Diskussion: Parabol tv vs fiber tv

Diskussion i 'Off Topic' startad av mange76, 3 jan 2021.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har nu provat fiber tv (comhem) och har lite funderingar på hur detta fungerar kontra tv via parabol.

    Till att börja med kanske jag tycker att det är lite bättre bild med parabol. Kan ha med inställningar att göra, lite andra settings på apple tvn som jag använder för comhem.

    Sen verkar inte comhem vara lika exakt med tider. Tex. TV4 nyheterna börjar exakt kl.09 medan samma sändning med comhem är nästan en minut senare.

    Har beställt en tv hub från comhem som till familjens glädje fungerar som en traditionell ”digitalbox”.
     
  2. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Parabol har mycket högre bitrate och ger bäst bild
     
  3. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Bara en nyfiken fråga, från en som aldrig haft linjär tv (iaf inte sen jag flyttade hemifrån). Vad är det som inte finns via streaming som gör att man vill betala för något sånt här? Är det sport?
     
  4. Stefan707

    Stefan707 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Konstigt hur parabol kan vara bättre än fiber tycker jag själv rent spontant, det trodde jag inte
     
    R3b0rn gillar detta.
  5. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Mest en vana. Allt är samlat, alltså kanaler i samma plattform är också en fördel. Sen kan det vid olika kampanjer följa med med saker. Själv så fick jag förutom comhem play även viaplay, som enskilt kostar 150kr/mån. Filmer/serier och gör ungarna nöjda.
     
    Kalven gillar detta.
  6. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja kan tyckas konstigt. Men jag som haft tv via parabol i 15 år är nog övertygad om att det är lite ”bättre” bild med parabolsändningen. Vet inte vad det är men det liksom är jämnare och flyter bättre.
     
  7. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    De snålar med bitraten, det var nödvändigt när folk satt med snigelbredband men inte idag när de flesta har fiber. Men kostar väl att öka på antar jag. Jag är trots allt ganska nöjd med bilden via Comhem play och Apple TV.
     
  8. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja jag får ta att utvärdera detta med comhem/Apple TV. Gillar inte riktigt ”EPG” på apple tvn, får inte samma översikt som tex med comhem i ipad:en.
     
  9. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    527
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Fördelar med parabol, samma signal skickas till alla, så det blir mindre belastning på nätet. Nackdelen är att vädret spelar större roll, kan orsaka störningar. Större nackdel är att man måste dra kablar och installera en parabol osv.
    Men TV via nätet så slipper man detta och kan köra trådlöst med en liten box på wifi. Mer användarvänligt och därför anledningen till att de flesta skaffa en sådan nu för tiden.
    Kvalitetsmässigt finns det många som säger parabol är bättre. Mest för att dem slipper komprimera video som skickas då det inte finns problem med överbelastning. Men detta är inget som vanliga användare kommer märka någon större skillnad på. Sker redan på allt du tittar på youtube och andra sidor.
     
    mange76 gillar detta.
  10. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja dåligt väder, kraftigt skyfall/snö kan ibland blockera signalen. Detta händer några ggr/år. Men fördelen har varit att man haft tv när nätet haft driftstörning.
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Efter att ha kört parabol i många år gick jag över till streaming för ett år sedan. Till att börja med tyckte jag bildkvaliteten var helt OK på streaming. Jag tyckte inte det var någon större skillnad. Men jag har parabolen kvar och kan fortfarande se några okodade kanaler via den och varje gång jag går in och tittar via parabolen nu så tänker jag "wow - va bilden var bra".

    Så en viss skillnad är det. Streamat duger att titta på för de flesta människor. Och jag är nöjd med streamingkvalitet till vardags. I alla fall med tanke på att priset för ungefär samma kanaler streamat är mindre än hälften än vad de kostade via parabol. Men skall man ha riktig finsmakar-kvalitet på bilden så finns det ännu så länge inget som slår parabol. I framtiden kommer säkert streaming med högre bitrates och 4K-upplösning och då kommer antagligen TV via fiber att gå om parabolsändningar i kvalitet. Men där är vi inte riktigt ännu.

    Att tänka på är att kravet på bildkvalitet ökar ju större TV-skärm man har. Många köper ju idag riktigt stora TV-skärmar och då krävs det en hög kvalitet på utsändningen om bilden ska bli njutbar.

    En annan faktor i valet streaming vs parabol är möjligheten att slippa reklam. Förutom att jag mer än halverade priset på mina TV-kanaler när jag gick över från parabol till streaming så slipper jag dessutom 90% av reklamen! Det är helt underbart att kunna se timslånga program eller filmer utan en massa reklamavbrott!

    Jag bytte från Canal Digital Familjepaketet med C-more Film via parabol för drygt 500:-/mån till att istället abonnera på C-more och D-play via nätet för mindre än 200:-/mån med div. rabatter. Fördelarna förutom lägre pris är som sagt att slippa reklam och att det är enkelt att komma åt mina kanaler från vilken dator, surfplatta eller mobil som helst, även på resa. Plus att det enkelt går att avsluta abonnemangen utan bindningstid med ett musklick om man vill det istället för att behöva tjafsa med någon uppsägningavdelning via telefon som man är tvingad till när det gäller parabol. Nackdelen är som sagt en viss försämring av bildkvaliteten.
     
    6150 och mange76 gillar detta.
  12. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Vi kör med Canal Digital familjepaketet + Viasat filmer och serier för 185:-/mån utan bindningstid, nu efter bindningstiden gått ut för deras senaste box och parabol, vilket jag tycker är överkomligt jämfört med annat. Vill man ha Via Play också kostar det 69:- extra som vi had en kort tid när de bjöd på 2 mån. kostnadsfritt, men inget vi hade nytta av.
     
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det var väldigt billigt måste jag säga. Hur fick du ner priset så pass?
     
  14. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Jag bara ringde till dem och sa upp abonnemanget för att jag tyckte det var för dyrt, men förstod samtidigt att jag kommer att få nåt bra erbjudande. Då fick jag erbjudande om att få fortsätta utan bindningstid med samma utbud som vi hade för 184:- som vi betalade 437:- för tidigare.
    Bra pris och som sagts betydligt bättre bildkvalitet än genom fiber som våra barn har. Reklam är heller inget större problem, då alla Viasat-kanaler serier och filmer är reklamfria, samt 1 TB plats på boxen för att spela in allt man vill titta på eller bara spola förbi reklamen.
     
    mange76 gillar detta.