Diskussion: Hur använder ni era telefoner för att maxa produktivitet?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oldblood, 23 jan 2021.

  1. Oldblood

    Oldblood Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej alla,
    har precis beställt en ny mobil o tänkte hur jag kan ha ännnu mer nytta av den med tanke på hur mycket pengar man lägger ut.

    Jag spelar aldrig på telefonen men pratar, messar, mejlar, använder GPS o kalender flytigt. Vad mer brukar ni göra o få mer valuta för pengar av sin lur?
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 367
    Mottagna gillanden:
    5 119
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Surfar nog allra mest här.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det omvända är väl snarare ett problem idag :) Att telefonen används så mycket att produktiveten minskar.

    Hemautomation det första jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg. Kör du något sådant? Annars kan man ägna hur mycket tid som helst åt det.
     
    TookieDroid, tekken, geobjork och 1 annan gillar detta.
  4. Oldblood

    Oldblood Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    9
    Det har jag hört talas om här o där men aldrig kollat upp, ska göra det nu :) Tack ! Jag använder telefonen mest när jag jobbar egentligen, när jag e hemma jag kör allt på min PC, surfande, spelande o all slags media. Tack för tipset
     
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Just det. Mitt svar baserar sig på att undvika att använda primärtelefonen till alt möjligt, (det motsatta av ursprungsfrågan). Mao, nyttjande av en telefon i andra ändan av livscykeln.

    Jag tog en ålderspensionerad lur ur "skrotlådan" och installerde Google Home appen, pluss alla appar jag använder för smarta hem konfigurering och styrning. Också andra aktiviteter som inte rör sig om telefoni etc, typ testar appar innan dom installeras på primärluren, o.a. experimentering. På så vis avlastas primärluren.
    Ålderspensionären körs utan SIM kort, i flygläge med WiFi ansluten. Den ligger alltid hemma.
    Btw. GH appen kräver Android 6.0 ->.
     
  6. Oldblood

    Oldblood Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    9
    Har du några andra roliga appar som du kan rekommendera?
     
  7. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Håller nog med om att man nog ibland använder mobilen för ofta egentligen.
    Men Pocketcast/Google podcast har nog ökat min "produktivitet" lite när jag hemma och en av de allra viktigaste apparna i min mobil.
    Dammsuga och tvätta kläder blir genast inte lika tråkigt om man har en bra podcast att lyssna på.
    Vet inte riktigt hur jag städade hemma innan.

    Edit. Allt du velat veta är en bra podcast om man bara vill lyssna om allt möjligt och kanske lära sig något nytt samtidigt. Bra val om man inte riktigt kan bestämma sig vad man ska lyssna på. Kan ju inte vara för spännande/intressant heller då blandar man vit och färgtvätt sen blir alla strumpor rosa.
     
    Last edited: 25 jan 2021
    Kristy gillar detta.
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Lite svårt det det där då jag inte vet om vi tillhör samma liga av användare. Jag är 74 år gammal, och tillhör nog den lite mer tråkiga sidan, även om jag experimenterar rätt så mycket, båda på smartphone och dator.

    Den appen jag har spenderat definitivt mest tid på det senaste året, 95%, är Google Home, plus det som behövs av appar beroende på vad man kör/styr av enheter i smarta hem setup.

    Så här gick det till. Min klockradio tog kvällen för ett år sedan. Jag köpte då en Google Nest Hub och en Nest Mini som ersättning. Upptäckte då en helt ny värld (för mig) av olika grejor man kunde göra i sitt hem. Köpte in några smarta lampor och smartpluggar, och så var det i gång. Mobiltelefonen stod då helt centralt i att jobba/experimentera med projektet. Precis som @bernard@bernard nämnar, man kan ägna hur mycket tid som hälst åt det. Inte bara är det roligt, för mig har det varit beroendeframkallande. Otroligt nog är slutresultaten rätt så bekväma. Tar aldrig slut på nya finesser.
    Jag funderar i dagsläget på att "degradera" min nuvarande primärlur till smarta hem/experiment lur, och köpa en ny för vanliga smartphone uppgifter.
     
    TookieDroid och Kristy gillar detta.
  9. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Jag lägger telefonen i ett annat rum. Eller stänger av den bara. Helst båda :)
     
    cobben gillar detta.
  10. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 475
    Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Mobilen hittar sin rätta funktion som pappersvikt.

    Den hindrar då dina få kvarvarande äkta pappersdokument, samlarobjekt som de har blivit, från att flyga ut genom fönstret.

    Samtidigt så är du fri att fylla din egentliga funktion som samlare-jägare, då du ska vara igång - i rörelse! - på dina egna ben!! - minst 8 timmar per dag.

    ;)
     
    tekken gillar detta.
  11. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    450

    MINA ENHETER

    Jag använder min främst för sociala medier, jag tar inga mängder med bilder tyvärr men gött att ha tillhands när man väl behöver en kamera och för att inte tala om GPS/navigering.

    Skulle också säga att mobilen/surfplattan är lite av en grundbult i de smarta hemmet man håller på att bygger upp.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Vill du öka värdet av din telefon så gäller det att flytta över så mycket som möjligt av vardagliga grejer och vardagliga sysslor till det digitala, dvs till telefonen. Då har du betydligt större nytta av telefonen än om du bara surfar, ringer och de andra klassiska sakerna.

    Skaffa Kivra, se till att få så mycket post som möjligt dit. Se till att din lönespec kommer digitalt. Skaffa digitala kvitton, finns hos Ica, Lidl, Hemköp, Willys och säkert fler kedjor, men kräver något slags medlemskap i regel. Har du Kivra så kommer ett antal butikers kvitton dit, såsom Lidl, Jula, Åhlens, Kjell och company, förutsatt att du har medlemskap hos de kedjorna och gör så att köpet reggas på medlemskapet vid betalning. Ha busskortet i din telefon, Västtrafik och andra bolag stödjer den funktionen, beror ju på var du bor dock. Betala digitalt med Google Pay eller liknande om din bank stödjer det. Logga in på 1177 Vårdguiden, ange att du vill ha kallelser och annan information digitalt, då kommer du få notifikation över mejl eller sms när något sådant har anlänt i ditt konto och kan därefter logga in på 1177 och ta del av materialet. Gå även in på internetbanken och andra konton du har, på andra företag du är kund hos osv, och välj digitala utskick i så stor utsträckning som möjligt, såsom energibolag, försäkringsbolag osv. Bra för miljön och betydligt säkrare med digitala utskick än usel postgång...

    Sköt dina vardagliga sysslor i telefonen, då kan du göra det när du vill, såsom på bussresan till jobbet, när du har en lugn stund eller när du väntar på något eller någon. Slipp tidsspill. Sammantaget får du mer fritid och mer tid över till annat.
     
    Heleg, Oldblood och Kristy gillar detta.
  13. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Fasen bra tips. Jag använder även luren som kalender och påminnelser för sporten. Man kan exempelvis ladda ner EPL och där för påminnelser för Leicester matcher, även L'Pool går bra:) Naturligtvis ligger Frölunda med där. Annars så är det streaming via ChromeCast. GPS, mail, notes, foto styr min Sony TV när jag är lat. Läser böcker gör jag dock på tablet. Finns säkert en hel del annat förutom telefon och sms och det ovan.
     
  14. Oldblood

    Oldblood Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    9
    Gryma råd, tack så hemskt mycket!
     
    N6290 gillar detta.