Accesspunkt till gästhus - Mesh?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av GladGutt, 26 jan 2021.

  1. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Ett alternativ är homeplug/nätverk över elnätet. Jag har en sådan lösning till gäststugan och där tuffar det på i 70/50 Mbit vilket räcker för de tillfällen som vi har gäster (har annars 500/500). Jag har tp-link-pluggar och det funkar problemfritt i alla fall för mig.
    Hade stuga och hus ligger tillhört samma grupp hade farten varit förstås bättre.

    Har annars mesh, 2st Zenwifi 8 i huset och en AC5300 på kontoret. Kontoret/garaget är ca 30 m från huvudnoden och jag har nästan 300/300 via wifi backhaul vilket var en positiv överraskning. Kommer ändå att dra ethernet för att få maxhastighet även på kontoret.
     
  2. GladGutt

    GladGutt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    Kul att homeplug funkar för dig, ich som jag skrev när det funkar är vår TP-link homepluglösning helt också helt ok, men tyvärr tappar den connection alldeles för ofta för att kunna lita på.
     
    jagu gillar detta.
  3. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Hade också det problemet men efter manuell sw-uppdatering av huvudpluggen så har den varit 100%. Funkade alla fall för mig men som sagt YMMV.
     
  4. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Behöver du mer än 100 Mbit hos dina enheter då? Vad "gör" du med hastigheten?
     
  5. GladGutt

    GladGutt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    Som privatperson - nej.
    Men både hustrun och jag arbetar hemifrån med varsin VPN klient som formligen dödar bandbredden. Så ja mer än 100 innan VPN behövs - (kan man få för mycket bandbredd verkligen?) - speciellt när ungarna streamar och spelar samtidigt
     
  6. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Jag har nyligen uppgraderat wifi i hemmet. Jag ville ha en proffsig lösning som håller i många år så istället för att välja en rent kommersiell lösning i form av billigare mesh valde jag att köpa Ubiquiti's Unifi system.
    Du kan läsa mer i en annan Swedroid'ares tråd här:
    Fler wifi klienter till Routern

    Jag valde den lite utdaterade routern USG + 2 accesspunkter. Hade jag haft mer pengar hade jag valt en Unifi Dream Machine och 1 accesspunkt. I den kan du även köra mjukvaran för att kontrollera routern (annars körs det separat i server eller Cloud Key 2). Detta räcker, man behöver ingen dyr PoE-switch (men det är snyggare).

    Notera att man måste dra ethernetsladd till accesspunkterna.

    Eftersom du säger att ni har hög belastning så hade jag i ditt fall valt UDM + Ubiquiti Unifi 6 Lite.

    Jag har inte läst hur långt det är till gästhuset men om du kan placera en av dessa så du får bra sikt till gästhuset kanske det räcker för att få bra täckning dit. Har du väl bra täckning där kan du sätta t.ex. en airgateway (jag har ingen erfarenhet av denna men kanske någon annan har gjort liknande?).

    Har du dålig täckning vid gästhuset får du sätta en riktad antenn från huset mot gästhuset och där göra samma lösning som tidigare nämnts.


    Vill du inte betala så mycket pengar, för det är ändå en slant, så hade jag tittat på något meshsystem, men jag tycker dessa system som finns nu är dyra de med.. Det enda systemet jag hört om (från en kompis som jobbar som it-konsult) är googles och det funkade precis som man önskar.


    Vet inte om jag missat något men skriv lite så kan vi prata vidare :)
     
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag hade löst detta med två Ubiquiti Nanostation Loco som trådlös brygga mellan byggnaderna. Dessa kabelansluts mot routern i huvudbyggnaden med en 24v PoE-injektor emellan för strömmatning mot primära Loco:n. I stugan har du samma upplägg med 24v PoE-injektor mot Loco:n och sen förslagsvis 48v PoE-injektor från LAN på denna mot en UAP AC Lite eller Pro vilket räcker gott med tanke på att radio-länken erbjuder 400-450Mbps halv-duplex.

    Ubiquiti Networks NanoStation 5AC Loco (Accesspunkter, bryggor & repeatrar)
     
    Last edited: 27 jan 2021
    EricG gillar detta.
  8. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Kanske lite krångligt men själv hade jag dragit en cat6 till huset även om det betyder att du behöver rucka lite på ett par plattor. Du slipper sedan att tänka på alla omstarter, lagg etc. Kör in kabeln i ett ett tunt rör så det skyddar kabeln (finns olika grader av mjuka och flexibla rör eller hårda mm) och det blir lätt att byta eller uppgradera kabeln senare. Vi hade också en gäststuga på landet och vi gjorde detta redan 2012, aldrig något problem, har dessutom bytt kabel vid ett tillfälle till cat6.

    Naturligtvis så ser tekniken annorlunda ut än 2012 när det gäller trådlöst och mesh men med en Ethernetlösning har du en kostnad och slipper helt en massa pill och huvudvärk.
     
    BrearedsDea, EricG och tpalsson gillar detta.
  9. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Det hade varit min lösning också.
     
    polonius gillar detta.