Audio Pro G10 - högtalare med Google Assistant, Chromecast och Airplay 2

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av defiant, 23 okt 2020.

  1. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    H/K Citation One mk2 känns ju som nått man skulle kunna leva med (?) Fortfarande har jag (kanske bara jag?) problem men att den inte har någon ljudinställning (EQ)
     
    Last edited: 26 jan 2021
  2. defiant

    defiant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2014
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    189
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 11
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    Telefon 3:
    HTC Desire S
    ROM:
    CyanogenMod
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Trist att det inte går att få någon riktig klarhet i detta.
    (Om man hade ork och tillgång skulle man kunna jämföra ljudet i en G10 mot en A10)
    Orkar inte köpa 10 högtalare ;). Kanske provar en G10 igen om ett halvår eller så :neutral:
     
    Joppe444 gillar detta.
  3. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ja tråkigt att det ska vara så, jag försöker bara hitta ett par wi-fi/GH högtalare med bra ljud (höga krav) till köket
     
  4. danlar

    danlar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Lämnade tillbaka min G10 igår.
    Hoppades mycket på den och ville verkligen att den skulle låta bra. Har haft Audio Pro tidigare genom åren och alltid gillat dom. Men nåt fel har dom gjort med denna.
    Bara det att den knappt väger något fick mig att bli lite orolig. Har man glömt att stoppa i elementen ? :)
    Skulle vara roligt att ta isär en och se vad som finns där i.

    Fick en Nest Audio i helgen också. Den har imponerat på mig och tyckt den var klart trevligare att lyssna på än G10.
    @Wiczor@Wiczor frågade om Xiaomi smart speaker. Som jag förstår det ska den vara ganska lik Nest audio. Då föredrar jag den klart före G10. Två sådana ihopkopplade dessutom kommer man nog väldigt långt med.
    Sugen på att köpa en Xiaomi och testa...

    Jag lutar åt att köpa två H/K Citation One mk2 (köra grupperat eller i stereo), gillar den mer och mer.
     
    Joppe444 och Wiczor gillar detta.
  5. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    Ja, min tanke var att köra två Xiaomi i köket för stereo utan att det är för tungt ljud. Jag brukar gå upp före resten av familjen och vill kunna lyssna på morgonradio utan att det dunkar bas i huset.

    Sen i matsalen hade det varit trevligt med två Citation one för lite bättre och djupare ljud. :)
     
    Joppe444 och bernard gillar detta.
  6. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    Ett tips gällande Xiaomi mi smart speaker, de kostar 649kr styck på mistore.se, registrerar man sig för deras nyhetsbrev får man en rabattkod med 10% rabatt. Inte riktigt lika billigt som det varit tidigare men man sparar några kronor i varje fall.
     
  7. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Är också sugen på Citation One mk2, men om man inte kan göra några ljudinställningar alls på den så drar det ner tyvärr (tycker att man gärna vill kunna göra det). Ingen som provat Sonos One Gen 2? Den har ju fått grymt bra omdömen. Som synes är jag lite vilsen nu efter äventyret med mina 10st G10 (vilket fortfarande pågår)
     
    Wiczor gillar detta.
  8. danlar

    danlar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER


    Det är ungefär så jag har tänkt. Precis köpt två Citation One mk2 på elgiganten (Eller dom hade bara en i lager, så den andra skickas till mig)
    Öppen planlösning mellan kök och matbord som står i rummet intill. Dom ska stå i fönstret vid matbordet (som även är min arbetsplats nu för tiden). Den Nest Audio jag har får vara i köket. Så kan jag även gruppera allihopa.

    Kan inte påstå att jag saknar EQ. Men brukar inte känna något behov av det då det ofta skapar mer problem än blir bra, tycker jag :)
     
    Joppe444 och Wiczor gillar detta.
  9. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag orkar inte, jag var på Media Markt idag (en tid när jag var i stort sett ensam där) och provlyssnade Citation One mk2 v/s Sonon One (i 1 timme) och det slutade med att jag köpte 2 Sonos (tänkte prova dem mot min superbra AP G10). Efter att ha försökt att ansluta Sonoshögtalarna i en timme ringde jag deras help-desk (snabbt svar!) och de säger att de just nu har nätverksproblem som gör att det inte går att installera nya högtalare.. nu går jag och gör nått annat :)
     

    Bifogade filer:

  10. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    Hur stor var skillnaden mellan Sonos och Harman? Vad gjorde att du landade på Sonos istället för Harman? Jag är lite emot eget ekosystem som sonos kör, skönare att inte låsa in sig.

    Jag beställde i varje fall 2st Xiaomi smart speaker till köket idag, borde komma imorgon.
     
    Joppe444 gillar detta.
  11. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Men med Sonos One kan du ju t ex även köra Google Assistant (som AP G10), så de verkar ju öppna upp sig mot andra system (jag ska egentligen inte säga nått om det innan jag testat Sonos hemma, jag återkommer). Jag tyckte att basen på HK var bra men efter ett tag hörde man att den var helt dominerande och att den "dränkte" diskant och mellanregister., vilket gjorde att ljudet blev tråkigt/tröttande. Det lilla Sonos gav en väldigt bra separation av toner, likt en stor kvalitetshögtalare. Den har sämre djupbas, men absolut en bas som förvånar mtp storleken, mer levande ljud än HK.
     
    Last edited: 28 jan 2021
    Wiczor gillar detta.
  12. stockholmskille

    stockholmskille Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    Har också haft problem med G10. Ljudbilden brusar och distar - har en G10 som funkar fint men är inne på nr2 och nr3 som haft samma ljudproblem. Blir en ny vända till Netonnet imorgon för att byta igen.
     
    Joppe444 gillar detta.
  13. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Jag har en Xiaomi Mi Smart Speaker i köket och den täcker hela köket utan några problem. Riktigt nöjd med.

    Har du ett stort kök? Tror att en duger för de allra flesta om man inte har ett stort kök då så klart.
     
    Wiczor gillar detta.
  14. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64

    Det blev två, visst hade det säkert räckt med en men gillar dels att få stereo och att man kan få bredare ljudbild, framförallt vid lägre volym.

    Jag tycker ljudet är bra men lite dovt i vissa låtar men bättre i andra men sett till priset är de grymma!
     
    Millwad gillar detta.
  15. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Mycket konstigt detta, att du har samma erfarenhet av G10 som jag. AP erbjöd sig att skicka mig en högtalare som lät bra (?), hm nått är konstigt (även om jag måste säga att deras support är superbra!).. under tiden har jag köpt 2 st Sonos One, vad bra de låter!.. mycket bättre än min bästa G10:a. Mjukvaran kräver lite mer av användaren, men så blir det väl om man har en egen app som ska styra Google ass. och annat, Jag vill ha bra ljud (även i köket) så jag får nog svälja att det är lite mer komplicerat att hantera Sonos. Jag ger kanske upp vad gäller AP. Det känns tråkigt, då jag gillar AP (annars) + att jag lagt ner en del jobb på testning.
     
    Last edited: 3 feb 2021
  16. Joppe444

    Joppe444 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har provat en hel del mindre "smarta" högtalare och äntligen är jag nöjd.. och då menar jag ljudmässigt, Sonos mjukvarulösning är inte användarvänlig, då är högtalare med "ren" Google Ass. eller Alexa lättare att hantera (men då med färre funktioner).. men vilket ljud!
     
    Last edited: 3 feb 2021
  17. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Har skummat igenom tråden lite, tolkar jag det rätt som att högtalarna inte är värda priset och att t.ex. Xiaomi Smart Speaker är liknande men till ungefär en fjärdedel av priset?

    Jag har flera Nest Mini i huset, men funderar på att flytta/byta ut några till något lite bättre. Jag kanske lyssnar på musik i dessa 1 timme per vecka, resten används TV- eller datorhögtalarna.