Fråga: Varför två olika ladd-anslutningar?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Dockland, 11 jan 2021.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej,m Micro-USB är micro-USB. Mini-USB är en annan kontakt, inte samma.
    Säker på det? Jag känner inte till någon telefon som haft Mini-USB.
     
    Yoko666 gillar detta.
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Hm, nu sätter du mig på pottkanten här :) Jag är inte säker heller nu... Du kan ha helt rätt således.
     
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja, det är lite märkligt. Enligt Prisjakt lanserades en hel del telefoner 2020 med Micro-USB, framför allt av Huawei (troligtvis återlanseringar eftersom de inte kan släppa nya plattformar med GMS), Xiaomi och Nokia.
     
    bernard gillar detta.
  4. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Det är en inkomstfråga för Apple. De tjänar enormt på att sälja licenser för Lightning-kablar och tillbehör eftersom de har patent på det.

    Förhoppningsvis förbjuder EU allt annat än USB-C relativt snart.
     
  5. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Då är min följdfråga varför inte alla tillverkare gör likadant? Om det finns doleros i det alltså.
     
  6. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Det stämmer att mobilvärldens största härmapa*, Samsung, kopierade Apples breda 30-pin kontakt till sina tabletter. Bara för att fort märka att den är en stor hög något mjukt och stinkande.

    Har här i skrivbordslådan en gammal iPhone 4 med sagda 30-pin kontakt. Den stinker den med (kontakten alltså).

    *) Att härma någon annan anses i gammal koreansk kultur vara ett sätt att högakta den andra. Samsungs ägare är en stor vän av den gamla koreanska kulturen. Mycket vad Samsung gör har sina rötter i denna kultur. Som just t.ex. att öppet och utan skam härma Apple. Men bara till den gräns som kan anses vara att plagiera.
     
    Lias08 gillar detta.
  7. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Det vet jag inte säkert, men jag gissar på att Apples kunder är väldigt trogna och ändå stannar hos Apple eftersom de har hela sitt ekosystem där. Dessutom vill nog många stanna kvar på iOS och då finns inte riktigt några alternativ. Skulle t.ex. Samsung införa en egen port så är nog sannolikheten hög att deras kunder väljer en annan Android-lur.
     
  8. jonas111sanoj

    jonas111sanoj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    HTC Magic hade mini USB.
     
  9. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Likaså HTC Hero men nu pratar vi ju 2009 så det är ju ett tag sedan. [emoji3]
     
  10. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ja, det får räknas som anomalier, precis som Samsungs tidiga plattor.
     
  11. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Lightning är helt ok, jag tror Apples tänk är att på de enheter där kunden kan tänkas koppla in annat än laddström, där kör de USB-C. Jag har inga större problem med Lightning, den används i princip bara i bilen för Carplay, och på motorcykeln när jag använder navigation på telefonen. Mina Airpods Pro har jag nog aldrig laddat med kabel (Airpods är Lightning också).

    Men visst hade det varit ännu smidigare med USB-C till allt. Däremot tycker jag att Lightning är en hållbarare kontakt än USB-C. Den största missen med USB-C är tungan som sitter i enheten, den blir sliten och då försämras kontakten. Det problemet har jag aldrig haft med Lightning.

    Men jag tror aldrig vi får se USB-C på Iphone, Apple kör nog Lightning fram tills dess att de kör utan laddport. Jag har undrat ända sedan jag hade Essential Phone som hade trådlös USB (inte enbart - men det gick att föra över data från en 360-kamera över trådlös USB så det måste ju finnas någon bandbredd) när Apple hoppar på det tåget. Blir det i år? Annars tror jag senast 2023.
     
    Dockland gillar detta.
  12. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Då undrar man, vän av ordning, varför iPad/MacBook har USB-C och övriga (alla?) kör lightning? Jag skulle tycka det vore smidigare med antingen ena, eller andra, konsekvent.
     
  13. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Money. Money is the reason. Inget annat. Apple tjänar på att andra tillverkar Lightningkablar på licens.
    Till iPad Pro har de satt USB-C eftersom den är bättre (snabbare överföring av filer och snabbare laddning) och premium-kunderna kanske kräver det. Med iPhone har de kanske tänkt att hastigheten inte är så viktig och då kan de eventuellt komma undan med Lightning.
     
    Dockland gillar detta.
  14. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Då upprepar jag min fråga från tidigare i tråden med det argumentet.

    Om det finns doleros i det, borde inte alla tillverkar ha egna patenterade lösningar på laddare i så fall?
     
  15. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Lightning och föregångaren 30-pins kontakten utvecklades för att få funktionalitet utöver dåvarande portar såsom Mini- och Micro-USB. Poängen är att man enkelt ska kunna ansluta olika tillbehör där telefonen/surfplattan står för all avancerad teknik, och tillbehöret ska kunna vara relativt "dumt" utan att kunna prata "USB-språk". Tanken är ju god, det har kommit många smarta lösningar såsom dockningsbara högtalare, simpla adapters till större skärmar för att kunna köra presentationer m.m, DJ-lösningar och allt möjligt. Alla dessa produkter skulle sluta fungera om de skulle byta till USB-C, även om det i dagsläget är mycket enklare att utveckla motsvarande produkter för den standarden. Kunder skulle inte bli så glada över att behöva köpa alla dessa olika tillbehör på nytt, precis som de behövde när det ändrades från 30-pin till Lightning.

    Laptops och mer avancerade surfplattor då, varför byttes inte de till Lightning istället för USB-C? Jag tippar helt enkelt på att det är svårt att få till kompabilitet att skicka 100w över lightning utan risk för att förstöra något, speciellt med alla tredjepartstillbehör. Dessutom måste de nog anpassa sig till nuvarande och kommande förordningar där det måste vara en standardiserad ladd-kontakt i alla fall på ena sidan av kabeln.
     
    Dockland gillar detta.
  16. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Låter troligt ja. Vet inte max-effekt genom lightning, det går ju iofs att kolla upp, men det låter troligt det du skriver.
     
  17. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Det finns doleros i det, men endast om du kan få köparna att stanna kvar och acceptera att betala för detta.
    Appleköparen är normalt sett mycket mer märkestrogna och nästan oavsett vad apple hittar på så accepteras detta av Appleköparna.
    De som köper till exempel Samsung, Sony,Huawei,Motorola osv är inte trogna märket på samma sätt. köparna av androidenheter tittar ofta på helheten och om en telefontillverkare skulle tvinga köparen att investera tusentals extra doleros för att byta ut all utrustning köparen har på grund av ett kontaktbyte kommer androidköparen titta på något annat märke som inte gör detta.

    Att personer skulle byta märke (eller inte uppgradera) ligger till viss del även bakom apples val att inte ta bort lightningkontakten. Det handlar inte endast om kablar och laddare utan även hörlurar, högtalare, bilstereo, ljudanläggningar, dockor och allt annat som behöver bytas ut från lightning till usb-c.
     
  18. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Alltså jag försvarar ingen här, allra minst Apple. Men jag tycker om Lightning, den är hållbar. USB-C tror jag som sagt de kört på alla enheter som man kopplar in annat än laddkabel i. Jag har en Macbook Pro och en Ipad Pro. Dessa två enheter delar många tillbehör såsom hårddiskar, donglar för att ansluta skärm etc, och givetvis laddning. Ingen av de enheterna har trådlös laddning.

    Iphone och Airpods har Lightning, och det funkar ok för att de enheterna inte har behov för samma typ av anslutningar som USB-C ger. Dessutom laddas som sagt båda dessa enheter trådlöst, den enda gången jag puttar kabel i min telefon är för att ansluta till Carplay eller ström på mc:n.

    MEN - visst hade det varit bättre med USB-C till allt, det går inte att komma ifrån det allra minsta, även om jag generellt tycker att USB-C är en tekniskt svag konstruktion. Det är kabeln som ska offras först, inte kontaktstycket i enheten. Tyvärr är det just så med USB-C.

    Om Apple byter Lightning på telefonerna till USB-C heter jag Morfar Ginko - det kommer inte att hända är jag mycket övertygad om. Apple kommer att köra med Lightning fram till de tar bort porten helt.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Verkar som EU nu slutligen kommer tvinga företagen att gå över till USB C, Apple inkluderat: EU lawmakers, with eye on Apple, call for common mobile charger


    Men ja, nästa steg är ju enbart trådlös laddning / slopa USB-porten helt och hållet. Det blir kanske aktuellt redan till iPhone 13. Surfplattorna och datorerna kör ju redan USB-C, så där blir det ingen förändring på den punkten (...och där är det ju inte lika aktuellt med trådlös laddning heller förstås, då batterierna har mycket högre kapacitet och skulle ta betydligt längre tid att ladda trådlöst).
     
    Dockland gillar detta.