Nvidia Shield TV 2019 - två nya modeller

Diskussion i 'Android TV' startad av Swedroid, 28 okt 2019.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Då var det dax IMG_20210120_022539.jpg
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det här med colorspace vad ska man igentligen välja jag har satt det på automatiskt på shielden, men vad ska jag ställa in på min tv för colorspace ? antar att det ligge av stor vikt att man har rätt inställt på tvn..

    Rec 709 eller rec 2020?
     
  3. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    709 och 2020 är väl standard uppsättningen för definierade formaten för HD och UHD. Din enhet lär behöva båda samt kunna växla mellan dessa beroende på media.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lämna på auto som @jhws@jhws säger. Den växlar automatiskt beroende på media.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har inget auto läge på min Panasonic TV. Har ett läge som heter native... Panasonics preset är nu kända för att de ska vara väldigt bra från kartong.. Dock kan dom ju inte veta vad man använder för källa.. Förutsätter dom att det är en blue Ray spelare tro?

    I pro 2 läget alla säger man ska använda om de ska bli så verkliga färger som möjligt är instäld på bt 709.

    Växlar jag till bt 2022 blir ansikten och annat för rött helt klart... Med bt 709 ser ansikitstonerna mer verkliga ut men kanske något färglösa... Native läget.. Ger lite mer färg...

    Förstår ju att... Shielden och tvn bör synca varandra så input och output har samma färg rymd.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    hittade nu... finns en switch som heter rec 2020 color remaster
    Denna switch stänger också av möjligheten att välja specifik color gamut under advanced settings..


    photo_2021-01-23_00-45-25.jpg

    Men nu är ju frågan vad är det som min shield skickar ut... Switch "enable dolby vision" jag hoppas att inte den gör att bt 2020 skickas ut hela tiden ? eller är det det i defacto den gör... men förmodligen inte pga av namnet "HDR READY"

    Hur som helst...detta är ju en djungel som borde lösas av HDMI standarden för länge sedan... användare ska inte behöva sätta sig in i detta...
     
    Last edited: 23 jan 2021
  7. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Du behöver inte bry dig om det. TVn tar det den får. Inställningarna du ser har ju bara med vilka eventuella justeringar du vill göra, inte vad TVn accepterar.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    2020 remastern switchen säger hur tvn ska visa nvidia shield signalen.. har jag det aktiverat kommer den känna av vilken signal sheilden skickas om den skickar 709 eller 2022 tex.. bt 2022 är främst för HDR.
    Så det är viktigt att veta om jag tex spelar i plex en bt 709 film att shielden också skickar i 709 och INTE i 2022 då blir färgen fel.... innan HDRens intåg var detta enklare... helt klart då fanns inte behovet för BT 2022 och då var BT 709 det man hade...
     
  9. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Ställ in HDR både i shielden och TVn med auto-upplösning i shielden. Om det inte funkar, ändra colorspace i shielden manuellt. TVn kan behöva en omstart om bilden blir knasig. Inställningen för BT2022 etc i TVn har bara med vilka bildjusteringar du vill kunna göra för ev kalibrering, inte vad den accepterar!

    Edit: I TVn väljer du alltså bara om den ska acceptera HDR eller inte på en viss ingång, sedan sköter den resten. Du kan alltså inte låsa den till en viss colorspace. Det är bara i källan man styr det, beroende på vad TVn klarar av. Bäst är att testa auto i källan med eventuell omstart av TVn efteråt. I andra hand testar man att manuellt ställa in colorspace och upplösning i källan.
     
    Last edited: 23 jan 2021
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Två saker...

    Problemet jag försöker komma underfund är alltså att se till att först och främst nvidia shield skickar ut video i rätt colorspace...

    Några obeservationer jag gjorde nu när jag experimentera lite är att... när jag spelar HDR matrial i plex (har satt in att den ska byta upplössning och fram rate till tvn) är at 2020 remaster läget verkar bara vara synligt i menyn när HDR matrial skickas... skickar shielden ut 709 då försvinner 2020 remaster helt från menyn men jag ser under avancerade inställningar på tvn att bt 709 är det tvn skickar ut...

    något annat jag märkte var att när jag inte hade satt på match content colorspace så liger 2020 remaster läget på min tv kvar hela tiden...

    Något jag också märkte nu var när jag spela en HDR film via youtube så kände tydligen inte shielden av att det var hdr och skickade alltså ut i bt 709 vilket innebär att signalen min tv får inte är HDR.

    Fan vilken jävla soppa alltså... och stänga av de och att den skickar ut i bt 2020 hela tiden blir också fel.
    Som sagt med plex verkar detta funka bra.. men inte för youtube..såvida det inte är någon inställning jag missat.

    Men skulle jag sätta att shielden skickar bt 2022 hela tiden då skulle min tv få göra om bt 2020 till bt 709 och det blir inte rätt det heller men det blir fortfarande bättre än få en bild som bara är bt 2020 på bt 709 matrial, blir väldigt förvrängda färger med mkt saturation.

    Kan vara att jag använder youtube next att inte "match content colorspace" funkade nu när jag provade...ska prova med vanliga youtube appen också för HDR matrial.

    Men nu får jag iallafall en indikation på vad som skickas till min tv då 2020 remaster läget bara kommer upp för HDR matrial...(känns som panasonic kunde gjort detta enklare och bättre)

    photo_2021-01-23_18-20-42.jpg
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Också en annan sak... att ta reda på vad en specifik video har för color space är ett projekt i sig det också i plex tex visas det inte... man behöver speciella verktyg för att analysera detta.. inget man kan göra på ett enkelt sätt vad jag vet... så det måste till att detta skes automatiskt... med plex funkar det bra som jag sagt nu...

    Android tv borde bli bättre på detta att det visas tex vilken colorspace then skickar ut eller en notis när den växlar.
     
  12. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    @Oceanic@Oceanic
    i Plex bör du stänga av att den ska byta upplösning, annars använder den inte Shields AI upscaling, Shield har tyvärr aldrig kunnat spela upp HDR på YouTube, jag kör YouTube på min LG CX om jag vill visa HDR innehåll vilket är sällan, annars upplever jag inga som helst problem med 709/2020, har aktiverat det i Shield inställningarna och inte behövt ändra någon inställning på TVn.
     
    bernard gillar detta.
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    den stora merparten jag spelar upp är fortfarande 1080p, du menar jag ska downsampla till 1080p ?
    För 4k video används ingen upscaler överhuvudtaget... sedan har jag ställt in att den ska byta frame rate..sheilden skickar annars ut i 60 fps... vilket blir helt fel.. bilden brukar bli lite svart varje gång jag startar en video i plex i någon sekund...
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    IMG_20210123_184851.jpg

    Ändrar inte upplösning bara refresh rate
     
  15. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    bernard gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    NVIDIA SHIELD Android TV Owners Thread

    ska läsa denna tråden och se om jag blir något klokare och eventuellt ställa en fråga hur jag ska ställa in shielden till min tv...

    Men colorspace switching funkar kanske inte i alla appar på android tv ?
     
  17. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Jag har problem med Kodi 18.9, det går att installera men när jag bläddrar i menyerna så blir skärmen svart och sedan är jag tillbaka på Shields hemskärm. Då får jag starta Kodi igen men det blir åter samma sak. Kodi 17.6 fungerar utan problem. Är detta ett känt problem för Shields ägare?
     
  18. Medietekniker

    Medietekniker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå på er!

    Jag har letat som en galning efter en lösning på mitt problem men jag kan inte hitta ett bra svar.
    Nu undrar jag om någon av er har eller har haft samma problem.

    Har nui tre stycken Shield (2015, 2017 och 2019 PRO) och som ni förstår har jag varit väldigt nöjd med dem så det har bivit en ny vid varje nytt släpp.

    MEN nu har ljudet börjat lagga efter och det är extremt jobbigt att se att munnen inte hänger med ljudet. (kan också vara tvärt om).

    Har följande TV: Philips 65PUS6162/12 Support för Smart, ultratunn LED-TV med 4K 65PUS6162/12 | Philips

    Vid varje omstart blir det korrekt en stund men byter vi appar så kommer ljudet till slut lagga.
    Efter det är det bara omstart som gäller.

    Alla kör den senaste uppdateringen.
    Det går att ställa in fördröjning under inställning men vid omstart blir det då fel direkt.
    har även ställt in det på TV:n med liknande resultat.

    Har nu denna Soundbar inkopplad via ARC:
    Philips HTL2153B/12 Support för SoundBar-högtalare HTL2153B/12 | Philips

    Har testat med alla tre enheter och det blir samma lagg med alla.
    Har även testat utan soundbar, med USB ljudkort samt BT och det blir samma på alla.
    Har testat alla ingångar på TV:n och med 4 olika sladdar (allt från SUPRA till billiga standard)

    Om jag har missat en lösning på denna fråga är det bara att radera inlägget så ber jag om ursäkt.
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    angående mina frågeställningar förut... under HDMI inställningarna det är där jag kan fylla i på min panasonic hurvida den ska skifta färgrymd beroende på input signal eller inte... så ja det där 2020 remaster läget jag snacka om tidigare behövs inte vara aktiverat... och de verkar skifta till rec 2020 hela tiden så fort det är HDR... så ja allt verkar funka bra.. har varit orolig att jag suttit och kollat en massa HDR i rec 709...men så är inte fallet alltså... Ligger en stor styrka i Panasonics out of the box konfiguration och presets... det är det samt bättre bra jämn uniformity som är deras existens berättigande.. deras smart TV upplevelse är skräp och hade varit bättre om de tog bort det hela och hållet och satsa på lägre prislapp..

    För första gången fick jag Dolby vision att funka också.. minns inte att jag sett Dolby Vision loggan på min tv förut... så ja... Nvidia shield verkar funka bra nuförtiden med alla olika format... iallafall om man använder plex... youtube och annat lämnar väl fortfarande endel att önska antar jag... men finns ju 3e parts appar för det... men jag tror plex och alternativt kodi är det mest viktiga för dom flesta.
     
  20. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    453
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad 2018 32GB
    Nån som har en bra fungerade guide hur man får in Google TV på en Shield?