Kalendern töms efter ett år

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Jugge, 7 maj 2020.

  1. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Nja, min lur köpt november 2019 har händelser tillbaks till 2014 i kalenderappen - Google stock app.
     
    Themaster_82 gillar detta.
  2. thomas48

    thomas48 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    I så fall använder du antagligen inte Google kalender-konto för dina händelser. Om du använder något annat konto (t.ex. Samsungs lokala konto) fattas inga händelser. Om du enbart använder en och samma enhet hela tiden, och skriver in allting med den enheten ligger antagligen allt kvar lokalt också. Men det betyder inte att det synkroniseras med Google-kontot. Om du tar fram en annan "ren tom" telefon och synkar upp mot Google-kontot kommer du att se att det som är äldre än 1 år fattas. Allt beror lite på hur man använder Android-enheten, men det har ingenting att göra med 3:e-part-appar, det kan jag garantera eftersom jag använt många lurar utan 3:e-parts kalendrar och sett beteendet. Dessutom vore det nog lite självmord av en app-utvecklare att göra sådana misstag att appen på eget bevåg skulle radera allt som är äldre än ett år. Det händer nog knappast.
     
  3. thomas48

    thomas48 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Kan tillägga att det finns ett undantag här. Det verkar som upprepande återkommande händelser synkroniseras längre tillbaka i tiden, men däremot inte enstaka händelser. Återigen så som Google sköter synkningen...
     
  4. Themaster_82

    Themaster_82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    486
    Mottagna gillanden:
    472
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus
    Jag själv använder bara Google kalendern och har nu kollat på både min ordinarie mobil som är ca 2 år gammal och min jobb mobil som är 6 månader och jag ser händelser som är över 2 år gamla
    Ej återkommande
     
  5. thomas48

    thomas48 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Man kan ibland se enstaka, men tror inte du ser ALLA händelser som är äldre än 1 år om du använder Googles KONTO för dina händelser.. Det handlar inte om du använder Google-kalender-APPEN eller inte. Det handlar om vilket KONTO du använder med kalender-appen. Kontot du använder I Google-kalender-appen kan vara Samsungs lokala konto eller ett Google-konto (alltså sådana med epostadress *.gmail.com)
     
  6. Themaster_82

    Themaster_82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    486
    Mottagna gillanden:
    472
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus
    Jag ser alla händelser som är inlagda och ja jag använder ett Google konto dvs mail som slutar med Gmail.com
     
  7. thomas48

    thomas48 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Kolla efter på dina gamla händelser med Googles kalender-app vilken "kalender" de ligger i. Det är samma sak som vilket konto de lagras i. Heter det "Min kalender", är det Samsungs lokala konto och har ingenting med synk med Googles kalender i kontot att göra.
     
  8. Themaster_82

    Themaster_82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    486
    Mottagna gillanden:
    472
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus
    Jag har inte Samsung utan kör Oneplus
     
  9. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Nej.
    Google-konto, enda kalendern jag använder.
    Denna enheten köptes november 2019, inget minneskort har flyttats till den.
     
    jnsson gillar detta.
  10. thomas48

    thomas48 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Har Samsung, där ser det inte likadant ut. Kanske skiljer beteendet sig mellan olika telefoner eller olika Android-versioner.
     
  11. thomas48

    thomas48 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Ska kolla lite på Samsungs egen kalender-app och Google kalender. Samt på min dotters OnePlus, när jag träffar henne.
     
  12. thomas48

    thomas48 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Har kollat på min Samsung Note 9 nu. Googles egen kalender-app synkar längre tillbaka, precis som du skriver "keyser". Samsungs egna förinstallerade kalender-app är däremot blank fram till november 2018. Sen kommer det intrillandes lite födelsedagar och helgdagar (repeterande händelser) fram till januari 2020. Från jan 2020 visar Samsungs app och Googles kalender-app samma sak. Verkar alltså som Google har gjort något "eget" här för att favorisera sin egen kalender-app på senare år, om mitt minne stämmer att den tidigare inte heller visat äldre händelser. Om inte, är det lite underligt att Samsung inte själva, i sin egen förinstallerade app kan visa äldre händelser. Kanske Google har någon eget "special" som inte andra har tillgång till, vem vet?
     
  13. thomas48

    thomas48 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Dock är en sak säker. Ingenting "raderas", men äldre händelser visas inte med Samsungs kalender-app. Kanske inte heller med andra kalender-appar förutom Googles egna. Men man kan alltid se dem med en webbläsare på calendar.google.com, eller som det nu visar sig med Googles egna kalender-app.
     
  14. thomas48

    thomas48 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Den här länken bekräftar begränsningen jag nämnde initialt: Past / Future events are missing in Google calendars, så det är fler än jag som sett samma sak. Men det verkar numera inte gälla Googles egen kalender-app. Andra appar (typ Samsungs egen förinstallerade) behöver inte avinstalleras, för att Googles skall visa äldre händelser. Man kan ju inte ens avinstallera förinstallerade appar som Samsungs kalender-app på en Samsung-telefon. Och återigen. Inget raderas, men äldre händelser "visas" inte överallt. Men det blev en bra diskussion som klargjorde hur olika appar/system beter sig.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Min Google kalender visar gamla år. Jag gick tillbaka till oktober/november 2015 och där visar den en återkommande,
    [​IMG]
    men även andra icke återkommande syns alldeles utmärkt hos mig
    Se "Försäkringskassan" den var ingen återkommande och syns alldeles utmärkt idag, 5 år senare och x antal telefoner senare
    [​IMG]
    Min Google kalender har så vitt jag vet alltid kunnat visa gamla event långt efter om man går tillbaka i kalendern. Det är något som Samsung gjort med sin kalender
     
  16. thomas48

    thomas48 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    jnsson: Har du inte läst alla inläggen i tråden? Får inte det intrycket i ditt senaste inlägg :-) Eller så har vi skrivit "om varandra". Du använder Googles egen kalender-app. Det visar sig att just Googles egen kalender-app (och bara den) visar längre historia tillbaka, men däremot inte andra kalender-appar, varken från leverantörer eller från andra 3:Part-utvecklare. Samma sak med Business Calendar*, aCalendar etc. Ingen app, förutom Googles egen kalender-app verkar visa historiska händelser mer än något år tillbaka, max. Länk finns till andra utvecklare, och du kan gärna testa själv, t.ex. med din leverantörs förinstallerade kalenderapp om detta inte är just Googles kalender-app. Testa t.ex. med Samsungs kalender-app så ser du samma beteende. Påståendena i tråden om att saker "raderas" av 3:e-parts-appar är taget ur luften och motbevisas enkelt med ett besök på Google Kalender med en webbläsare. Det skrämmer i onödan upp användare genom att ge bilden att appar raderar/förstör deras kalender-händelser. Eller genom att kika efter både med Googles egen kalender-app och en annan app. Händelser lagras ju inte INNE i apparna själva (om de inte är dåliga) utan på leverantörernas servrar (t.ex. Googles i fallet Gmail-kalender-konton).

    Samsung har inte gjort något speciellt med sin kalender-app, inte heller andra. Det är bara ett antagande du gör. Tvärtom är det Google som gjort något speciellt med sin egen kalender-app, som andra inte verkar ha tillgång till. Jag råkar vara app-utvecklare och har använt Googles officiella API i många appar (se här: Calendar provider overview | Android Developers) . Alla apputvecklare, i stort sett, använder detta API och det är svårt att göra så fel att man själv missar historiska händelser när man ställer en fråga till databasen. Beteendet att databasen inte returnerar någonting för äldre datumintervall har jag känt till länge. Om du kan Android-programmera kan du testa själv, så ser du att det jag skrivit tyvärr stämmer. Det vore förstås jättebra för alla om Googles officiella kalender-API kunde returnera historiska händelser, men nu är det tyvärr inte så. Google har tillgång till gränssnitt/API:er som inte är dokumenterade eller tillgängliga för andra, så det är inte samma "päron och äpplen" man jämför här.
     
    Last edited: 5 jan 2021
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Det kanske är bäst att trådstartaren går in i Google Kalender på en dator (eller i den dedikerade Google Kalender-appen i telefonen) och säkerställer så att allting ligger kvar, och sen bekräftar det här. Innan vi kan veta säkert.

    Ditt första inlägg i tråden har du redigerat, så det blir just nu väldigt konstig läsning där det verkar som att du argumenterar emot ditt första inlägg i en rad senare inlägg av dig.
    Hur som helst, om det är som du säger så vore det väldigt bra för de som upplevt att de saknar kalenderhändelser. Den starka rekommendationen anser jag ändå är att undvika tredjepartsappar för viktiga tjänster i Google-kontot, det går aldrig att veta vilka konstiga problem som kan uppstå, ibland Googles fel men lika ofta apputvecklaren fel. Håll er till standardappen!
     
  18. thomas48

    thomas48 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja, det var kanske lite förvirrande att redigera första inlägget. Gjorde det när jag fick klart för mig att Googles egen kalender-app inte lider av API:ets gränssnitt, troligen för att de använder ett annat proprietärt gränssnitt själva. Men bättre att redigera än att inte överhuvudtaget korrigera/kommentera något som motbevisats överhuvudtaget. En del annat som skrivits i denna tråd som visat sig vara fel har ju inte alls kommenterats av den som skrivit inlägget. Allt kan alltid göras bättre. Därför skriver jag här ett längre sammanfattande inlägg som belyser allt som kommit fram, så slipper man leta runt i resten av tråden.

    Man behöver inte tvivla på att det jag skriver stämmer, vem som vill kan kontrollera det själv. Jag har namngett flera andra appar (Samsung, aCalendar, Business Calendar, man kan hitta fler) med samma beteende. Det styrker att det är Googles API för apputvecklarna som är begränsningen. Testar man på en iPad, kan man även där konstatera en liknande begränsning, men nu hos iPad-appen "Google Kalender". På iPad är "Google Kalender" tom på händelser om man backar tillbaka några år. Däremot visar Apples egen kalender-app på iPad historiska händelser långt tillbaka. Det är alltså vanligt att man inte ser "historien" hur långt tillbaka som helst bland kalender-appar, troligen av prestandaskäl som gör att Google infört underliggande begränsningar i sina gränssnitt för kalenderåtkomst för tredjepartsutvecklare. En kalender-app är ju främst till för att planera framtiden, inte att vara en dokumentation över historiska aktiviteter obegränsat bakåt i tiden.

    Jag har även hänvisat till API:et som alla med Android programmeringskunskap kan prova (Calendar provider overview  |  Android Developers).

    Jag har även beskrivit hur vem som helst kan verifiera att ingenting av användarens data är raderat med ett besök med webbläsaren på Google kalenderns egen webbplats, dvs här: Google Kalender. För de flesta är det nog inget större problem att ta fram en dator och besöka Googles webbplats om man vill söka fram något som hände längre tillbaka i tiden, eftersom det inte är jätteofta användare behöver göra detta. Däremot är det ett stort problem om användare har missuppfattningen att kalender-appar själva på eget initiativ "raderar" deras händelser, när det uppenbart bara handlar om att historiska händelser inte visas obegränsat bakåt i tiden av merparten av kalender-appar.

    Det som andra skribenter här på ett bra sätt belagt med nya inlägg är att just Googles egen kalender-app kan hantera/visa äldre kalenderdata, till skillnad från övriga kalender-appar. Det är jättebra att det nu är klarlagt. Däremot är antaganden i tråden om att tredjeparts-appar "förstör" och antydningar att Samsungs egen kalender-app skulle vara en enskild ensam app som är konstig (buggig) påståenden som inte har styrkts. Det är bara åsikter/antaganden. Jag beskrivit i tidigare inlägg hur detta kan falsifieras genom att prova fler appar och genom att kontrollera kalenderinnehållet på servern (calendar.google.com).

    Att utan konkreta exempel påstå att tredjepartsappar till systemtjänster i största allmänhet bör undvikas är synd, tycker jag. Appar som förstör användarens underliggande data blir nog inte långlivade på Google Play. Dessutom har ju Google numera en granskningsprocess för alla appar på Google Play. Tredjepartsutvecklare som tar fram alternativ ger Google nya idéer, och bidrar till att Google kan förbättra den underliggande kvalitén i sina gränssnitt för apputveckling. Det finns olika appar, med olika kvalité, en del med väldigt väldigt hög kvalité, andra som är sämre. Tänk en Android-marknad där det bara finns Googles egen Kalender/Kontaktbok/Email/Ordbehandlare etc. Inte bra att inte ha alternativ, alla vill inte ha samma sak.

    Jag tycker det mesta är klarlagt nu i den här tråden rent faktamässigt. Hoppas merparten av läsarna uppskattar informationen, uppskattar att jag gjort egna eftersökningar och berättar hur man kan kontrollera det själv. Jag lämnar därför tråden med detta avslutande inlägg från min sida.
     
    Asawi gillar detta.
  19. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    En sak som kanske påverkar är att vissa appar kanske kan gå in och "online" hämta äldre poster från Google-kalendern.

    Ni som ser händelser längre bak, fungerar det även om telefonen är i flygplansläge (d.v.s. ingen internetåtkomst)?

    Synkningen handlar ju om att googles framework synkar data mellan en databas i mobilen och en databas i molnet. Kalender-apparna läser sen data från databasen i mobilen, och då är det ju självklart att de inte kan visa annat än det som finns i databasen i mobilen.

    Att man inte synkar äldre händelser är ju just för att annars skulle databasen i mobilen fyllas med en massa gammalt som de flesta inte är intresserade av. Kalendern (calendar) är för planering, för historik använder man en dagbok (diary). Det finns säkert appar som kombinerar dessa.