Spionprogram?

Diskussion i 'Allmänt' startad av The-Jesterhead, 16 jan 2021.

  1. The-Jesterhead

    The-Jesterhead Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu är det såhär att syrran min har haft stora problem med vad vi alla tror är att hennes pojkvän har på någotvis lagt in spionprogram i hennes lur... jag har hard resetat den en gång med efter 1-2 dagar så är det igång igen..

    Nu ikväll ringde hon och sa att hon är utlåst från mobilen helt.. kan knappt stänga av luren på ett normalt sätt heller...
    När den väl är omstartad så ringer hennes pojkvän upp med ett okänt nummer innan hon ens skrivit in pinkod.... hur är det ens möjligt?

    Någon som vet mer om detta och kan ge mig lite info innan jag åker dit imorgon?
     
  2. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Tror nog ingen på forumet kan göra någon nytta tyvärr, utan det är nog bäst hon pratar med sin pojkvän och frågar om hon misstänker något. Frågade hon varför han ringer med dolt?
    Vad skulle kunna vara skälet till att han vill spionera?
     
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Om det är en androidtelefon så skulle jag tro att pojkvännen kommit över din systers lösenord till googlekontot och använder "hitta min telefon" där man kan få den att t.ex ringa osv. Börja med att byta lösenord och gör det på en annan enhet än på telefonen.
     
    Kristy gillar detta.
  4. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Han har troligtvis tillgång till hennes google konto och där går ju göra en del saker remote

    Mitt tips är att sätta telefonen i flygplansläge blockera alla okända nummer och logga in hennes google konto och byt lösen

    sen ta ett snack med han om varför om det finns misstankar om att det är han söm gör detta.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. The-Jesterhead

    The-Jesterhead Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gjorde nytt google konto sist men som sagt nu är det igång igen... det där men snack med pojkvännen är gjort men han nekar allt såklart.. svårt utan bevis rakt av..
    Ska kolla igenom allt själv imorgon för det är skumt som fan.. bara tänkte om det finns något som går att koppla via just mobilen och inte några appar? Om det ens är möjligt?
    Jag är väldigt teknisk själv men eftersom jag inte haft mobilen i handen själv så kan jag bara gå efter min systers ord.. aja får se imorgon
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Att låsa telefonen, få den att ringa eller helt enkelt wipa den helt är väldigt enkelt om en person har lösenordet till googlekontot. Inga appar behövs installeras på mobilen utan det finns med i OSet som en säkerhetsåtgärd man kan ta till vid t.ex borttappade eller stulna telefon. Mitt råd är fortfarande att byta lösenord och se till att hon inte delar det med någon. Något säger mig att det hela kommer att sluta då.

    Edit, glömde länken; Hitta, låsa och rensa en borttappad Android-enhet - Google-konto Hjälp
     
    Kristy gillar detta.
  7. The-Jesterhead

    The-Jesterhead Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Saken är att hon gjort en återställning helt samt gjort ett helt nytt konto.. utan att såklart dela med sig av den.. men något spökar ändå i luren tydligen.. får kolla läget helt enkelt imorgon..
     
  8. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    När du återställer telefonen behöver du logga ut det Google kontot på telefonen först, sen återställa.

    Sen in med ett nytt konto.

    Det kontot som ni tror skulle vara på vift, kan ni se om det finns aktivitet på det som är tvivelaktigt?

    Är telefonen rootad?

    Samla in bevis som styrker era misstankar och polisanmäl.


    PS. Det borde resultera i EX-pojkvän imho
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är telefonen rootad så finns det program som överlever en systemåterställning om programmet installerats som en systemapp. Cerberus är ett exempel på app som kan installeras som systemapp och som man kan ställa in rätt bra gällande o få uppgifter, t.ex. om man byter SIM-kort kan programmet skicka info till den som ställt in det vad det nya SIM-kortet är mm
     
    EricG gillar detta.
  10. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Ett extremalternativ är att skaffa en helt ny mobil, och då skapa helt nya Google konto mm.
     
  11. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Gå in på Gmail (funkar på telefon).
    Klicka på Detaljer nere till höger.
    Kolla efter ip som inte är era..

    Gå sedan om på tex IP Location och kolla om du kan få fram en adress för vem som använt kontot. Kanske du kan be att få reda på pojkvännens ip (av föräldrarna?)
     
  12. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
  13. TinyWiz

    TinyWiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    293
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Gör det enkelt, byt telefonen... Vi vet inte hur pass "tekniskt avancerade kunskaper" pojkvännen har så istället för att ödsla tid så gå bara in i en butik och hämta den billigaste mobilen för att prova.
    Vill hon sedan ha något bättre så finns det ett utmärkt köp/sälj forum här där man kan hitta vettiga telefoner till vettigt pris.
    Ni (inom familjen) kanske själva har en "extra"-telefon som bara ligger där?
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Det känns som att trådstartaren och dennes familj förstorar upp saker och inbillar sig att något är konstigt med telefonen. Jag tror inte det finns något spionprogram i den alls, utan bara att familjen drabbats av paranoia och ser vad de tror finns där (vilket kan vara helt naturligt att de tror, beroende på vad som hänt tidigare med pojkvännen i fråga). Ingenting av det som framkommit i tråden anser jag tyder på spionprogram eller andra ingrepp i telefonen. Utan känns som att små detaljer tolkas så som betraktaren vill och därefter förstoras upp eller missförstås.

    Att skapa nytt Google-konto och sånt, fyfan vad jobbigt. Hade jag aldrig gjort. Tror man att någon är inne i kontot så finns det ett antal steg man vidtar, man byter lösenord, loggar ut de enheter som redan är inloggade (om det inte görs automatiskt vid lösenordsbytet, vilket kan vara fallet), man ser till så att kontot inte har någon återställningsadress (epostadress) eller telefonnummer inlagt som inte ska vara där, man kollar igenom vilka appar och tjänster som har beviljats åtkomst till kontot och säkerställer att ingenting finns där som inte ska vara där.
    Alla de saker jag nämnt ovan finns samlade här:
    Logga in – Google Konton
    Gå igenom alla de valen noggrant. Slå även på tvåstegsverifiering om det inte redan är på, och se till att inget mobilnummer är gömt inne under tvåstegsverifiering som inte ska vara där.

    Sen efter detta vet man att kontot är rent. Man behöver inte utsätta sig för mer jobb än nödvändigt.

    Vill man vara riktigt säker, då kan man byta lösenord och göra ovanstående saker på en enhet man vet är helt säker. Typ låna en kompis enhet. Allra störst risk att kartlägga din syster tror jag det är på hennes dator, om det är en Windows-dator, där kan man installera keylogger och avaktivera virusskydd relativt enkelt och en dator lämnar man oftare obevakad under längre tider. Så om hon byter lösenord genom att använda sin dator, då hade jag hellre varit orolig, då kan det nya lösenordet enklare snappas upp av någon. Men en Android-telefon har bättre skydd och är mycket svårare att ta sig in i.

    Att man återställt telefonen och sedan börjar märka problem igen, då får man fundera: Har någon mycket tekniskt kunnig person som jag känner haft full tillgång till telefonen en längre stund och kunnat göra väldigt avancerade ingrepp i den, saker som närmast görs av statsaktörer eller avancerade hackare som vill tjäna stora pengar? Eller kan det vara något som inte är riktat mot mig, utan något som drabbat just min telefon eftersom den inte fått säkerhetsuppdateringar på länge, dvs ren otur att det drabbat mig, ej utfört av någon jag känner? Eller kan jag inbilla mig hela grejen att något med telefonen är skumt?
    I 99 % av fallen kan man utesluta det förstnämnda. Först om man jobbar inom något som är känsligt för rikets säkerhet så bör man börja fundera kring det förstnämnda alternativet.
    Det andra alternativet förekommer, men är ovanligt om telefonen är uppdaterad som den ska. Det tredje alternativet är nog det vanligaste, särskilt som i detta fallet när man närmast förväntar sig att en viss person i ens närhet ska ha utfört ingreppen.

    Av det du skriver efteråt i inlägget så tolkar jag det som att hon kom in i telefonen efteråt utan problem, efter omstart? Annars, hur kunde hon ringa dig om hon var utlåst, från en annan telefon då eller?
    Hon kan inte helt enkelt ha glömt koden, om ni återställt telefonen nyligen och kanske valt en annan kod och hon var stressad när detta hände? Om man anger fel kod några gånger så låser sig telefonen, om den är av vissa fabrikat.

    Möjligtvis att någon kan ha använt "Lås telefonen"-funktionen på Hitta min enhet i Google-kontot. Något mer avancerat än så tror jag knappast. Byte av lösenord i Google-kontot skulle ha förhindrat detta från att hända fler gånger. Oavsett om ni skapat ett nytt Google-konto, så bör ni följa listan jag gjorde ovan.

    Detta är helt normalt på många nya telefoner. Kan du inte ta dig förbi skärmlåset, så kan du inte stänga av den med avstängningsknappen. En säkerhetsåtgärd som skyddar vid stöld, så att tjuven inte kan stänga av den enkelt. Ingenting avvikande.

    Menar du "dolt nummer" (dvs inget nummer syns alls) eller "okänt nummer", dvs ett nummer syns men hon känner inte igen det och har det inte inlagt i kontakter?
    Jag har fått samtal till telefonen precis efter att jag startat den, det är inte helt ovanligt då att endast telefonnummer syns, att den inte hunnit ladda kontakterna ännu. Så numret som syntes, det kan inte ha varit pojkvännens helt vanliga nummer, bara det att hon är ovan vid att det syntes ett telefonnummer istället för hans namn, så som det brukar?
    Annars är det ju mycket enkelt att köpa ett kontantkort, ifall han ringt henne från ett nummer han inte använt innan. Mycket vanligt bland de som blivit blockerade av någon de gärna vill få tag i att skaffa ett tillfälligt nummer, antagligen. Att han ringde precis när telefonen startat är väl inte speciellt anmärkningsvärt, slumpen förekommer. Om hon nu ens vet säkert att det var han?

    Jag tror nog att hon visst skrivit in PIN-koden när detta hände (om SIM-låset är aktiverat vill säga, vissa har inte ens PIN-kod idag). Det hon kanske inte hade skrivit in är i så fall koden till skärmlåset, dvs en annan kod som skyddar telefonen och dess innehåll från obehörig åtkomst. Skillnad på PIN-kod och skärmlås alltså, det senare betraktas väl av många som det allra viktigaste idag, även om man bör ha båda aktiverade. Det går att ringa utan problem till telefonen trots att man inte skrivit in skärmlåsets kod, för det mesta i alla fall går det. (Är telefonen krypterad kan det behövas att man anger skärmlåsets kod två gånger på raken dock, varav samtal kommer fram efter att man angett koden första gången).
     
    EricG och stelex gillar detta.