Fråga: Hjälp! Hur påvisar jag att min speedbike är typgodkänd som klass II moped?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av qube, 7 jan 2021.

  1. qube

    qube Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Hej! :)

    Jag känner mig lätt förvirrad och skulle uppskatta lite råd och information väldigt mycket.

    Story:
    Jag har köpt en Easy Motion Nitro City (från BH Bikes, Easy Motion Nitro City Review | ElectricBikeReview.com) som köptes mars 2016. Den går i 45 km/h och har en 500 W motor, den ska ha klassats som moped klass II då enligt återförsäljaren. Jag vet att den idag hade klassats som moped klass I, men att att det blir upp till domstol att avgöra hur lagen ska tolkas huruvida den kan ha få ha kvar sin gamla klassificering. Se citat nedan från Transsportstyrelsen svar:

    "Han hänvisar då till lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, till övergångsbestämmelsen 2015:793 ”En klassificering enligt äldre bestämmelser av ett fordon som moped, motorcykel, personbil, terrängskoter, terrängvagn, traktor klass I eller klass II gäller fortfarande.”

    – Där står inget om skillnader mellan klass 1 eller klass 2, så vi vid Transportstyrelsen kan inte avgöra, det måste en domstol döma, säger Magnus Nyström.

    – Det hade varit jätteenkelt om vi hade det svart på vitt, men det har jag inte. Vi är utan tydliga övergångsregler.

    – Om polisen stoppar en elcyklist, med cykel som hör hemma i klass 1 enligt dagens regler, men ägaren menar är köpt som klass 2, så får en tingsrätt ta ställning till det.
    Jag är villig att ta den risken som det innebär med det fetmarkerade i ovan citat, men jag behöver försäkra mig om att den är typgodkänd som moped klass II. Hur vet jag det?

    Enligt Transsportstyrelsen som jag ringt tre gånger idag är deras svar att det lär finns ett CoC-dokument som påvisar detta. Enligt återförsäljaren fanns det inget sådant 2016. Men enligt TS så ska jag kunna få det från tillverkaren.

    Är det så jag får fram ett CoC-dokument? Måste jag ha det för att i ett försäkringsärende påvisa att den är klassad som moped klass II?

    Är input är välkommen i frågan. Ni som har en klass II moped, har ni ett CoC-dokument? :D

    Mvh Kim
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du borde kunna få ett CoC-intyg från tillverkaren, BH-bikes, har du testat att kontakta dem? Det brukar annars finnas publicerat på produktsidan också, där manualen och sådant finns, så att man kan skriva ut det.

    Annars är ju kraven följande för en moped klass II: Moped klass II - Transportstyrelsen

     
    qube gillar detta.
  3. qube

    qube Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Tack @bernard@bernard

    Ja, är i kontakt med dem så får se om de kan få fram något. Stort tack igen!
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte, är inte klass 2 att den max går i 25? Och den du köpte går i 45?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, som du säger är det egentligen en klass 1 med dagens regler, så den skall ha regskylt med, och får inte framföras på cykelbana: Moped klass I - Transportstyrelsen

     
    Last edited: 7 jan 2021
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    För att lagligt framföra den på väg så måste du ju haft trafikförsäkring för Moped Klass II, vad står det i försäkringspapprena?
    Står det något på den när den är tillverkad eller så? Om den är tillverkad eller klassad efter 2015 så kan den ju omöjligt vara klass II, oavsett vad säljaren påstått.
     
    katho gillar detta.
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    När dessa cyklar kom 2014 så visste inte myndigheterna hur de skulle klassas, så de klassades som Klass II även om de hade assistans upp till den hastigheten. Detta ändrades till Klass I första Januari 2016, men fordon behåller alltid sin tidigare klassning så långt det är möjligt. Så om den klassades som Klass II innan dess så kommer den göra det fortfarande.
     
    Zooklubba, qube och bernard gillar detta.
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    TS köpte sin i Mars 2016, så då är den (och har alltid varit) en klass 1 eller missar jag något?
     
  9. qube

    qube Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Relevant fråga, jag har köpt den beg. själv av en vän. När han köpte den sa dom i butik att det var en klass II, men det verkar som ingen ens vet vad den är typgodkänd som eller om den är typgodkänd i överhuvudtaget och såld ändå. Därav att jag ska försöka hitta ett CoC-bevis, om det nu kan hjälpa mig förstå o_O