Komma igång med ny mobil

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av cjb, 16 jan 2021.

  1. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Tänkte bara höra hur ni gör när det är dags att flytta till ny mobil, finns ju olika sätt att komma igång med den nya och eventuellt få den så lik den gamla som möjligt.

    Själv har jag alltid konfigurerat den nya från grunden manuellt och endast gjort återställning från google och Samsung kontot, faktiskt inte ens det med alla utan en del har jag konfigurerat helt från grunden utan några återställningar.

    Sen finns ju möjligheten med smart switch, detta har jag själv aldrig provat men är intresserad att höra hur det funkar från er som brukar köra det.
    Vad får man med?
    Brukar det funka smärtfritt utan att man får med "dåliga" inställningar från den gamla som ställer till problem i den nya?
    Kör ni via PC eller från telefon till telefon?
     
    Kristy gillar detta.
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Senast använde jag Smart Switch mellan mobilerna och det fungerade utmärkt. Det var inte mycket efterarbete för att få den nya mobilen att fungera som jag ville, värst var nog flaggorna I Chrome...

    Jag förstår inte din synpunkt om "dåliga" inställningar, har man gjort några inställningar som ställer till det så ställer man väl tillbaka dem så fort man upptäcker att det inte blev bra...
     
    cjb gillar detta.
  3. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Det jag menar med "dåliga" inställningar är att det sker förändringar mellan olika modeller och inställningsmöjligheterna förändras, inställningen man hade kanske saknas eller helt enkelt inte är optimal för den nya enheten.
    Detta kan då skapa efterarbete med att rätta till den typen av inställningar.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har bekanta som har använt Samsung Smart Switch och det har funkat ok.

    Men jag föredrar att ställa in som ny från scratch så att säga.
     
    Kristy och cjb gillar detta.
  5. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Har fungerat bra med Smart Switch för mig med. Har gjort backupen till minneskortet och laddat tillbaka den på den nya telefonen. Det mesta blir ju som innan utom säkerhetsklassade appar som bankid som man får ställa in på nytt. Före smart switch kom så fanns det ju ingen bra backuplösning för android som tar det mesta. Glöm inte ta egen backup på det som ligger i telefonminnet som div bildermappar mm. Bra att ha en egen kopia av dessa ifall.
     
    cjb gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Det har jag inte upplevt några problem med, jag bytte ändå senast från en J3 till en Note 20, ett rejält lyft, två mobiler som skiljer sig rejält från varandra.

    Jag misstänker att Samsung tagit med sådant i beräkningen när de utvecklat Smart Switch.
     
    cjb gillar detta.