Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Lämnat in min leasing å hämtat en gammal mycket fin i kaross, Peugeot 309 Grd 1991, turbo med 65hk, skattebefriad, utan något egr, dpf mög. 15.000mil, drar 0.4-0.5 lugn körning. 0.6 om du ligger 120-130 från Malmö till Stockholm i snöoväder utan kupefläkt på asiatiska friktionsdäck, utan abs å antisladd, airbag eller servo(för den kom inte med detta).

    Runt 2000kr per år försäkring.

    Relativt fräsch, men köpt på mig en hel del nya delar nu å fixa till den till en riktigt schysst bruksis.

    Låter säkert som en ålderskris grej, t.o.m jag tycker det haha nu när man fyllt 30, men kände att det var dags å sluta va lat. Jag kan ju skruva bilar, varför inte ha något roligt å göra för dom sura pengarna leasingsbilen kosta [emoji2][emoji106]

    Dessutom är det GTi lull lull på den med träratt, gti kjolar, fälgarna och faktiskt fin i plåt å lack utan en enda bula eller rostfläck. Underredsbehandlat för länge sen så den har ju hållts sig fräsch.

    Dragkrok också! Fantastiskt å dra lite skit med den :-)
    [​IMG]
     
    wenom666, marr, (SiC) och 6 andra gillar detta.
  2. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Cool gammal Peugeot 309 du fått tag i. Håller fullständigt med dig om att det är bättre att lägga slantarna på något annat roligt och istället köra en gammal pensionärsbil eller kärringbil som i princip bara kostar en tusenlapp per år i försäkring och i mitt fall en dryg tusenlapp i vägskatt. Dessutom slipper vi alla dessa förbannade elfel och elektronikfel som nyare bilar drabbas av som kan göra en gråhårig i förtid.

    Själv köpte jag en 206 SW (2006) för ett drygt år sedan.

    Här är bilder på bilen: Garaget: Peugeot 206 SW 2006

    En lokal Volvohandlare fick några minuter innan in bilen som inbytesbil och jag frågade direkt hur mycket de skulle ha för bilen (en ägare och 11K mil på mätaren). Han svarade "lite drygt 20K kronor rekond och klar för leverans". Jag svarade "du får 5K kronor för den som den står" och det slutade med att jag betalade 5800 kronor oskattad och så körde jag därifrån med bilen. Har funkat som en klocka under det dryga året jag haft den. :money:

    Min har däremot ABS, antisladd, airbag, servo, AC mm samt "friktionsdäck" (som jag i princip är tveksam till). Föredrar riktiga sommardäck resp vinterdäck.

    Men en kommentar till ditt inlägg - den har väl inte 65 hk TURBO? Det är väl 65 hk insprutning i en 309 GRD!??
     
    BrearedsDea gillar detta.
  3. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Härligt, ibland är det konstigt varför man skall betala flera flera hundra tusen för en låda med fyra hjul som nyttjas för pendel bara. Räcker ju med det Du hitta, perfekt.

    Ja 65hk med turbo vettetusan, det är nog mer, möjligheten en setup från 1.9 TD från 306an dom hade 90hk. Som sitter i bilen nu.

    Men det är faktiskt inte mer än så [emoji1787]
     
    BrearedsDea gillar detta.
  4. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Fina bilar ni skaffat! Och bra tänk att köra lite gamla bilar istället för att köp nytt hela tiden. Det var någon som sa till mig att hybrid eller helt el eller gas eller vad fan som helst men det absolut bästa du kan göra för miljön är att aldrig byta bil. Tillverkningen av nya bilar (oavsett drivlina) är av de största miljöbovarna.

    Jag var sugen på att skaffa mig någon sådant lite äldre och väl omhändertaget. Men kan inget om bilar och ska köra med små barn i bilen så fick bli lite nyare ändå tyvärr.
     
    osterlindh gillar detta.
  5. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Jag har ju även en familjekärra jag inte gör av med då den är så jäkla billig också,

    V70 D4 2015, VEA motor(den svensktillverkade, svenska framtagna historian)
    1500kr årsskatt för å va diesel... fantastiskt.
    Runt 600kr/mån helförsäkring
    Drar runt 0.45-0.50/mil
    15.000mil
    Dragkrok ås annat lull lull på den

    Bortkopplad EGR, Steg1+ optimerad. Slippa soten av egr har märkts av Direkt, den mår mycket bättre internt, inte alls samma sotmängd nu som skadar insugssidan.

    Nyligen gjort den största servicen själv på den då volvo tvångssänkte kamremsintervallen från 24t till 15t.

    Kostar alltså minimalt inget längre. Så den sitter 2 kids 0-3år och sambon å jag i vid längre körningar eller när alla är med.

    [emoji854]
     
    BrearedsDea gillar detta.
  6. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Hur har det gått för dej med detta? Var dom smidiga med att åtgärda? Kunde dom förklara hur det hänt? Hur är det med resten av bilen?
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    De byter ut hela fronten den skickas olackad från fabrik skulle ta runt 4 veckor sedan lackas den om här. Och de byter ut hela fronten. Sedan ska de igentligen eftehärda några veckor efter så såvida det är en bra idé och vänta att ha på den vet jag ej jag är ingen lack expert. Också om jag fortfarande kan lack konservera bilen direkt eller om jag måste vänta tills den har eftehärdat.. Frågar jag firman som ska. Utföra lack skyddet är nog risken att jag inte får ett ärligt svar. Hade ju gärna velat lack skydda nu innan vintern drog igång is och skit på bilen och smuts kan repa bilen
     
    BrearedsDea gillar detta.
  8. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ok. Skönt att dom byter ut allt men konstigt att det ska ta så lång tid. Låter som att det är en bra idé att vänta med lackskydda. Kan inte vara bra att göra på en nylackad bil. Men jag kan inget om sådant heller så fråga dom som ska göra det och hoppas på ärligt svar
     
    Oceanic gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    På lecab sa det ofta är nyans skillnader från fabrik, även om de är samma färg så reagerar färgen olika på metall och plast och kan bli en viss nyans skillnad så de bör kompensera förgkoderna så klart.. Krävs många gånger ett tränat öga för att se.
     
  10. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag tänkte försöka sälja min bil på blocket istället hos handlaren då jag har fått ett pris på ungefär 80k för bilen när den går för ca 130k-140k ute på marknaden.

    Dock undrar jag hur man går tillväga vid betalningen? Hos Nordea vet jag att man kan göra dra tillbaka överföringen. Undrar hur ni har gjort tidigare?
     
    BrearedsDea gillar detta.
  11. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Swish är ju smidigast för alla inblandade. Gäller bara för köparen att höja sin Swish-gräns så summan går igenom :)
     
    (SiC) och BrearedsDea gillar detta.
  12. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Juste!

    Det hade jag glömt att man kan göra! Som tur snuddar det på gränsen till maxbeloppet iaf :D

    Tack!
     
  13. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Man är bara så rädd att bli lurad, men är det säkert nu med appen från transportstyrelsen eller är det gamla hederliga papper och penna som gäller?
     
    BrearedsDea gillar detta.
  14. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Appen föredrar jag. Du får pengarna, sen överförs ägandet av bilen till köparen :) Då sker ju ägarbytet direkt på plats, vilket jag föredrar både som köpare och säljare!
     
    bernard och BrearedsDea gillar detta.
  15. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Men om man gör det direkt via appen, behöver man visa upp något registreringsbevis eller räcker det med informationen från appen för att jag misstänker att det står samma info där som på registreringsbeviset? :)
     
  16. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Du behöver den gula delen av regbeviset för att kunna genomföra ägarbyte med appen, är två QR-koder som måste skannas :)
     
  17. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag kommer aldrig sälja en bil på Blocket igen, jag eldar hellre upp den i så fall! Fy helvete vad nerringd jag blev när jag sålde min gamla... :P
     
    BrearedsDea gillar detta.
  18. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Swish och mina fordon-appen är väl absolut bästa att köra på. Det går alltid att bli lurad ändå givetvis. Men en bra regel är att om du håller stenhårt på de 2 reglerna så är det många skojare som försvinner. Krävs svenskt körkort för att göra ägarbytet med appen. Har du föresten frågat Hedin bil vad dom ger? Har sålt 2 bilar till dom, varav den ena i den prisklassen och de priset dom gav mig gjorde att jag valde bort blocket. Var väl runt 20 000-25 000 under vad man tyckte man kanske kunde få på blocket. Men då slipper man alla risker och blir av med bilen när du vill bli av med den.
     
  19. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Tack då beställer jag ett sådant! :)

    Hahah jag förväntar mig det faktiskt men samtidigt tycker jag att det är än så länge roligt haha men jag återkopplar :D

    Finns det människor som köper en bil utan att ha svensk körkort?

    Jag tänkte det först men sen har jag några skavanker på bilen och det kommer de nog att försöka sänka ordentligt på så då tänkte jag försöka sälja med dessa skavanker och laga det som jag kan. Ja jag tänker att jag ger det ett försök och är det för jobbigt så kommer jag nog att försöka åka runt och kolla vad de kan ge för den.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  20. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Nu slog det mig, bilen står på frugan men kan jag göra ägarbytet eller måste hon vara på plats och göra det?
     
    BrearedsDea gillar detta.