Applikation som skannar regplåtar och jämför mot polisens fordon?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 6 jan 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    I Sverige har vi den något speciella situationen att samtliga Polismyndighetens fordon/regnummer finns tillgängliga online, utan sekretess, det gäller även civila fordon. (Därför de använder hyrbilar vid känsligare grejer). T.ex. kan man se alla myndighetens fordon här:
    Sök registreringsnummer / fordon ägare i bilregistret / bilvärdering gratis på Biluppgifter.se

    Det finns även avancerad programvara nuförtiden som läser av regplåtar automatiskt i realtid från en kamera som är riktad mot trafiken, det var ju i media för några år sedan när polisen själva införde den funktionen, så att de automatiskt scannar samtliga bilar de möter och jämför med en lista över fordon som är efterlysta, stulna, avställda, oskattade, oförsäkrade och säkert lite till. Även trängselskatten i Sthlm och Gbg och vissa andra infrastrukturavgifter bygger ju på samma teknik.
    Tanken uppstår därmed om det skulle vara möjligt att bygga en egen, privat, applikation som använder en mobiltelefons kamera och scannar regplåtar på fordon man passerar i trafiken? Typ om man tillfälligt sätter upp en mobiltelefon vid framrutan. Sen ska den jämföra med listan över alla polisens regnummer, den listan går säkert att ladda ner i sin helhet och omvandla till en csv-fil så slipper man massa webbförfrågningar. Får den en träff ska den plinga till och helst visa bilmärke/modell, färg, årsmodell osv. Det mest intressanta vore om den får träff på civilfordon. Inte för att jag kör för snabbt eller begår trafikbrott, men helt enkelt en rolig grej att bygga, om någon har kunskapen.

    Jag kan inte se att det finns någon lag i Sverige som förbjuder detta, det är ju fullt offentlig information, programvara som läser av information i bilder är inte olaglig och så länge man sätter upp kameran inför varje åktur så är det nog svårt att se den som "fast monterad", varför kameraövervakningslagen inte borde sätta hinder.
    Så frågan är:
    Går detta att bygga? Eller skulle en vanlig mobiltelefon vara för klen för detta, antingen för klen att processa bildflödet i realtid eller att kameran är av för dålig kvalitet/för dålig vidvinkel så att den knappt skulle kunna fånga in några regplåtar? Även i mörker kanske en vanlig mobiltelefon är för dålig. Vad för kamera+utrustning kan annars användas?
    Någon som vill göra ett försök? Vi har säkert många kunniga personer här på forumet :)
    Annars är det ett roligt hypotetiskt tankeexperiment, så ni kan ju spåna här i tråden hur ni skulle bygga denna lösning, om ni hade tid och resurser för det. Vem vet, kanske är kommersiellt gångbart?
     
    uddevallare och 6150 gillar detta.
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
  3. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    539
    Mottagna gillanden:
    346
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    För ca två år sedan byggde jag en app åt en kund, där tanken var att man skulle avslöja parkeringsfuskare på en stor privat parkering. De anställda skulle betala för parkering där men vissa kopierade biljetterna/bevisen sinsemellan. En vakt skulle då gå på parkeringen och scanna bilarna och så slogs reg-nr upp via anrop för att se om de hade betalat. Skedde i nästan realtid, tror jag plockade ut två bilder i sekunden och avkodade.

    Men då var ju vakten nära bilarna på ett helt annat sätt. Tror det kanske kan bli problem med att det är lite avstånd till de bilars reg-nr man vill scanna och att det då blir för dålig upplösning.
     
  4. Bonterra

    Bonterra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    @BrorSnor@BrorSnor samma teknik används av de stora parkeringsföretagen på publika parkeringar idag. Jag funderade länge på hur lapplisorna kunde kolla vilka bilar som betalt i någon av alla appar tills jag såg en p-vakt gå med sin mobil och filma bil för bil. Jag antar att mobilen surrar eller plingar till när de får träff på en bil som ingen betalat för, jag hann tyvärr inte stanna och fråga.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för era svar!
    Av stort intresse.

    Jag skummade igenom examensarbetet som länkas i pitrus:s inlägg lite, där nämns några olika tekniker och standarder som är tillgängliga för detta ändamål såvitt jag förstår. Är någon av dem open source och fritt tillgänglig, eller är det proprietära grejer som dessutom kostar pengar?
     
  6. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    om dom får en obetald träff så måste dom ändå kolla om bilen kanske har biljett i rutan
     
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ja det lär väl vara så att dessa betallösningar har API:er som väktarbolagens system integrerar sig mot och kollar om biljett har registrerats för regnumret på bilen. Det är ju därför det är så viktigt att du anger rätt i apparna eller SMS:en, det är många som har klagat på "felaktiga" p-böter där det visat sig vara handhavandefel där bilägarna helt enkelt har skrivit fel regnr och då får man ju räkna med att få en p-bot. [emoji12]
     
  8. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    själv klart
    har hänt mig två gånger men har klarat bägge gångerna
    ena hade jag valt fel bil och den andra valde jag rätt bil men glömde starta :)
     
  9. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Kräver väl att det är en parkering där man får en biljett? Finns ju många parkeringar där det inte går att få en biljett att lägga i rutan?
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    "Men glömde starta".
    Haha.
    Hur lyckades du trassla dig ur det, vilken argumentation förde du för att de skulle acceptera att släppa ärendet på en sån grund?