Audio Pro G10 - högtalare med Google Assistant, Chromecast och Airplay 2

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av defiant, 23 okt 2020.

  1. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Hur ställer sig denna mot Xiaomi Mi Smart Speaker?
     
  2. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    @Millwad@Millwad..ingen aning, är det en smart högtalare?
     
  3. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Yes, säljs på Mi Store men den är typ slutsåld hela tiden för att den är så populär. Förmodligen för att den är så billig men den har fått goda betyg. Har beställt en sådan nu men har varit lite nyfiken på AP G10 med.
     
    Joppe444 gillar detta.
  4. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    OK, nått steg under G10, i alla fall i avsed kvalitet (& pris)
     
  5. defiant

    defiant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2014
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    189
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 11
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    Telefon 3:
    HTC Desire S
    ROM:
    CyanogenMod
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Oj, det verkar inget vidare.
    Köpte också en G10 har inte spelat den så mycket men upplever inte att den presterar mycket bättre än min Nest Audio som var 1000 kr billigare. (Kommer att returnera G10)
     
    Joppe444 gillar detta.
  6. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ja det är tråkigt.. både för att en av de jag provat ger ett helt otroligt bra ljud, dels för att de är lätta att hantera och dels för att det är ett svenskt företag (Heja Sverige!). Jag har försökt hitta några Google Home / Wi-Fi högtalare som är bättre än Sonos One (och då menar jag både ljud & funktion). Någon som har nått tips? Jag blev lite lurad i en affär med Elgiganten på några Sonos och därför är jag lite allergisk mot dessa, men jag får kanske krypa till korset.
     
    Last edited: 9 jan 2021
  7. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    Dina erfarenheter av G10 är tråkiga att läsa om, jag var lite inställd på ett par. Andrahandsvalet är väl HK Citation one mk2, de var väl de som enligt Aftonbladets chock-rubrik "krossade Sonos"....
    JBL Link Music är ju lite billigare och jag misstänker att de inte riktigt når samma klass.
    Några förslag på andra alternativ?
     
  8. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Kan man nu ställa in ljudet (EQ/Diskant/Bas) på
    Citation one mk2?
     
  9. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    Vet inte om jag fått det om bakfoten, men kan man inte det med alla högtalare via Google home?

    Edit: Försökte hitta info om det och det verkar som om att det inte går att ställa nivåer på bas, mellanregister eller diskant på HK Citation one. I varje fall flaggas det som en negativ sak i ett par reviews jag hittade.
     
    Last edited: 10 jan 2021
  10. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag kommer att lämna tillbaka 4 st G10 och kommer att få en ny direkt från AP som jag ska testa.. sista chansen.
     
    Wiczor och defiant gillar detta.
  11. defiant

    defiant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2014
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    189
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 11
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    Telefon 3:
    HTC Desire S
    ROM:
    CyanogenMod
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det verkar bero på vad tillverkaren hittar på.
    JBL Link hade inställningen ett tag men efter en uppdatering så försvann möjligheten. (JBL Link-serien med Google assistant)

    Spännande. Ser fram emot att få veta resultatet
     
    Wiczor och Joppe444 gillar detta.
  12. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Man kan tro att alla GH högtalare har samma tillgång till funktioner, men precis som @Defeat@Defeat sa så skiljer det beroende på vad producenten av högtalarna väljer att utveckla/anpassa. Sedan kostar det nog en del (mycket!) per funktion för producenten att inkludera funktioner från Google... Har fått den nya G10, men skolstart för dottern och annat (jobbet) har kommit emellan, så har inte hunnit hämta ut den. Testade föresten JBL Link Portable tidigare.. gillade idén med att bara sno med den när man behövde den på stranden.. men just som defiant var inne på så föll den bort pga att de inte har funktioner som tex. EQ (Bas/diskant/balans)
     
    Last edited: 12 jan 2021
  13. defiant

    defiant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2014
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    189
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 11
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    Telefon 3:
    HTC Desire S
    ROM:
    CyanogenMod
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
  14. danlar

    danlar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ja att en av 9(!?) lät bra låter helt sjukt. Vad va det för skillnad i ljudet på dessa? Hur jämförde du ljudet? Vad har AP sagt?
    Tänker att det är ju inte en helt ny högtalare ändå, är i stort sett A10 som dom förändrat. Lär va samma element och delningsfilter.

    Köpte en G10 när den kostade 1790:- på Netonnet tidigare men har inte packat upp den ännu. Inhandlade en H/K Citation One mk2 idag. Så tänkte testa båda dessa sida vid sida för att se vilken som låter bäst. Tanken är att jag ska köra två st högtalare sen, men får se vilken jag föredrar. Ska se om jag hinner med att testa imorgon.
     
    Joppe444 och defiant gillar detta.
  15. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    Väntar spänt på att få höra hur du upplever de två högtalarna och vilken du föredrar.
     
  16. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER


    Ja det är mycket konstigt, som sagt så är det en av högtalarna som jag tycker låter riktigt bra (med tung och snärtig bas, hyfsat mellanregister och en klar och fin diskant). Alla övriga låter som helt andra högtalare (smal enkelriktad ljudbild utan någon kraft alls i basen). När jag har jämfört högtalarna har de varit separerade enheter (inte stereoparkopplade). Jag har använt samma musik (Spotify) och samma inställningar (volym, diskant, bas), men även som stereoparkopplade är det samma skillnad. Som stereoparkopplade behöver man även justera balansen nästan helt mot de högtalare som har svag ljudbild för att kompensera mot den som har en fin och stark ljudbild. Jag har testat en till G10 nu (som jag fick direkt från AP) men tyvärr med samma utfall och den är nu tillbakaskickad till AP för att de ska titta på den, har inte hör något ännu (mycket spännande att höra vad de säger). Jag börjar misstänka att den som låter bra är den som avviker, men mycket konstigt i så fall.

    Mycket intressant att höra om din jämförelse mellan G10 & H/K Citation One mk2! Den senare har ju fått många bra omdömen avs. ljud, men den verkar sakna vissa (enl. mig) basala funktioner (som t. ex. inst. av bas/diskant)
     
    Last edited: 18 jan 2021
  17. danlar

    danlar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag har lyssnat lite nu på G10 och H/K Citation One mk2. Jämförde även med Audio Pro C3 som jag har sen tidigare för att få en liten referenspunkt.
    Har radat upp dom bredvid varandra på fönterbänken där tanken är att dom ska stå sen. Så jag får rätt förutsättinngar.

    För ett perfekt test skulle man ha en ljudtrycksmätare också, men får bli lite känsla :)
    Spelar lite olika låtar från spotify och växlar mellan högtalarna.

    Första reflektionerna är att jag är väldigt besviken på G10. Väldigt tunnt mellanregister och saknar helt midbas. Det gör också att diskanten kan kännas lite jobbig ibland. Ljudet blir ganska burkigt.

    H/K låter bättre, där finns bas så det räcker och blir över. Där kan ju problemet vara att det blir lite för mycket bas ibland. Risk att det blir lite boomigt (Någon kanske har ett bättre ord för det) Men även om det kan bli för mycket bas så tycker jag inte den går ut över mellanregistret eller diskanten.

    Skulle säga att C3 kanske hamnar någonstans mitt mellan dessa. Klart bättre mellanregister än G10.
    Men kanske också något mer instängt ljud än H/K ?
    Gillar den extra mid-basen på H/K vilket ger röster lite mer tyngd och kropp bakom.

    Kan försöka ta fram lite exempel på musik där den ena är bättre än den andra sen. (G10 har jag inte upplevt bäst på någon musik dock)
    Men har svårt att se att jag skulle behålla G10. H/K är fortfarande inrtessant!

    Kanske får hem en Google Nest Audio i helgen som kan vara rolig att jämföra med också.
     
    Joppe444, Wiczor och defiant gillar detta.
  18. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    Om någon trots diskussionerna i denna tråd letar efter G10 så såg jag att Telenor har dem för 1990kr.
    https://shop.telenor.se/catalog/details/51193/473408

    Inser att det är några steg under men måste ändå fråga om någon jämfört HK Citation one mk2 med Xiaomi mi smart speaker? Den kostar ju 650kr så rätt mycket billigare men har samtidigt fått väldigt positiva recensioner. På pappret så bör den ju dock ligga rätt långt efter.
     
  19. defiant

    defiant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2014
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    189
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 11
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    Telefon 3:
    HTC Desire S
    ROM:
    CyanogenMod
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Har du fått någon återkoppling från Audio Pro?
     
  20. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har haft mycket kommunikation med AP runt detta. Mitt problem är att jag vill (biased) att de ska vara bra (härligt skånskt företag)! Det verkar dock som att det är nått problem med nått :) Ingen vill säga nått (?), men (än en gång), en av de 10 högtalare (G10) som jag provade var en av de bästa jag har hört (i den storleken)
     
    defiant gillar detta.