Fler wifi klienter till Routern

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av putta, 20 dec 2020.

  1. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Tack för svaret, uppskattas

    Man är allrid orolig över all teknik som flödar så man inte tar allt för givet och glömmer det väsentliga som säkerheten tex...

    Som du nämner så har jag en wpa nyckel...
     
  2. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Vad händer?
    Nu på kvällen kopplade allt ned sig...usg , uap och us-8 står som frånkopplade i controllern?...inget internet och jag kommer bara åt få wifi klienter via mobilen....provat att starta om allt men inget händer...utan det är frånkopplat i controllern...

    Vad göra?
     
  3. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    ...gjorde en felsökning på internetåtkomsten och fick som svar "ethernet saknar giltlig ip-konfiguration"
     
  4. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Skumt..

    Jag har inte förstått hur du har skapat ditt nät... Har du controller på en dator och configurerar hela ditt UniFi system därifrån?

    Om så - Hur kopplar du till kontrollen.. med sladd?

    Du behöver beskriva hur du har ditt system uppsatt..

    Det bästa (i min värld) är att ha allt konfigurerat via controller på en dator eller ännu hellre en Cloud key.
    Datorn är då bäst att ha kopplat via tråd till switch i nätverket.

    När du skriver att du kommer åt wifi klienter via mobilen, är det då via någon Unifi app eller är det typ från din mobil via wifi accesspunkt till en NAS eller liknande? Bäst är om du kan rita upp det...

    ..och sen svara här genom att göra Post Reply..
     
  5. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    ...kopplade upp mig med den gamla routern och på den har jag internet in iaf
     
  6. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    -Har controllern på datorn och styr unifi den vägen och det är kabel till datorn från unifi 8 switch
    -Kan gå in i olika appar för kamera och plug där jag fortfarande kan se några klienter och styra dem
    -Är fortfarande uppkopplad via unifi på mobilen
     
  7. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Bra med kabel till switch / usg!... då slipper vi fundera på accesspunkten !!

    Du kommer alltså åt kamerorna från din telefon som är uppkopplad via wifi...?!.. då är det inget fel på switch och accesspunkt... BRA!

    UniFi på mobilen..?! .. Du har alltså aktiverat "Remote Access" via unifi's servrar? så du surfar in på controllern på din dator? ... kommer du åt kontrollera från din telefon app både via wifi och mobildata (avaktivera wifi i telefon) ?

    Du har inte din gamla router inkopplad nånstans när du kör UniFi lösningen?

    från din dator...
    kör ping 192.168.1.1 (eller vad nu din usg har för ip)
    kör sedan ping mot 1.1.1.1
    Når du båda ip'na?
     
    EricG gillar detta.
  8. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Det visade sig vara en nätverksförlängare som hade tappat kontakten med nätverket,fick starta om den och nu är allt igång igen....får kolla vad det kan bero på att den la av...kanske bara hände

    Men tack ändå tpalsson för tiden du tar dig för att hjälpa och att du/ni finns här
     
    tpalsson och EricG gillar detta.
  9. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det kan vara värt att känna till att inställningen för UniFi Connectivity Monitor-funktionen och Mesh/trådlös uplänkning till andra UniFi accesspunkter har den effekten att om accesspunkterna inte kan nå routern/gateway:en så stänger de av det trådlösa på sig så inte upplänkande accesspunkter gör misstaget att ansluta sig trådlöst till en accesspunkt som har tappat kontakten med omvärlden. Dvs om din UniFi accesspunkt inte når gateway:en så stänger den tillfälligt av sig. Det funkar bra när alla accesspunkter är UniFi men kan orsaka problem om du har andra typer av extenders istället för riktiga UniFi accesspunkter som "extenders".

    Så har du bara en UniFi accesspunkt så rekommenderar jag dig att stänga av wireless uplink i kontrollern då detta inte har nån funktion för dig i sådana fall.
     
  10. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    EricG gillar detta.
  11. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Tack pitrus,skall titta på det och göra som du nämner...tack för tipset och din återkoppling på hur allt fungerar...har mycket riktigt devolo mesh wifi2 som skickar det genom elnätet och vidare ut som wifi och den plugg som försedde controllern tappade kommunikationen med dem övriga och då tappade jag allt igår.
     
  12. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Intressant...
    Samtidigt för att störst nytta av wifi6 krävs ju ochså enheter som stöder wifi6 för att verkligen nyttja det fullt men jag med mina 2,4ghz klienter kan väl inte nyttja det så väl,eller?
     
    EricG gillar detta.
  13. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Var hittar jag den här inställningen?...skall ge det en chans till kvällen men ni som har koll kanske kan vägleda mig snabbare :-)...

    Nu en annan sak som jag märkte under dagen...förlåt om jag är frågvis ...
    Skulle installera en plug i garaget där jag har en devolo magic wifi installerad och nyttjar nätverket via elledningen och sedan ut via wifi...var helt omöjligt att installera pluggen och såg sedan att det är mitt gamla nätverk som fortfarande ligger på devolo magic wifi??...installerade om så det blev det nya unifi nätet men då försvann alla klienter som har varit konfigurerade via devolo ca 50st och är då rädd att jag behöver konfigurera om alla wifi-klienter igen och då mot unifi.
    La tillbaka det gamla nätverkets namn till devolo och då föll allt tillbaka igen till unifi...hur kan det gamla nätverket fortfarande finnas och fungera när routern är helt bortkopplad?....eller heter devolos nätverk det gamla och så letar den sig in i unifi i det namnet????
    Ren okunskap från mig vad som hänt och hur det håller ihop...
    Skall man reseta allt och börja om med risk att jag får konfigurera om alla klienter igen ...sådär roligt.
     
  14. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Om jag har förstått dig korrekt så är det alltså frågan om Devolo homeplug med inbyggt wifi i mottagande homeplug för utökad wifi över ethernet/elnät. Så den primära homeplug:en kopplar in mot din USG/switch via nätverkskabel och är därmed trådförbunden in mot ordinarie nätverk. Den andra homeplug:en innehåller en accesspunkt som då blir ett fristående trådlöst nätverk som du förvisso kan döpa likadant som UniFi trådlösa, det kommer leda till att UniFi kontrollern ser denna som en skurk-accesspunkt som försöker ta över dina enheter vilket det iofs på sätt och vis är, bara att du medvetet har satt upp denna och det är därmed ingen fara med det, annat än att du får larm.

    Om du döper om trådlösa nätverket/ändrar SSID och kanske även tillhörande WPA-nyckel så måste du förstås återansluta alla dina enheter. Men du kan även sätta upp ett nytt trådlöst nätverk i kontrollern på samma otaggade VLAN 1 fast med det gamla SSID:t och WPA-nyckeln som du kör på Devolo accesspunkten om du vill säkerställa att IoT prylarna kan roam:a mellan accesspunkterna t.ex när du uppdaterar firmware på den ena eller den andra. Du kan ha upp till 4 olika trådlösa nätverk per accesspunkt med trådlös upplänk aktiverad, och upp till 8 trådlösa nätverk om du stänger av trådlös upplänk.

    Allra bäst är förstås att helt skippa på homeplug-enheter och bara köra UniFi Mesh till garaget och kanske någon till däremellan för att säkerställa att trådlösa signalen tar sig fram hela vägen utan för mycket bortfall av kapacitet beroende på avstånd förstås.
     
    tpalsson gillar detta.
  15. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Tack

    Mycket riktigt är det rätta ordet en homeplug och är kopplat precis så som du beskriver...har ett bra resultat från dem och fungerar riktigt bra för mina förutsättningar men kanske man på sikt kan byta ut till unifi ap enheter.
    Jag provade att döpa dem med samma namn som unifi men fick då en massa larm,kan man avaktivera just dem larmen?

    Andra stycket som du beskriver pitrus tål att tänkas på ...men hur jag gör det är en annan femma...sätta upp ett nytt trådlöst nätverk utan att göra bort sig och få med alla klienter jag har så dem lirar ihop med både unifi controllern och devolo homeplugen på bästa enkla vis,hmmm.
     
  16. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Du ska kunna gå in under Insights i kontrollern och Neighboring Access Points, väl där sågs det att du ska kunna sätta din Devolo som strålar ut samma wifi-nät som "Known", dvs att du bekräftar att detta är din egen accesspunkt. Jag har bara UniFi själv och aldrig använt någon annan trådlös router eller accesspunkt i kombination så jag har inte sett denna inställning själv. Men enligt forum så ska du kunna göra som ovan, om det är där du kan sätta den som "known" eller om det är på själva larm-eventet får du testa dig fram till själv.
     
    tpalsson gillar detta.
  17. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Tackar så mycket för hjälpen....tittar på det här under morgondagen:-)
     
  18. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Nu hittat "wireless uplink" och avbockat den så får vi se hur det löper på.
     
  19. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Hittar inte vart och hur jag löser det här på bästa sätt....kanske bäst att låta det vara som det är.
    Hade varit bäst med ett nätverksnamn på allt gällandes UNIFI och DEVOLO HOMEPLUG men då får jag konfigurera om så många klienter känns det som och det är jag inte mogen för just nu.
    Får bara tänka på att som tex i garaget där jag har homeplug så får jag använda det nätverksnamnet och inte UNIFIs när jag tex skall installera en smart plug.
     
  20. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9