Betalningsmodeller - pest eller kolera

Diskussion i 'Applikationer' startad av pirum, 3 jan 2021.

  1. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Har det blivit mer vanligt med sjuka prenumerationsmodeller? Jag förstår att det kan funka för molntjänster (obs, inte appar som sparar data i google drive, det är ingen feature man ska betala extra för), mediatjänster, avancerade appar som folk använder dagligen typ MS Word, Photoshop, men för vanliga spel eller småappar? Dyra prenumerationer där känns mer som lurendrejeri. Tänker på exempelvis Cut the Rope, som tydligen har en modell där man kan få betala $10 per månad för att slippa reklam. Svamlar vidare nedan:
    ==
    Jag har kört Android i ca 10 år, köpt på mig säkert 100 appar, varav de absolut flesta för någon/några tior, 3-4 st kanske jag betalt en hundring eller mer för (typ Eniro sjökort).

    Jag tycker det är helt ok att betala typ 30kr för att barnen ska bli av med reklamen i spelet, eller för att få extra features.
    Kan även betala mer för större spel, typ Mario Run, även om nu kanske det inte är det bästa spelet i världen.

    In-app-purchases har dock gjort mig vansinnig till och från, då spel är "gratis" och sen ska sista tre banorna i nåt jämra ponny-spel låsas upp för 85kr styck, och barnen sprutgråter när man vägrar. Sånt är livet. För att inte tala om att betala för ledtrådar, smurfbär, möjlighet att spela mer än 1 bana per dag, fan och hans moster. Ok. Jag inser att de vill dra in pengar, och lurar in en med gratisgodis för att sedan klippa till.

    MEN.

    Företagens våta dröm är ju att få in en som prenumeranter. Nu senast skulle barnen spela Cut the Rope, som jag haft installerat länge i olika varianter (tror även jag köpt nåt "paket" way back, vem vet), och då kommer det ideligen upp reklam om free trial på spelet i 3 dagar, och sedan automatiskt övergående till prenumeration för typ 119kr/månaden. Även andra spel och program har föreslagit prenumeration. Jag förstår att modellen uppmuntrar fortsatt utveckling av produkten, men prisnivån här är ju sjuk, långt över 1000kr per år för Cut the Rope. Kostade inte hela spelet typ 20 spänn för några år sedan? + betala för ledtrådar om man vill.

    Prenumerationslösningar kan vara bra, som diverse "Game pass", men då får man ju vida mer än i exemplet ovan, till ett lägre pris.

    Det knäppa är också att på min mobil dyker aldrig erbjudande om prenumeration upp, bara på barnens platta. De kanske spelat det mer, ingen aning. Det är mitt konto på båda enheterna.

    Jag har ju lösenordsskydd på köp, så barnen kan inte köpa av misstag, men själva modellen med försåtliga prenumerationer känns som de där websidorna som har bra priser, men där man blir klubbmedlem för 279kr/månad automatiskt efter köpet. Sedan skickas första fakturan efter 3 månader. Eller så.

    Jag kan väl säga att jag genom åren använt fler gratisprogram än köpeprogram, men på senare år har jag börjat köpa allt mer, främst till mobiler/plattor, men även datorer (Pixelmator Pro för halva priset just nu på Apple App store köpte jag igår), men prenumerationsmodeller känns inte så kul ens om det är en tia i månaden, och oftast är det ju mycket mer.

    Barnen får såklart nöja sig med gratisvarianterna av Cut the Rope, de duger ju rätt ok ändå.
     
    jogge gillar detta.
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är enklare att få nån att betala 10 spänn i veckan än 500 spänn om året.

    Det blir också extra bra om man kan trigga hjärnans belöningscentrum, då betalar folk ännu mer.

    Jag tror att inom inte så många år så kommer det åtminstone inom EU komma lagstiftning som reglerar detta. Vi har trots allt relativt bra konsumentlagstiftning inom EU.
     
    Heleg och N6290 gillar detta.
  3. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Är värre på iOS enligt mina erfarenheter med prenumerationer. Helt absurt att behöva det för simpla appar som tex för widgets eller liknande.