Övrigt: Byta stickkontakt

Diskussion i 'Off Topic' startad av laserturken, 4 jan 2021.

  1. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    450

    MINA ENHETER

    Hej,
    Har en äldre lampa som kontakten inte är jordad på (vänster), undrar då om så enkelt som att bara klippa av och skarva?
    Jag vill alltså byta den vita till den svarta.

    [​IMG]
     
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Ja, det ska inte vara några problem.

    Använd t.ex:

    Kopplingsplint 2-pack | Clas Ohlson
     
  3. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    450

    MINA ENHETER

  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är en hel massa att tänka på här om man ska uppfylla alla krav på elsäkerhet.

    Den äldre kontakten sitter antagligen på en äldre lampa som inte är dubbelisolerad. Egentligen får man då inte ansluta den till ett jordat eluttag. Enligt reglerna får man varken sätta på en jordad stickpropp eller ansluta via en euro-plugg som TS har tänkt.

    Man har väl egentligen tre alternativ som är godkända.
    1. Fortsätta att använda lampan i s.k. "isolerade rum" alltså rum (i framför allt äldre bostäder) som saknar jordade eluttag och andra jordade föremål.
    2. Låta en elsakkunnig person kontrollera om lampan är dubbelisolerad eller kan byggas om till att bli dubbelisolerad. Om den är eller blir dubbelisolerad är det OK att sätta en euro-plugg på den.
    3. Låta en elsakkunnig person bygga om lampan så att den blir jordad. Om den blir jordad är det OK att sedan sätta en jordad stickpropp på den.
    Att tänka på är att en lampa som byggts om enligt alt. 2 eller 3 får inte sedan säljas vidare. Det är inte tillåtet att sälja vidare elutrustning som inte är CE-märkt.

    När jag nu nämnt hur reglerna är så kan jag väl också säga att hade lampan varit min så hade jag satt på en jordad stickpropp eller en euro-plugg för att kunna använda den i en modern bostad. MEN det bör då ske efter en kontroll av att elsäkerheten i lampan verkar OK för övrigt OCH man skall vara medveten om att man bryter mot reglerna och att lampan inte får säljas vidare i det skicket.
     
  5. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    450

    MINA ENHETER

    Om det är till någon hjälp så är det en sån här lampa de gäller.
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Nu har jag skala kontakterna men jag känner mig lite osäker på färgerna, på den vita kontakten borde svart vara minuspol och grå plus.
    På den svarta kontakten är det blå och brun, är det då den blå plus och bruna minuspol, tänker jag rätt då?
    [​IMG]
     
  6. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    vad är det värsta som kan hända om man byter en ojordad kontakt till en euro-kontakt?
     
  7. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    Svart - Brun
    Grå - Blå
    men spelar absolut ingen roll i en lampa
    det är inte direkt plus o minus
     
    laserturken och skythread gillar detta.
  8. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    450

    MINA ENHETER

    Det var inte svårare än så alltså, tack för hjälpen alla!
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du förämrar skyddet mot en ev. elolycka. Både jordning och dubbelisolering är till för att skydda mot elolycksfall ifall det uppstår ett isolationsfel i utrustningen.

    I gamla bostäder var det tillåtet med enkelisolerade lampor och andra elutrustningar. Man tillät detta under förutsättning att rummen i övrigt inte innehöll några jordade föremål. Tanken var att om man får en elstöt p.g.a. isolationsfel från en apparat så skulle det inte vara lika allvarligt om inte strömmen kunde hitta någon väg till jord. Man skulle alltså i teorin inte kunna få ström genom kroppen. Sedan sattes dessa regler i praktiken ur spel eftersom nästan alla bostäder innehöll vattenburna element som i praktiken var jordade. Men så var tanken i alla fall.

    Numera har man högre krav på säkerhet mot ev. elolycksfall och därför finns bara jordade uttag i moderna bostäder och all elektrisk utrustning skall vara antingen jordad eller dubbelisolerad. Man har också numera krav på jordfelsbrytare i bostäder.

    Skyddsjordning eller "jordning" går ut på att man ansluter produktens alla åtkomliga metalldelar till elektrisk jord. Skulle ett elektriskt isolationsfel uppstå i produkten kan aldrig metalldelar bli spänningsförande eftersom säkringen löser ut direkt när felet inträffar.

    Dubbelisolering innebär att alla spänningsförande delar i en elektrisk apparat skall vara skyddade av minst två lager isolering. På så sätt undviker man att ett ev. isolationsfel på en plats gör produkten farlig.

    Det som kan hända med t.ex. en gammal lampa som inte är jordad eller dubbelisolerad är att isoleringen på en kabel någonstans i lampan blir avskavd och ligger emot metallhöljet. Tar man då i lampan får man en elektrisk stöt. Det är alltså skydd mot en sådan olycka som man sätter ur spel genom att montera på fel typ av stickpropp.
     
    BrearedsDea och Avarell_Dalton gillar detta.
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Eftersom det är växelström i eluttaget så finns det ingen plus eller minus. I detta fall när man bara har två trådar spelar färgerna ingen roll och du kan koppla ihop vilka trådar du vill.
    Däremot om det hade varit tre trådar som det är på en skyddsjordad apparat så är det mycket viktigt att man kopplar rätt.

    Överkurs:
    När det gäller ström i bostäder så finns som sagt ingen plus eller minus. Strömmen är växelström och det betyder att den byter polaritet 50 gånger per sekund. Istället brukar man prata om "fas" och "nolla". Fasen är den tråd strömmen kommer i med full styrka. Den är farlig och kan ge stötar. I nollan går strömmen tillbaka och nollan är oftast ofarlig och ger ingen stöt. Men eftersom den vanliga människan inte på något enkelt sätt kan skilja fas och nolla åt så ska båda trådarna betraktas som farliga!
    Har man en tvåledare med bara fas och nolla som i en vanlig lampsladd (utan jord) så spelar det ingen roll hur man vänder trådarna. Strömmen kommer i den ena och går tillbaka i den andra, that's it! Någon plus eller minus finns inte så det är ingen risk att koppla strömmen "åt fel håll". Det bevisas ju också av att det går bra att vända stickkontakten åt vilket håll man vill i vägguttaget.
     
    Last edited: 4 jan 2021
    skythread, Nero och laserturken gillar detta.
  11. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Jag håller med de andra kommentarerna men jag hade nog bytt till en jordad kontakt och hållit mig borta from den platta Euro-pluggen.

    Om du får ett problem och det visar sig att du skarvat på en Euro-plugg, som aldrig får anslutas till andra enheter än de den är monterande på från fabrik har du gjort två misstag.
    Detta är orsaken till att det inte finns Euro-pluggar att köpa för gör-det-själv
     
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Och i en kabel som är ansluten till en stickkontakt så beror det ju som sagt på vilket håll kabeln är vänd åt och som en lustig bieffekt av detta så kan man råka ut för att när man bryter strömmen med en brytare på sladden och det råkar vara nollan som bryts så kan ändå vissa lampor fortsätta att lysa, en annan effekt är att vissa lampor kan flimra beroende på hur stickkontakten sitter i uttaget (om någon av dessa effekter uppstår, vänd då på stickkontakten).
    Det är definitivt inte lämpligt att ansluta en ojordad kabel i en jordad kontakt (och jag tror även att det är förbjudet) och jag avråder bestämt från en sådan lösning.

    Jag anser då att det är bättre att man tar en euro-plugg och skruvar in den till en ojordad hona eller förgreningsdosa och använder den som en skarvkabel, det framgår då tydligt att skarvkabeln är ojordad!