständigt. Men det är ju en helt annan tråd :)
     
    Droid113 gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Intressant nog står det inget om kemikalieskatten, däremot moms och tull på tullverkets egna sida om Brexit som uppdaterades den 21 december Brexit för privatpersoner
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Nä, de skriver ju inget om några andra punktskatter heller, det skulle bli ohållbart att lista alla avgifter och lagar på den sidan. Nyckeln är att "Avtalet innebär att Storbritannien kommer att behandlas som ett land utanför EU när det gäller tullfrågor."
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dock så står det "Om du har en ursprungsförsäkran där säljaren intygar att varorna har ursprung i Storbritannien kan du slippa betala tull även om varan kostar mer än 1 600 kronor." vilket man väl inte kan/kunnat göra för andra länder?
     
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det är olika gränser beroende på olika tullavtal var gränsen går, men tanken med avtalet med Storbritannien är att det inte ska vara till på några varor. Men observera att det bara gäller just tull. Moms, punktskatter och eventuella importavgifter (som PostNords avgifter) ska fortfarande betalas om de är applicerbara.
     
    Droid113 gillar detta.
  7. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Borde bli taxfree om du köper något från Storbritannien. Du åker dit fysiskt. Köper en klocka. Begär att få tillbaka momsen från Storbritannien. Sen när du kommer hem till Sverige får du gå igenom tullen och deklarera priset för klockan för att betala svensk moms och tull.
     
  8. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Alla behöver förstå att UK nu är ett tredjeland i EUs synsätt.

    Inga förmildrande regler förutom handel utan tariffer och tull på gods mellan företag, B2B.

    Inget EES eller annat mjukare lösning. Detta innebär att moms och andra hanteringsavgifter kommer landa på beställda varor från UK precis som när du handlar från Kina eller USA.

    UKs gyllene tid som enkel och pålitlig e-handlare för resten av EU är över och det kommer att svida för många av de producenter och leverantörer i UK som gjort bra business till resten av EU de senaste åren.

    Reser man till London personligen för att göra större inköp riskerar man att stoppas i tullen och betala moms mm. Tullen kommer att stå beredd när planen landar.
     
    Droid113 och N6290 gillar detta.
  9. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Köpte ett iPad-fodral från GB via eBay, frakt via deras Global Shipping Program och då tillkom en avgift på styvt 80kr utöver kostnaden för fodral + spedition. Hajade till men tänkte att det säkert är en följd av Brexit. Beställde i mellandagarna.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag beställde ett munstycke till en Dyson-dammsugare 31/12, så skall bli intressant att se vad som händer, men förmodligen glider det bara igenom som vanligt då beställningen lades före 1/1. Det skickades häromdagen enligt Amazon UK.

    Vore kul om någon lämnar en rapport på en order lagd 2021 :)
     
    (SiC) gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det kommer den inte göra. Paketet ska vara SKICKAT före årsskiftet för att inte få tull/moms avgifter, är paketet skickat EFTER årsskiftet klassas det inte som om det skickats inom unionen. Är den skickad den 31/12, eller beställd den 31/12?

    I stora drag ja, men om säljaren kan bevisa att varorna kommer ifrån UK så kan en privatperson slippa tull, så tolkar jag iallafall detta: "Om du har en ursprungsförsäkran där säljaren intygar att varorna har ursprung i Storbritannien kan du slippa betala tull även om varan kostar mer än 1 600 kronor."
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, den blev markerad som skickad 1/1, så då får vi se vad det landar på. Munstycket kostade £30 och skickades med royal mail.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då är det PostNord som tar över i Sverige och då kommer du nog få moms+hanteringsavgifter. Står följande på tullverkets hemsida: "All distanshandel med länder utanför EU beskattas med svensk moms oavsett värdet på varorna. Köper du en vara före årsskiftet och den skickas från Storbritannien senast den 31 december 2020 betalar du ingen importmoms även om varorna kommer hit efter årsskiftet. Däremot får du betala importmoms om en vara du beställer från Storbritannien skickas först efter den 31 december, även om du beställt och betalat för varan före årsskiftet." Källa: Brexit för privatpersoner
     
    Droid113 och bernard gillar detta.
  14. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    Har förra året beställt en vara från Amazon.se, en vara som säljs och fraktas av Amazon själva
    (dvs deras svenska filial i Stockholm) som idag skickats, till min förvåning, med Royal Mail. Blir spännande om de skickat de som DDP eller om jag kommer behöva kräva tillbaka Postnords avgifter från Amazon, för de tänker jag inte stå för själv.

    Spännande!

    Tillägg: ordern är faktiskt på flera artiklar, de andra artiklarna kom för flera veckor sedan från Amazons lager i Tyskland och Sverige.
     
    Last edited: 2 jan 2021
    bernard gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, bara för att man köper på Amazon.se så betyder inte det att varan skickas från svenska lagret utan kan skickas från vilket Amazon lager som helst inom EU. Det kommer vara PostNord som tar över i Sverige då den skickas med Royal Mail, vilket är UKs motsvarighet till PostNord
    Om du har gjort köpet på .se sidan så ska det inte tillkomma några avgifter. Möjligen att du kommer behöva betala PostNord, men att du sedan får tillbaka pengarna av Amazon när du kontaktat dem. Eller så har de redan när de fixade frakten, sagt till transportföretaget att de står för avgifterna. När jag köpte en vara på Amazon.com så räknade de med alla kostnader (importkostnader) för mig och UPS (som varan skickades med) kontaktade aldrig mig gällande avgifter så där fixade Amazon allt.
     
    Droid113 och Znork gillar detta.
  16. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    Ja exakt, vi får se hur de löst det, att Amazon inte skulle ta kostnaden på ett eller annat sätt är jag inte orolig för, det är mest professionell nyfikenhet om hur de gör. I långa loppet måste de såklart köra DDP om de ska fortsätta använda UK Fulfillment centers (de anställer och bygger nytt i UK, så det verkar onekligen vara planen) annars kommer kunderna bli skogstokiga men nu såhär nära inpå årsskiftet skulle jag inte bli förvånad om de bara kört på som vanligt och jag får ett SMS från Postnord.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag läst så ska de dock inte längre skicka ifrån UK lagret för kunder inom EU, men jag kan inte hitta sida just nu. Men att säljare i EU nu måste skicka varan till ett Amazon lager i UK för att kunna ta del av "fullfilled by Amazon. Men som sagt, kan inte hitta sida nu.
     
  18. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    Jag hittade ett forum för de tredjepartssäljare som använder Amazon och det verkar råda total förvirring bland säljarna. Många har ju använt UK-hubs för EU-fulfillment, och där återkommer uppgiften att Amazon inte "ska" skicka något från UK till EU, i alla fall inte för de tredejpartssäljare som använder plattformen. Nu har jag ju köpt från Amazon själva så länken är inte relevant för mitt case men det är lite intressant.
     
    bernard gillar detta.
  19. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    I stora drag ja, men om säljaren kan bevisa att varorna kommer ifrån UK så kan en privatperson slippa tull, så tolkar jag iallafall detta: "Om du har en ursprungsförsäkran där säljaren intygar att varorna har ursprung i Storbritannien kan du slippa betala tull även om varan kostar mer än 1 600 kronor."[/QUOTE]

    ----------------------------------------
    Två punkter att beakta
    Hur skall du som köpare veta att ett ev dokument där säljaren "bevisar" något är korrekt. Vill du vara i den situationen i diskussion med svenska tullen/PostNord eller Skatteverket?

    Vilka produkter med ursprung i UK är man/du intresserad av?
    (Bortse från alkohol genom att det faller för annan och ytterligare beskattning)
    Jag kan inte på rak arm tänka på något som de producerar i UK som är intressant
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Ingen som kan dela ett lite längre utdrag av Aftonbladets lista med de ändringar som följer av utträdesavtalet? Plusartikel, tyvärr. Vore kul att se de sex punkterna. (Inom ramen för citaträtten givetvis).
    Om jag förstår rätt, UK behandlas helt och hållet som ett tredjeland, förutom att utträdesavtalet säger att tull på varor inte ska tas ut mellan UK och EU (däremot ska varor förtullas, dvs en blankett fyllas i om vad som förs in/ut)? Rätt?

    Det där med att varorna har sitt ursprung i UK, menas verkligen att varorna måste vara producerade i UK? Jag tänker att om en näringsidkare på laglig väg har fört in varor i UK genom import från annan plats, då betalat tull och gjort andra saker som krävs för att föra in dem i UK lagligt, och sen säljer varorna vidare, ska inte varorna vid den vidareförsäljningen betraktas som att de har sitt ursprung i UK?

    Det finns ju regler för ursprungsförsäkran. Såna används i många sammanhang, inte endast detta vi nu talar om. Om en sådan förfalskas så är det ett brott, och av den anledningen bör en sådan försäkran respekteras av myndigheterna om inget annat framkommer, tänker jag. Det måste ju gå att lita på en sån försäkran, vilket sker i de allra flesta fall. Ungefär som man litar på CE-märkningen nästan alltid, men i undantagsfall kan upptäcka att det finns falska såna märkningar.