Accesspunkt till gästhus - Mesh?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av GladGutt, 26 jan 2021.

  1. GladGutt

    GladGutt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    Har ett gästhus som man visserligen når (med låg hastighet) med husets wifi-nät, men då vi har utrustning i gästhuset som kräver ethernet har vi funderat på olika sätt att få internet. Men att gräva kabel uteslöt vi då vi inte ville lägga om alla plattor...
    Efter många om och men provade vi en homeplug lösning med varierat resultat. När det funkar så funkar det presis som vi vill. Men ofta funkar det inte alls. Den tappar uppkopplingen och behöver återstartas flera gånger i månaden.
    När vi nu funderar på att uppgradera wifi i huset för att med hemarbete och hemskola öka bandbredden i alla rum (två våningsplan) har vi av många fått rekommendationen att välja en meshlösning. Gärna med wifi 6.
    Dessa enheter är ju inte direkt gratis och att behöva sätta en meshnod i gästhuset är helt klart overkill. Frågan är därför om vi kan sätta en vanlig brygga (ex den gamla DAP-1522) i gästhuset och koppla den till meshnätverket? Behöver som sagt bara en ethernetpunkt. I så fall klarar vi oss säkert med två meshnoder för huset.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det bör inte vara några problem. Du bör dock ha en extender som kan ansluta på 5GHz eftersom den kanske inte kan ansluta till meshnätverket annars. De går nämligen inte att dela upp på 2,4GHz/5GHz.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Någon sorts brygga med extern antenn som går att sätta på utsidan av huset borde väl vara idealiskt.
     
  4. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

  5. GladGutt

    GladGutt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
  6. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 016
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Någon form av extender som går att använda som brygga borde göra jobbet, om inte gästhuset ligger flera kilometer bort. Men man kan alltid lita på att någon rekommenderar någon Pro-lösning från Ubiquiti. :)
     
    bernard gillar detta.
  7. MikaelJones

    MikaelJones Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite
    Du skriver att du behöver Ethernet i gäststugan vilket i min värld betyder du har utrustning du måste koppla in med kabel, förstår jag dig rätt då?

    Om du vill skapa en brygga mellan två nätverk så är det Ubiquitis AirMax som gäller, typ NanoBeam eller Nanostation (från 500 kr/st).

    Det kommer säker fungera fint med Mesh också (UniFi - Configuring a Wireless Uplink) men i ditt fall kanske det är just en brygga du ska ha. Nackdelen med brygga är väl att man inte får in allt i UniFi manageringen men å andra sidan är det kanske inte något du vill ändå :)

    Om du verkligen inte behöver kabel i stugan så kan du säkert placera en sån här på utsidan av huset så är jag övertygad du kan få bra fart även i gäststugan :) UniFi Mesh Access point (från 900 kr)
     
    Last edited: 26 jan 2021
    6150 och bernard gillar detta.
  8. GladGutt

    GladGutt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    Helt rätt, vi behöver koppla in utrustning med kabel. Har i övrigt inget större behov av internet i gästhuset (Det kommer säkert (förhoppningsvis) bli bättre wifi i gästhuset när vi byter lösning i huset (annars får gästerna använda mobilt internet).
    Det var därför jag tänkte att man kanske kunde återanvända en gammal brygga (som DAP-1522) eller en ny billig brygga som funkar med Mesh från tredje part.
     
  9. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Om du absolut inte vill dra kabel och det är svårt att få bra täckning med vanliga noder hade jag satt en riktad antenn mot gästhuset och sen en "wifi -> ethernet"-enhet där. Jag vet att Ubiquiti säljer sådana antenner men har inte tid att leta reda på (sorry).
     
    bernard gillar detta.
  10. MikaelJones

    MikaelJones Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite
    bernard gillar detta.
  11. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det bör absolut att gå att använda en WiFI-brygga till ett Mesh-nätverk, den fungerar ju som en klient.
    Det du dock får tänka på är ju att räckvidden från en specifik mesh-nod inte nödvändigt är bättre än en riktig wifi-router med "riktiga" externa antenner, så din idé bygger ju i så fall på att en mesh-nod hamnar närmare och med friare sikt än nuvarande router för att det ska fungera, speciellt om signalen inte är tillräckligt bra idag för att det ska fungera.
     
    bernard gillar detta.
  12. GladGutt

    GladGutt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    Tack, får köra lite trial and error.
    Förstår också att vissa Mesh har bättre/sämre räckvidd på olika frekvenser
     
  13. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Vad får det kosta? När behöver du handla? Kanske kan kolla lite ikväll..
     
  14. GladGutt

    GladGutt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    Jättesnällt. Tack.
    Som vanligt är det ju en fråga om pris/kvalitet. Så även om Netgears senaste meshlösning får kanonbetyg så är den ju mer än dubbelt så dyr som Asus Zenwifi AX8 som i sin tur är dubbelt så dyr som TP-links...
    Sådan lösning tänkte jag beställa denna vecka. Där är nog Asus lösningen nära gränsen för vad som är rimligt.
    Vad gäller ursprungsfrågan så tänker jag plocka ner homepluggen och prova att ansluta den DAP-1522 som ligger i förrådet till det nya wifisystemet. Funkar inte det så får jag försöka hitta en rimligt prissatt annan trådlösbrygga med två ethernet portar. Den bör kosta betydligt mindre än 1000 då en extra meshnod kan fås från 1500ish (beroende på lösning)
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur stort är ditt hus och har du möjlighet att ansluta en kabel mellan meshpuckarna?
     
  16. GladGutt

    GladGutt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    2x120 kvm
    Trots att huset byggdes med fiberanslutning (nåja Comhem coax...) så valde byggaren märkligt nog INTE att skapa ett fibernät inne. Vi har förstås comhem uttag i varje rum...
    Så nja, teoretiskt går det ju att ansluta kabel mellan meshnoderna (det hade ju varit fiffigt då det ger en fördel för backhaul) om man använder de rör som alldeles säkert finns i väggarna. Men det känns spontant lite meckigt för mig med tummarna mitt i handen...
     
  17. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Låter som du behöver ett system med dedicated wifi backhaul då, speciellt om det är för att öka bandbredden och inte bara räckvidden.
     
  18. GladGutt

    GladGutt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    Ja och då blev det genast en dyrare Meshlösning. Men kanske fortfarande billigare än att hyra in någon som inte har tummarna mitt i handen att dra tråden...
    Kanske blir Asus Zenwifi AX8 då?
     
  19. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Vad förväntar du dig för hastighet? Vad tror du att du behöver? Och sist... Vad ska det användas till? Spontant tror jag du ska satsa på räckvidd och inte hastighet...
     
    bernard gillar detta.
  20. GladGutt

    GladGutt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    Comhem levererar (på fakturan det vill säga) 500 in.
    En vacker molnfri dag med nedförsbacke och vinden i ryggen får vi kanske 300 i nedlänk. Men nu när alla är hemma så blir det som bäst en tredjedel över wifi...
     
    BrearedsDea och bernard gillar detta.