Tips: Crypto.com - Ett VISA kort med kryptovaluta funktioner m.m.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 11 jan 2019.

  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Är du säker på det?
    Jag har kortet också. När jag gick in på appen och kollade för att se ifall jag kunde toppa kortet med fiat så får jag en popup som säger det inte går pga av min region inte stöds.

    Det går faktiskt toppa Crypto.com kortet med kryptos också ifall man skulle vilja det. Tänk på att det kostar en rätt saftig avgift när du överför ethereum eller annan kryptos till en annan plattform kanske så du har förmodligen redan där förlorat ca 50kr kanske på avgifter bara. Vet inte om swipe tar en bit också när du sedan använder kryptos till betalning.

    Vilket fall, Swipe kanske har bra fördelar (netflix, spotify, m.fl.) men mot de avgifter som man får betala för att nyttja det samt krångligheter att föra över pengar till kortet så rekommenderar jag starkt att nybörjare ska hålla sig borta från det.
     
  2. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Hur fördelaktigt är det att använda dessa kort egentligen?
    Första tanken jag fick var, aha gratis Spotify och Netflix, det låter ju kanon.
    Men hur gratis blir det i slutändan om man ska betala avgifter för att föra över pengar och behöver man sen skatta för sina transaktioner.
    Någon som kan bryta ner detta i beståndsdelar så jag är mer med på banan igen.
     
  3. andersek

    andersek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2020
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    26
    Ja, vart nyfiken för 2 månaders sen när jag hörde om Swipe. Försökte beställa ett kort, men usch alltså! Bara problem. Skulle avråda alla jag känner från att ha nåt o göra med Swipe.
    Crypto.com har haft lite växtvärk med sin support - Swipe har ingen support alls. Deras live chat är fejk, mail svaras inga på. Finns ett forum där man kanske kan spamma sin fråga för att påkalla uppmärksamhet. Skandalöst dåligt.
    Crypto.com har riktig live chat, som de gånger jag skrivit tagit allt mellan 2minuter - 6timmar på sig att svara.

    För mig har det varit fördelaktigt iallafall.
    För över med SEPA (utlandsbetlaning) med min bank när lönen kommer till bankkontot jag fått av Crypto.com. Sen när de dyker upp i appen så kan man ladda kortet med pengarna och spendera.

    Det som är så vackert med Crypto.com är att du kan ladda kortet med fiat-pengar, spendera fiat-pengar, få cashback i krypto.
    Så du behöver inte konvertera kryptovalutor till fiat-valuta att spendera på kortet, om du inte vill. Men då är det ju skatttebiten man måste titta på.
     
    holyjoe, ganmo och svenix gillar detta.
  4. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det finns ett antal s.k. kryptokort i marknaden nu. Det största är förmodligen Crypto.com, och om du är nybörjare skulle jag rekommendera att börja med det. Det tråkiga med kortet är att det inte har SEK konto ännu. Dvs. du behöver växla SEK till EUR som du sedan överför till Crypto.com. Överföringen kostar dig inget såvida din hembank inte tar avgifter för att skicka pengar till ett annat konto via SEPA.

    Om du vill pröva Crypto.com så rekommenderar jag dig att skaffa kortet innan den 18:e Januari. Då "stake" priset är det gamla, och för att skaffa t.ex. det röda kortet behöver du köpa 2500 CRO (ca. 1200kr), som du sedan har det låst i 6 månader. Det röda kortet ger dig upp till 12.99USD cashback på Spotify. Det blir med andra ord "gratis" om du har det vanliga abonnemanget. I övrigt får du 2% cashback på nästan allt du köper med kortet.
     
    holyjoe gillar detta.
  5. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Blev nekat med köp via Curve idag, någon som upplever samma problem? Jag kunde betala med kortet utan Curve på ICA.
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

  7. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag använde kortet senast igår med Curve och det gick bra. Köpte lite mat från Citygross.
     
  8. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
  9. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Själv har jag inte kunnat använda mitt kort sedan den 17 december. Gjorde en uppgradering till red för någon månad sen, fick direkt tillgång till 2% cashback, men nu är jag i limbo då jag inte har fått det fysiska kortet ännu.

    Har kört med komplett bank ett tag nu, men nu i januari så är det sämre bonus, så jag hopas jag kan köra en Gbit till crypto kortet så fort jag har det. Dock så kvarstår hur länge man måste vänta på sitt ya red kort, och varför var dom tvunga att deaktivera mitt basic kort innan ens det nya kortet har kommit?
     
  10. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    du kan fråga supporten att återaktivera ditt gamla kort medans du väntar på det nya. konstigt att de inte gjort det så att det är by default att ens gamla kort är aktivt tills man får det nya.
     
  11. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Jag var i kontakt med dom om när jag kunde förvänta mig mitt nya kort. Fick inget bra svar. Ifrågasatte då varför mitt gamla kort hade blivit avaktiverat, fick bara svaret att så är det och att jag var tvungen att vänta på mitt nya kort.
     
  12. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Pröva igen, men be om att få det gamla återaktiverat medans du väntar på det nya kortet. Jag gjorde det när jag uppgradera mitt kort, och det var då "nästan" inga problem med att göra det. Det var ett ganska tradigt konversation eftersom den första supporten jag pratade med, som förmodligen inte visste hur man gör, utan gav mig till svar att man inte kan återaktivera kortet. Jag insisterade med att säga att andra har fått sitt gamla kort återaktiverat.
     
    uddevallare gillar detta.
  13. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Finns det någon här som använt Crypto.com kortet med Curve på senaste tiden?

    Jag gjorde två köp igår en från en fysisk butik, och en från en onlinebutik. Från det fysiska butiken blev Curve nekat med Crypto.com som bakomliggande kortet, så det gick på mitt backupkort istället (Komplett) som funkade. Från onlinebutiken gick köpet igenom utan problem med Curve + Crypto.com.

    Idag prövade jag med ett köp till varvid kortet blev nekat igen, men den här gången stod det att jag har använt upp min limit vilket jag är högst tveksam till att jag gjort. Kan också säga att köpet gick bra när jag använde Crypto.com direkt utan Curve.
     
  14. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Det var precis så mitt problem var. Jag har mailat supporten i Curve, men de har inte svarat än. Igår gjorde jag ett köp i Willys med Curve + crypto.com och det gick bra.
     
  15. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hmm där föll min teori om fysik och onlinebutik då. Har det något med 3DS att göra kanske? Osäker, men jag har också skickat fråga till Curves support och väntar på svar.
     
  16. andersek

    andersek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2020
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    26
    Kanske nåt tillfälligt, att du haft otur. Händer ju att Curve har problem ibland.
    Har handlat i butik och online senaste dagarna utan problem med samma setup.

    De enda gångerna jag stött på trubbel har varit med DIBS payment portal på vissa hemsidor, den gillar inte Curve. Men då kör jag direkt med CDC kortet så funkar det.
     
    jerry84 gillar detta.
  17. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Man får hoppas att Crypto.com lägger in stöd för Google Pay snart, det är efterlängtat. Då behöver man inte krångla med Curveo_O
     
  18. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tänkte att det kanske var en tillfällighet, men Curve fungerade eftersom det använde backupkortet eftersom det misslyckades med Crypto.com kortet. När jag sedan försökte GBIT:a över transaktionen efterhand till Crypto.com så gick det inte. Curve klagade på något om "preauth on new card", som lät väldigt mystiskt eftersom jag har haft kortet tillagt i Curve ganska länge nu.

    Och ApplePay m.fl. :D
     
  19. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Fick svar från Curve, första gången man hör det här med 'Do not Honour'. Men nu funkar mitt kort som vanligt igen. Har lyckats betala både på Willys och nätet senaste gångerna.


     
    svenix gillar detta.
  20. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Konstigt svar, samt att det låter som att kortet funkar nu helt plötsligt bara?
    Antar att jag får bege mig till nån butik imorgon och köpa något litet.