Diskussion: Funderar på att gå från PC och Android till Apple/Ios och Iphone?

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av Salvion, 12 aug 2019.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @R3b0rn@R3b0rn
    Jag är nog lite en blandning av teknisk idiot och intresserad :o

    Om jag skall beskriva mig själv som användare så är jag ingen laptop typ alls, så det jag ser framför mig är en bra ganska stor monitor ihop med en stationär pc, det är 99,9% av mitt hemma användande. undviker allt på mobilen också hemma om jag kan, tex nu på pc pushbullet när ett sms kommer hellre än att skriva på telefonen.

    Jag tänker att om jag kör android telefon som min nästa telefon så blir det nog pc fortsatt hemma, men OM det blir Iphone istället då kommer frågan vilka apple produkter kan jag tänka mig?
    Imac? kanske!
    Apple Watch? gillar den inte alls, mycket tveksant!
    Macbook, tveksamt om jag behöver en.
    Ipad, mycket troligt! som ersättare för en möjlig Macbook

    Ungefär så
     
    R3b0rn gillar detta.
  2. Ado

    Ado Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag är i behov av en ny bärbar dator. Har allt haft PC tidigare och funderar just nu på nån HP modell.

    Jag har dock iPhone, iPad och Apple TV. Ska man köra på en MacBook Pro istället för PC?

    Gillar apples produkter men av nån anledning så har jag aldrig köpt deras datorer. Är så van med Windows...

    Fördelar med Mac?
     
  3. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Vet bekanta i 25/30 års åldern skulle prompt ha Mac bärbar.

    Visade sig inte vara så bra köp, om man ska göra mer än surfa och bildredigring blir det genast bök. Dom lyckades aldrig koppla upp datorn till deras exsterna nätverkshårdisk (trots den skulle vara kombatible).

    Kör även udda filsystem så koppla in hdd från Windows dator går inte rakt av.

    Så räkna med mer bök om du tänkt göra mer än dom enkla grejerna.
     
  4. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Mac och Mac OS är grymt bra i min värld.
    Är man helt inkörd på Windows så kan vissa moment upplevas lite förvirrande. I det stora hela så tycker många av oss som kör Mac Os att det är betydligt mer logiskt och lättanvänt.

    en liten kommentar till inlägget ovan... Köper man den minsta Macen (Macbook 12) så kan jag gissa att den upplevdes trög och inte orkade med mer än surf & bildbehandling, men går du upp ett eller två snäpp så har de grym prestanda. Spel kanske är undantaget, de flesta Macar har inte grafikkort för det.
    Att koppla upp mot nätverksdisk ska inte vara problem heller, SMB stöds samt massa andra. Tror det låter som SBS där...

    Jag köpte min första Mac 2005, kändes som en ny värld öppnade sig... inga fler ominstallationer av operativ, inga virus, inga blåskärmar, allt är oerhört stabilt. Programfloran var något klenare på den tiden, men nuförtiden har jag inget problem att hitta den applikation jag letar efter.

    Ett tips till blivande Mac köpare, välj en Mac som har snäppet mer minne, tex 16Gb istf 8Gb, SSD har alla idag tror jag... det gör mycket jämfört med billigaste instegsmodellen.
     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Låter jättekonstigt. Var det länge sedan?

    macOS har stöd för de flesta nätverksprotokollen. Filsystem spelar ingen roll om du kör över nätverket. Dessutom tar det inte lång tid att installera stöd för andra filsystem typ NTFS.

    En rekommendation är att köra exFAT på diskar som ska delas mellan Mac och PC så funkar det out of the box.
     
    ingfre gillar detta.
  6. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jo bara man undviker 128G modellerna. Men APPLE envisas med 128G i sina grund modeller. Dock antar jag att Mack Book Pro 15.4" har mer
     
  7. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Ända NAS jag har andvänt med Mac är Time Capsule som funkat. Dock krångligt att få att funka/synas i WINDOWS 10 dock.
     
  8. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag gick över från Android till iPhone/iOS och iPadOS, samt från Samsung Watch till en Apple Watch 6 i november förra året. Köpte mig också en MacBook Pro (denna Apple MacBook Pro (2019) 2.4GHz 16GB 2TB Radeon Pro 5500M 4GB - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige)
    Jag skriver inte att jag gick över från Windows till MacOS, då jag har en Windows/Linux-workstation kvar.
    Efter att ha använt uteslutande Android sedan 2008 så kände jag för något nytt. Apple har gott rykte och det pratas om att ekosystemet är fantastiskt seamless och enkelt, med betoning på "user land"

    Jag kan sakna vissa funktioner från Android-världen (hade en Note 10+ och ett par S9+ och någon S8+ eller vad den heter) Inget jag kan komma på längre, det var mest första veckan och då kanske jag inte hittat motsvarande funktion i Apple-världen. Då Googles appar funkar helt okej på iOS och iPadOS så är det inga problem att fortsätta nyttja dessa.

    Den första (och kanske största) besvikelsen var härom veckan när jag upptäckte att min iPad inte hade oled-skärm. Det förvånade mig, då Apple-produkter ofta känns väldigt premium, men de har en vanlig LED-skärm. Den kostade ändå 15.000:- exklusive Apple Pencil 2 som jag köpte till.

    Sedan är det lite ovant att uppdatera appar tycker jag, kan vara en vanegrej då jag är van från Android.

    MacBooken har jag använt för bildredigering och casual surf, funkar bra. Men när jag drog igång World of Warcraft så går fläktarna upp i full sprutt direkt, så det funkar inte för mig. Hade önskat denna utan fläktar om jag får drömma lite. Så denna säljer jag nog, man får ganska mycket Workstation för 35.000:- eller vad den nu kostade. Kul att testa, och väldigt likt Linux, om ni är bekanta. Ungefär som Gnome ser ut/känns. Samma upplägg och installationsförfarande ungefär.

    Stor fördel med Apple om jag jämför med Android är att uppdateringarna kommer direkt, samtidigt till alla enheter. I Android-världen har de olika tillverkarna av någon anledning lagt ett eget lager på sina telefoner, med egna butiker, launchers och gud-vete-allt. Vissa telefonmodeller (och plattor) fick uppdateringar först efter ett år efter Google släppt ny version. Det var/är riktigt uselt, trots att det jobbas på att skynda på detta i och med att uppdateringar i framtiden kan komma att ske i Google Play store.

    Hårdvaran är jag väldigt nöjd med på telefonen. Inte iPad, hade iPad haft oled-skärm hade det varit full pott. Det kommer förhoppningsvis. Men Samsungs senaste premium-plattor med oled är hästlängder före Apples plattor. Tveklöst.

    Säkert massor jag glömt bort också värt att nämna, men men det går ju att skriva igen och komplettera.

    Så iPhone = Full pott
    iPad = som vilken medioker Android-platta som helst
    MacBook = Fläkttjut men det har väl alla laptops mer eller mindre, beroende på "last"

    Allt gott!

    Edit: Apple Watch då? Ja, jag som kommer från Samsung Galaxy Watch tycker Apple-klockan är snyggare :) Så är integrationen minst lika bra som mellan Note10+ och Samsung Galaxy Watch. Smaksak
     
    R3b0rn gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tycker att Apple kör med att datorn ska vara tyst så länge som absolut möjligt. Och när cpu:n kommer upp i ca 100 grader då drar den på full fläkt. Iallafall på de lite äldre datorerna. Det är liksom en på eller av inget att fläkten kan vara på på säg 15% och lugnt gå upp och ner i en fläktkurva. Vilket är sjukt störande enligt mig, då fläkten går på 6000RPM då
     
    Last edited: 24 jan 2021
    Honda gillar detta.
  10. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ja, skall sälja denna lilla leksaken och lägga stålers på en ny Linux/Windows Workstation. Innan laptops är helt fläktfria kommer jag nog inte återvända alls. Så är det för samtliga laptops jag haft genom åren (inte så värst många) men det verkar vara just "värstingprocessorerna" som fläkten går bananas på. Min Intel NUC i3 kunde jag inte ens höra fläkten, även när jag maxade lasten.

    En sak om det vore billig pga oljudet men denna i9-processor var den bästa sade han i affären. Nämnde inget om fläktljudet dock :) Nej, går inte att använda för mig åtminstone.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Troligtvis är det en kombo av för kraftfull CPU + tunn dator så finns inte så mycket val gällande storlek på fläkten o så. Jag har en Elitebook här hemma som visserligen är 3cm tjock istället, men den fläkten är för det mesta väldigt tyst, ligger på lägsta hastighet (men fortfarande på) och cpun pendlar mellan 45-60 grader., även när den är i sängen.
     
    Dockland gillar detta.
  12. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Du får vänta på att de fetare modellerna med Apple Silicon M1X (eller vad de kommer att heta) kommer ut. Jag har en MacBook Pro M1 med 16 Gb ram. Till skillnad från MacBook Air M1 så har den en fläkt men efter en månad har jag fortfarande inte hört den [emoji4]Har aldrig varit så nöjd med en laptop och då har jag provat många. Batteriet är fantastisk, prestandan är bra och den är ljudlös
     
    Dockland gillar detta.
  13. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ja, jag har läst en del om den och den är hyllad. Dock önskar jag ett grafikkort, typ som min nuvarande MBP har. Finns det som tillägg? Vill kunna köra WOW utan fläkt-kaos. Sedan väntar jag på 16"-modellerna ändå, då jag har svårt att editera på en mindre inbyggd monitor de gånger jag önskar vara "mobil"
     
  14. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Nej än så länge är det bara instegs modellerna som finns. Så inget kraftigt grafikkort eller stöd för externa kort. Men när 16” tummaren kommer så lär den ju ha klart kraftfullare grafik skulle jag ju gissa på.
     
    Dockland gillar detta.