Varför drar det mer batteri att surfa i en webbläsare än en app?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Heuristik, 8 jan 2021.

  1. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag testade att använda reddit som webbläsare jämfört med app och webbläsaren drar mycket mer ström när man bläddrar runt

    Vad beror det på?
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Vilken webbläsare använder du? Och hur märker du att det drar mer batteri, har du testat tillräckligt mycket för att vara säker på skillnaden? Kan det inte bero på något annat, att du befann dig på en plats med sämre täckning ena gången, kanske Wifi ena gången och mobildata andra gången, eller att det var kallt och batteriet betedde sig annorlunda en av gångerna.

    Rent generellt kan det ju vara så att webbläsaren är dåligt programmerad, alternativt att webbsidan för Reddit är tung att köra medan appen är lättare.
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja, alltså, en app är byggd för sitt eget syfte och kan optimeras för två operativsystem.

    En webbläsare ska klara av ALLA script och sorts hemsidor och kan därför inte optimeras för enstaka saker

    En traktor är bättre på att vara en traktor än en moped som ska vara även grävmaskin, bil och tandborste på samma gång
     
    katho, dannejanne och cobben gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    En app är ju optimerad för just sitt syfte. Ingen onödig kod etc inbakat i appen eller att ladda från sidan. En webbläsare är ju mycket "tyngre" samt det blir mer kod att ladda på hemsidan säkerligen och sånt gör sitt.
     
    katho och Heleg gillar detta.
  5. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Men en app är ju mer avancerad än en webbläsare och borde ha mer krävande resurser
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Tvärtom i de allra flesta fall, webbläsaren måste klara av massor med olika saker, appen behöver bara klara av det appen är skriven för (men tänk på att webbläsare är appar de med).