VPN

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av nixxz, 22 jan 2021.

  1. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Hej!

    Någon som kan rekommendera någon vpn
    tjänst?

    Som jag förstått det är utländska vpn tjänster bättre?


    Krav:
    Vill kunna betala per månad
    Snabb
     
  2. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 924
    Mottagna gillanden:
    3 075

    MINA ENHETER

  3. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 226
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
  4. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Mullvad kräver minimalt med uppgifter och funkar kalas
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Beror väl lite på vad du ska använda den till. Jag har NordVPN och tycker det fungerar bra, använder det mest för att kunna komma åt streamingtjänster från andra länder osv. Hastigheterna är bra och det finns många servrar att välja mellan.
     
    Buttman gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad ska du använda tjänsten till? Om du kommer ha igång den hela tiden på exempelvis din workstation hade jag kört på OVPN eller dylikt.

    Det finns många VPN-tjänster där det ibland är lite oklart vad för företag som ligger bakom och var informationen hamnar, vilket ju kan vara värt att ha i åtanke beroende på ändamålet. OVPN är registrerat i Sverige.
     
    Last edited: 22 jan 2021
    Buzz gillar detta.
  7. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Rekommenderar Mullvad, har kört dem i flera år. Maxar utan problem linan.

    Med Mullvad:
    10797305265.png

    Utan Mullvad:
    10797308808.png
     
  8. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    867
    Mottagna gillanden:
    1 027
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Svenska brukar vara bättre. Men det varierar såklart beroende på vad man ska ha VPN till..

    Testa mullvad om du vill betala per månad.
     
    bernard gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Varför skulle utländska vara bättre?
    Tror nog att det viktigaste är att kolla på VPN-leverantören i sig, vad använder de för teknik, vad har de för värderingar, hur öppna är de gällande sin tekniska lösning och sina ägarförhållanden.
    Val av land, dvs var VPN-leverantören är baserad och har sina servrar, borde inte spela så stor roll i vanliga fall.

    Ska man göra riktigt olagliga saker (vapenhandel, mord osv), då hade jag nog hållit med, då är utländska bättre och gärna att servrar finns i något land som Sverige saknar alla former av samarbetsavtal med.
    Men som normal användare, där man vill vara anonym, inte finnas med i operatörernas datalagring, och möjligtvis begår något "lindrigt brott" (typ fildelning), men inte har något större intresse än så av att dyka under radarn, då kan det ev. finnas fördelar med en svensk leverantör - men inte nödvändigtvis. Hastigheten är ju en aspekt, finns flera därutöver.

    Om VPN-leverantören har servrar i Sverige, och du befinner dig i Sverige, och du besöker sajter som enbart har sin infrastruktur i Sverige, då kommer den del av trafiken som enbart sker inom Sverige inte att kunna avlyssnas av FRA så som lagen ser ut (FRA ser mest metadata enligt vad som är offentligt känt, VPN borde skydda oavsett, men vem vet vad de kan få fram och vad de kan avkryptera, om man nu ska vara konspiratorisk). Nu passerar ju massor av trafik gränsen ändå, Internet är ju onekligen globalt och mängder av webbsidor är hostade utomlands eller använder plugin som laddas från utlandet (Facebook-plugin, ad-nätverk osv). Men vissa saker du gör som enbart sker inom Sverige skulle du kunna få ett litet extra skydd för med en svensk leverantör, då FRA inte får lyssna. Om du väljer en utländsk VPN-leverantör, då kommer ju ALL din trafik passera gränsen oavsett, vilket kan ge mer metadata som ev. kan användas i något slags pusselläggande av vem du är eller vad du gör. Så tänker jag. Men om detta verkligen är något att fundera så mycket kring vet jag inte, antagligen inte för en normal användare.
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Du har nog fått det om bakfoten. Svenska tjänster är en av världens bästa... det beror på nuvarande lagstiftning skyddar användarna... finns inget krav på loggar tex...
    I ett land som tex USA kan du räkna med att myndigheter har bakdörrar till det mesta...

    OVPN är idag marknadens bästa tjänst om du frågar mig de är de enda jag känner till som fått sin plattform prövad i domstol och den är vattensäker... och de har lyckats skydda sina användare... då OVPN inte har någon kund information att ge ut...

    OVPN är också de enda jag känner till som har transparens rapporter..

    Prestandan är också bäst om du väljer en svensk tjänst du kommer omöjligt få bättre responstider på en utländsk tjänst... sedan finns de utländska tjänster med svenska servrar så klart... du lägger väldigt mkt förtroende i din VPN leverantörs händer... så du borde tänka extremt noga innan du gör ditt val..
    Leverantörer måste verkligen övertygat dig om att de har respekt för kundernas privatliv.

    Du själv sätter givetvis ribban för hur mkt du bryr dig.. om du inte bryr dig finns det ingen anledning... då kanske du tycker att priset är en viktigare faktor... fast... då bör du också ställa dig vad fyller det för syfte att använda VPN vad vill du uppnå, är det bara ett utländskt IP nummer du vill åt för att få tillgång till geo blockerade tjänster ?

    Ja så frågan är som sagt hur mkt du bryr dig...alla är vi olika...
    För mkt är principen viktig att mitt digala liv är skyddat och inte övervakas av statater... och att man blir profilierad.. VPN kringår internet leverantörerns datalagringskrav som tvingar dom att lagra data om sina kunder i 2 år.. sagt underättelsetjänsternas datainsamling.. sedan vet vi att FRA och NSA ett nära samarbete.. så det finns inget som säger att FRAs datainsamling inte läcker till tex NSA... dom har ett ge och ta förhållande.. vi får access till deras verktyg och då är det bara ett rimligt antangande att de får access till våra... det är en win win situation förutom att sverige säljer ut sina medborgare...

    Så ja kort svar välj OVPN så får du topp prestanda och säkerhet...men om du bara vill ha ett utländsk IP och inte bryr dig de minsta så...gå på priset då.. finns ingen anledning att välja OVPN om du inte bryr dig om säkerheten och intigriteten...

    Alternativ två är nog Mullvad.. de är dyrare...

    Just det ena bra grej med ovpn är att de har bra betalnignsalterantiv är du väldigt paranoid kan du betala med kontanter i brev... även bitcoin då finns det inga ekonomiska spår som leder till dig.. men i domstol har det visat sig inte spela nån roll ändå då de i domstol inte lyckades koppla ett IP till en användare...

    OVPN hade just en blackfriday kampanj där du fick 2 år premunation för halva priset.

    OVPN har några saker på gång adblock via DNS... samt att deras mjukvara från deras VIFLO router släppas fritt som du ska kuna installera på din enga router...
     
    bernard och Glis gillar detta.
  11. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Tjena!
    Hoppar in och frågar vilken som är att föredra för amerikansk Netflix?
     
  12. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Hej! Har nu införskaffat mig OVPN.
    Men fungerar det till min Netgear N7000 router? Hittar ingen guide till det.
    För jag vill kunna köra från routern å inte varje enhet för sig själv.
     
    Last edited: 18 maj 2021
  13. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Hur ska vi veta vilken Netgear-router du har?
     
  14. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Glömde, fixat nu
     
  15. Menace_4k

    Menace_4k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung S21
    Platta:
    iPad Pro (2020)
    Använde Nordpvn (många serverval + bra hastigheter) Använder idag Torguard VPN (färre servrar men bättre hastigheter)
     
  16. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Menar du R7000? Oavsett tror jag inte att Netgear stödjer att vara VPN-klient med original-firmware. Du får i så fall byta till OpenWRT och följa denna guide istället:
    Installera OpenVPN på OpenWrt
     
  17. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Ja R7000.
    Okej tack då ska jag göra det.
    Om jag satsar på ny router är det Asus som gäller för vpn?

    Ja testa din guide
     
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Innan du börjar byta, fundera över om du kan återställa den och om garanti och sånt är relevant. Går det fel när man byter firmware så kan det vara svårt att återställa om man inte har kollat upp det först.
     
  19. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Beror på protokollet. Om det är OpenVPN så Asus-86U med RMerlins fw är snabbt, den Asusen har AES-NI inbyggt. Wireguard kanske inte finns på "konsumentprodukter" än. Om man vill lite meka så har teklager.se lite routrar, Vilfo kanske också ett alternativ.

    Edit: OpenVPN är mest vanligt, men mullvad har Wireguard.
     
    bernard gillar detta.