Helautomatisk kaffemaskin

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Johanvartaget, 3 jan 2021.

  1. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    268
    Snyggt upplagt på ungarnas(?) matta också
    Spännande, vad tycker du om Lucaffe? Någon annan favorit du kan rekommendera?
     
  2. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Lidls Bellarom Crema(bruna påsen 3/5 rostningsgrad) 1kg är riktigt bra tycker jag för pengarna. Går ofta i min Jura.
     
  3. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Haha, ungarna har burit fram sin bilmatta och lekt med bilarna i köket nu i ledigheterna.

    Jag tycker att Lucaffe är ett väldigt bra och trevligt baskaffe. Lite mörkt och jordigt typ. Jag tar ju en liten skvätt mjölk i kaffet så blir det runt och trevligt.
    Jag tycker dock att det är i samma kategori som Kimbo men Kimbo är billigare, därför brukar jag köra Kimbo oftare.

    Cafe de Mauro - Runt, trevligt kaffe. Kan drickas både och utan mjölk. Medium kropp. Väldigt trevligt vardagskaffe men behövs mer tryck för cappuccino.

    Passalaqcua - vi har precis lärt känna varandra men det här seglade upp på favoritlistan direkt. Sådär italienskt kraftfullt men utan det där bittra. Gillar den italiensk touch på kaffet eller kommer dricka cappuccino måste du verkligen testa det här märket.

    Hmm, vad hade jag mer köpt?
    Illy också. Det var gott och så, runt, medelfylligt, balanserat. Egentligen inget att anmärka på men det var lite dyrt och finns bättre kaffe för samma peng.
     
    Johanvartaget och bernard gillar detta.
  4. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Vad är skillnaden mellan Sage Barista Touch och Sage Barista Express (förutom priset och skärmen).

    Är Touch helautomatisk och Express mer manuell?

    Blir kaffet lika gott i Touch modellen?

    Pratades ju om att Sage var så mycket godare än helautomatiska men Touch verkar ju vara just helautomatisk eller missar jag nått?

    Skiljer det sig något på mjölkdelen mellan de båda?
     
  5. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316

    Kolla här

    View: https://youtu.be/X5y-W9QOlxQ


    View: https://youtu.be/zw3WPdaSA04

    Nu minns jag inte skillnaderna men jag minns att skillnaderna gjorde att jag valde touch. Dessutom reades på Elgiganten för 8500kr så det var a No brainer att inte köpa denna.
    Maskinen startar på 8 sek. Det är semi automatiskt. De manuella momenten är mellan de olika stegen. Super enkelt.
    De automatiska maskiner från Jura kallas oftast för ultra automatiskt medan denna är automatiskt. Express mer semi automatiskt.
     
  6. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Tusen tack för länken. Gjorde det glasklart.

    Är ju touch jag är sugen på då.
    Nu ligger den mer på 12k men hittat den för 8995 så kanske slår till på det.

    Gilla det där med enkelheten och automatiken med mjölken.

    Om man nu ändå är i de här prisklasserna och vandrar.

    Kvalitén på kaffesmaken.

    Ska man titta på en Jura eller är Sage top of the line?

    Eller något helt annat?
     
  7. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Jura ENA8 verka ju rätt vettig.

    Föredrar när man inte har inbyggd mjölkbehållare.

    Däremot klara den en sorts skum på mjölken. Men kanske inget som stör.
     
  8. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Jag hade en Ena 9 under 6 år tills den gick sönder. Riktigt bra maskin och kompakt. När jag letade efter en efterföljare så funderade på den nya Ena 8.
    Problemet är att den har samma problem som tidigare. Det går inte att öppna för att rengöra. Förr eller senare så samlas det kaffe som sedan möglar. Service kostar ca 1500kr. Det blir dyrt i längden.
    Juras rengöringstabletter är svin dyra med.
    Jag valde en Sage som inte är helt automatiska med automatisk nog för att slippa alla komplexa moment. Men du får ett mycket bättre kaffe än Jura. Mjölkskummet, som du kan reglera på olika skalor helt automatisk, är helt fantastiskt. Jura kommer inte i närheten. Om du älskar cappuccino så är Sage ett säkert kort.
    IMG-20201107-WA0005.jpeg
     
    bernard gillar detta.
  9. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Haha. Har precis kollat på lite reviews på ENA8. Ser så smidigt ut och väldigt kompakt storlek.

    Men som du säger så möglar ju skiten inne i maskinen om man inte kan rengöra.

    Om man nu dricker vanligt bryggkaffe antar jag det är americano man väljer.

    Men har en känsla att det blir vattnigt (kanske dåliga maskiner/dosering jag provat?)

    Frugan är ju van vid vanligt bryggkaffe. Jag älskar ju latte och cappuccino.

    Kommer hon gilla americano ur Sage maskinen tro? (svårt för dig att veta så klart [emoji16])
     
    bernard gillar detta.
  10. fytric

    fytric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Har haft Philips och Saecos helautomatiska maskiner i mer än 10års tid. Allt från de enkla till top of the range för hemmabruk. Vad som gjort att jag skrotat maskin efter maskin är renhållning samt läckage i packningar. Har väl egentligen aldrig gillat kaffet de bjudit på men det har gått för smidighetens skull. Dock blev suget åter för stort efter att ha sålt den senaste saeco halv trasiga maskinen.
    Köpte en Sage oracle touch och är supernöjd.
    Long black 'americano' smakar kanon, ca 21g kaffe, valfri mängd vatten. Anledningen till valet av oracle var dual boiler som i min mening är den största fördelen, kunna brygga samt skumma mjölk samtidigt. Likaså är renhållning av maskinen en dröm jämförelsevis med mina helaitomatiska.
     
  11. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Flera har skrivit det här i tråden.
    En burk med 25 tabletter kostar 30 euro, ca 12kr/stycket.
    Jag har faktiskt inte riktigt koll på hur ofta jag stoppar i den men kanske varannan månad?
    Om vi räknar högt så kanske var 6:e vecka?
    Det blir en extrakostnad på 6-9kr/månad kontra andra maskiner om de nu är gratis att rengöra?

    Svindyrt är högst subjektivt.
     
  12. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Jadu. Men nu snackar vi maskin för dubbla pengen [emoji16]

    Oracle pressar väl även kaffet i portafiltret?

    Hade jag kunnat motivera 25tkr för kaffet hemma så... [emoji12]
     
  13. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Har en Jura A1 som funkar bra, men som sagt rengöringen funkar bara med tablett.
    Har även en Siemens av äldre snitt där man kan plocka ut hela bryggenheten från ena långsidan och bara skölja av/diska. Bra system tycker jag. Är det även så på nyare Siemensmaskiner tro?
     
  14. fytric

    fytric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Exakt, den fixar allt. Men tänker just skillnad mellan hel och halvautomatisk i mitt fall till fördel för den halvautomatiska i fråga om smak och jobbet i kring. Priset för oracle är ju klart högt men tror även deras enklare maskiner fixar biffen.
    Dock så tycker jag att en maskin med dual boiler om budgeten tillåter är guld värd.
    Har sett på tyska ebay återförsäljare som säljer utbytes/renoverade enheter till skapliga priser.

    https://www.amazon.se/SES920-dubbla...ocphy=1012470&hvtargid=pla-853347233278&psc=1
     
  15. Lips74

    Lips74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  16. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    268
     

    Bifogade filer:

  17. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    30euro om man hittar dem som billigast.
    Till min Sage köper jag ca 200st för under 200kr.
     
  18. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Hade inte en aning om skillnaden mellan Long black och americano så jag Googla det.

    Kan man välja på Sage om vattnet kommer först eller espresson?

    En äkta Long Black ser iaf godare ut (och påminner mer till utseendet om bryggkaffe) än en Americano.

    Får du plats med 21g?

    Såg en video där en skulle göra en perfekt espresso med 15g. Såg typ överfullt ut. [emoji16]

    Jag har ju egentligen noll koll på espresso men känns som man kan lära sig ett och annat och verkligen finlira med Sage. (Till skillnad på helautomatiska där man inte har samma kontroll.

    Hur fasen ska men tex veta vad som är lagom på kvarnen?

    Håller man på och ändrar kvarnen mellan olika drycker eller ställer man in efter vad man tycker är gott och sedan passar det alla drycker?

    Kanske har med vilka bönor man kör med?
     
  19. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Jag väger inte mitt kaffe och man kommer långt med det. Tro mig, Sage maskinen är super enkel att använda. Min 6 årig hjälper mig med vissa moment.

    Det finns videos på Youtube, med Sage touch, som guidar dig hur kaffet ska smaka och vad man behöver ändra.
    Man behöver hitta denna sweet spot för varje typ av bönor. Det blir lite jobb om man byter fabrikat varje gång paketen tar slut. Men man lär sig snabbt om ska ha finare eller grävde, mer maltid eller mindre.

    Varmvatten kan du få innan eller efter espresso. Det bestämmer du själv. Ibland använder jag det för att värma upp koppen.
     
  20. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    En annan sak. Oavsett vilken Sage du väljer så kommer du bli super nöjd. Oracle är grymt men tänk på att den är större än Touch och de andra enklare varianter.
    Ha lite is i magen och lägg en bevakning på prisjakt. Dessa maskiner reas ofta. Håll koll på Amazon DE också.
    Om du köper en Sage så säg till och jag skickar länkar till rengöringstabletter och decalce produkter. Originalprodukterna är bara RIP off.