Högtalare med Chromecast built-in

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Johan76, 10 jan 2021.

  1. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Varför kan inte själva chromecast mjukvaran i högtalare av andra fabrikat än Google vara mer fristående så den kan uppdateras via Google?

    Är ju så segt nu när alla mina LG högtalare ligger så långt bak i version och aldrig mer kommer uppdateras.

    Allt har funkat klockrent men ju nyare mjukvara mina Google högtalare får och min Google Nest Hub så börjar funktioner paja.

    Innan fick jag upp volymkontroller på alla högtalarna (även LG) när en hel grupp spelas. Nu syns enbart Googles egna och jag kan inte ändra volym smidigt.

    Än så länge funkar det att ändra volymen i Home appen men är väl en tidsfråga.
    Känns surt att bra högtalare snart blir oanvändbara. Kan ju inte stoppa Google högtalare att uppgraderas heller. Så tack vare att de uppdateras pajar mitt system mer och mer.

    Ska det behöva vara så här? Känns ju inte vettigt att investera i nya högtalare heller om det inte är Googles egna. Kommer ju bli samma sak igen när tillverkaren slutar uppgradera.
     
  2. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Skapa en grupp högtalare med gamlingar och en annan med de fräscha Google högtalarna.

    Jag ser samma med ett par Sony-högtalare i badrummet som nu inte kan dynamiskt grupperas tillsammans med Home Max i andra rum. De gamla får leva ut sitt liv fortsatt i badrummet
     
  3. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Har högtalare utspritt. Blir inte praktiskt.

    Men det är själva grejen med att uppdateringar dör ut och grejerna inte funkar ihop längre.

    Lite trist. Gör ju att man lite tappar suget att investera i annat märke trots kanske bättre högtalare.
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jo det blir lätt så när hårdvaran inte är universel. Hade det suttit samma kretskort i alla Google-högtalare oavsett märke så hade ju Google kunnat stå för mjukvaru-uppdatering för alla certifierade enheter. Men nu är det ju upp till varje tillverkare att välja SoC, ljudkort, mikrofonuppsättning osv så då går det ju inte att lösa om man nu inte hade tänkt på detta från början och gjort upplägget modulärt där grundsystemet står för koppling till hårdvaran och smarta assistenten kördes som en container under systemet. Men även i ett sådant upplägg finns ju en risk att det slutar fungera i och med att tillverkaren av högtalaren slutar ägna resurser åt att uppdatera grundsystemet vilket är dömt att hända i och med att nya produkter släpps för att komma över våra pengar och snurra vidare konsumtionshjulet. [emoji12]