Hej!
Jag känner mig lätt förvirrad och skulle uppskatta lite råd och information väldigt mycket.
Story:
Jag har köpt en Easy Motion Nitro City (från BH Bikes,
Easy Motion Nitro City Review | ElectricBikeReview.com) som köptes mars 2016. Den går i 45 km/h och har en 500 W motor, den ska ha klassats som moped klass II då enligt återförsäljaren. Jag vet att den idag hade klassats som moped klass I, men att att det blir upp till domstol att avgöra hur lagen ska tolkas huruvida den kan ha få ha kvar sin gamla klassificering. Se citat nedan från Transsportstyrelsen svar:
"Han hänvisar då till lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, till övergångsbestämmelsen 2015:793 ”En klassificering enligt äldre bestämmelser av ett fordon som moped, motorcykel, personbil, terrängskoter, terrängvagn, traktor klass I eller klass II gäller fortfarande.”
– Där står inget om skillnader mellan klass 1 eller klass 2, så vi vid Transportstyrelsen kan inte avgöra, det måste en domstol döma, säger Magnus Nyström.
– Det hade varit jätteenkelt om vi hade det svart på vitt, men det har jag inte. Vi är utan tydliga övergångsregler.
– Om polisen stoppar en elcyklist, med cykel som hör hemma i klass 1 enligt dagens regler, men ägaren menar är köpt som klass 2, så får en tingsrätt ta ställning till det.
Jag är villig att ta den risken som det innebär med det fetmarkerade i ovan citat, men jag behöver försäkra mig om att den är typgodkänd som moped klass II. Hur vet jag det?
Enligt Transsportstyrelsen som jag ringt tre gånger idag är deras svar att det lär finns ett CoC-dokument som påvisar detta. Enligt återförsäljaren fanns det inget sådant 2016. Men enligt TS så ska jag kunna få det från tillverkaren.
Är det så jag får fram ett CoC-dokument? Måste jag ha det för att i ett försäkringsärende påvisa att den är klassad som moped klass II?
Är input är välkommen i frågan. Ni som har en klass II moped, har ni ett CoC-dokument?
Mvh Kim
Click to expand...