Väcka ett batteri

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Ragdoll1, 21 jan 2021.

  1. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Har ett batteri från en elsparkcykel som inte vill ta emot laddning. Provat med starkare laddare och dragit av kablarna men inget fungerar.

    Någon som vet en metod som fungerar?
     
  2. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Har du låtit det ligga på laddning ett tag? Ett totalt urladdat LiIon-batteri kan ta sin lilla tid på att vakna igen.
    Eller vad är det för batteriteknik?
    Tips inför framtiden är att inte låta det ligga och ladda ur sig helt, olika batterier trivs med olika laddningar man inget mår bra av att vara vare sig fullt laddade eller helt urladdade.
     
  3. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Det är litiumbatteri. Saken är den att den fungerade alldeles utmärkt sen tog det inte laddning mera. Batteriet är typ nytt. Kom med 50% och laddat fullt två gånger och sen vid 43V (48V system) så slutade det att ladda. Har inte haft i sladden mer än någon timme. Laddaren visar bara att den inte laddar. Bytte batteriet till en annan spark och samma sak där att ingen laddning påbörjas. Använde ett annat fungerande batteri på sparken där det dåliga batteriet var och den laddar där så då kan jag konstatera att allt annat fungerar.
     
  4. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Är du helt säker på att laddaren fungerar?
     
  5. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Hm, tog och mätte batteriet direkt med voltmeter och nu laddar det fint igen. Märkligt med el.
     
    Last edited: 22 jan 2021
    raptor gillar detta.