Fråga: Launcher för seniorer

Diskussion i 'Applikationer' startad av lenamarsan, 4 jan 2021.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Min 79-åriga mamma har, på min uppmaning, beställt en Moto G8 Power på mellandagsrean, att ha som reservmobil.

    Hennes huvudmobil är en Doro 8040. Den skaffade hon 2017, och det var hennes första smartphone. Efter viss initial förtvivlan hanterar hon numera den i princip helt utan problem.

    Hon är helt klart i framkant i sin åldersgrupp när det gäller vardagsteknik. Hon mailar, surfar, använder obehindrat Facebook, Messenger och YouTube, delar och bifogar videor, foton och andra filer, är medlem på ett par olika diskussionsforum, beställer mat, mediciner och prylar på nätet flera gånger i veckan utan problem o s v.

    Dock kommer Moton att bli en ny upplevelse för henne, eftersom det är hennes första Android som, till skillnad från Doron, inte använder ett förenklat/senioranpassat gränssnitt. Det kommer inte att stå RINGA eller SKICKA, utan hon måste själv leta upp rätt ikoner, när hon ska göra något.

    Jag tror att hon med min och min sambos hjälp (han har en Moto G7 Power) ska klara det. Man behöver ju, har jag själv insett, inte lära sig ALLT om sin mobil, utan bara tillräckligt för att klara det basala användandet, på samma sätt som man inte behöver begripa sig på hur ett tunnelbanetåg fungerar, för att kunna ta sig från Centralen till Gullmarsplan.

    Men jag känner ändå, att det är bra att ha en "plan B", vilket i det här fallet skulle vara att hon installerar en förenklande launcher, typ Simple Launcher, Simple Mode, Help Launcher Deluxe och Big Launcher.

    Nu undrar jag, om någon här har erfarenhet av dylika launchers, och kan tipsa om vilka som är bra, och vilka som bör undvikas.

    Jag undrar också, om det spelar någon roll huruvida hon installerar en sådan launcher det första hon gör, eller om hon kan testa utan först ett tag.

    Dessutom undrar jag vad som händer, om hon testar en launcher, och inte gillar den. Är det bara att avinstallera den då, och provar en annan?

    Finns det några nackdelar med att använda en launcher i allmänhet, och en sådan här "förenklade" launcher i synnerhet? Jag har läst att en del launchers "stjäl" mycket batteri. Är det något man behöver bry sig om?

    Alla råd och tips är mycket välkomna.
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag kan tyvärr inte erbjuda något konkret tips på launcher eftersom jag använder Nova som är gjord för att vara konfigurerbar och nog räknas som ganska avancerad. Däremot vet jag att bl.a. Samsung har en inställning för sin launcher där man kan ställa in den i ett enkelt läge som bland annat ger större ikoner och är allmänt enklare att använda, vill jag minnas. Kanske finns något liknande i Moto?

    Man behöver inte installera en ny launcher det första man gör och de medföljande är ofta helt okej, men för en ny användare kommer launchern vara den del av telefonen där man spenderar mest tid förutom i individuella appar. Därför kanske det kan vara bra att försöka hitta en passande launcher tidigt?

    Angående att byta launchers är det bara att avinstallera och installera nya hejvilt. Man kan till och med ha flera installerade samtidigt och byta mellan dem om man skulle vilja. Värt att notera är att alla launchers har sina egna placeringar av ikoner och inställningar så om ni avinstallerar en launcher får ni räkna med att t.ex. layouten med ikoner kommer förändras.

    Jag ser ingen anledning varför en launcher skulle dra mycket batteri, annat än att de kanske är dåligt programmerade av utvecklaren. Sådant lär dock upptäckas ganska snabbt av användarna då många är känsliga för batteritid så förhoppningsvis borde det inte vara ett problem. Launchers är ganska resurssnåla i jämförelse med andra appar, om man inte använder väldigt många widgets.
     
  3. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
  4. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för svar!

    Ja, jag tror att vi ska ta och installera en förenklande launcher redan från början.
     
  5. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

  6. Frorre

    Frorre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER