1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Fello: Testa Fello nu och få 5 månader till halva priset på alla abonnemang! T.ex. 8 GB för 82,50 kr/mån istället för 165 kr/mån. Se alla abonnemang på Fello.se
    Stäng notis
  3. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  4. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis
  8. Stäng notis

Uppmaning: Iakttag försiktighet / köp inte från medlemmar utan omdömen eller inlägg!

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 6 dec 2018.

  1. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Ja det är ju onekligen intressant, drar detta vidare med Blocket så får vi se vad de svarar.
     
  2. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    1 613
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Tja det finns verkligen en anledning till att man köper här på forumet. Har mestadels positiva erfarenheter här. PayPal är inte heller ett betalsätt jag gillar. Va bl.a en som köpte en mobil som va i nyskick sedan klagade han på att den va tappad (vilket han hade gjort). Jag åkte på återbetalning och fick tillbaka en trasig tappad telefon.
     
  3. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja det absolut bästa är när det finns någon form av betygssättning så som det är på Tradera, ebay och i viss mån här med betygen på personliga sidan. Tycker inte att blocketpaketet eller liknande tjänster är bra nog, det finns alltid sätt att gå runt reglerna och luras. Begagnathandeln är lite riskfylld för både säljare och köpare. Är nöjd med hur det fungerat hittills här på Swedroid, har ett gäng affärer i bagaget och inga konstigheter än så länge.
     
  4. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Jag gör nästan aldrig affär på distans med medlemmar som jag inte känner till väl. De få gånger det har hänt har jag skrivit till säljaren att jag köper varan om han kan tänka sig att skicka först och sedan få betalt. Det har gått bra de gånger jag frågat och då har jag hänvisat till mina omdömen i profilen.

    Jag tycker K&S här på Swedroid är fantastiskt om man hanterar det rätt och jag ogillar starkt dessa skojare som letar sig hit.

    God Fortsättning!
     
  5. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Jag tror det är ofrånkomligt att det dyker upp skojare när det samlas massor av människor för att sälja och köpa saker av varandra. Det har funnits bedragare och tjuvar genom alla tider. Vi kan väl enbart göra det så svårt som möjligt för dom. Tänker att det kanske egentligen borde vara ett högre inläggskrav än som finns idag. Problemet är bara att vi kan få en massa inlägg med låg eller ingen kvalitetsnivå alls av folk som bara postar för komma in på köp o sälj.

    Kanske borde hela avdelningen spärras av för medlemmar som inte uppfyller en rad krav. Men som bekant har vi ju också haft etablerade medlemmar med flera goda omdömen som i ekonomisk desperation begått bedrägerier och lurat andra medlemmar. Svår nöt o knäcka.
     
  6. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Går endast få pengar tillbaka om du använder gods/service. Inte om du kör betalningen vänner.

     
  7. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Och här är sista svaret från Blocket gällande detta.

    Hej Peter!

    Tack för ditt svar, jag heter Nathan och kommer hjälpa dig vidare.

    Vi kan inte avslöja dom knep som vi samt Schenker har för att göra sådana typ av utredningar, den som använder Blocketpaketet i ett syfte att lura användare leder till avstängning och inte är välkommen som kund på Blocket.

    Det förekommer inte ärenden som du beskriver att vi har behövt göra ändringar i annonsen sedan det lanserades, våran tjänst är den säkraste transportlösningen tillsammans med ett säkert betalningsalternativ som skyddar både köpare och säljare.

    Självklart förekommer det incidenter vid returer samt utskick från båda parter där delar missas eller det som inte utlovas men alla ärenden blir lösta.

    Vänliga hälsningar,

    Nathan
    Blockets Kundservice

    Jag har inte svarat blocket på detta utan nu vet vi lite mer hur de jobbar. Sen är det ju upp till var och en om man vågar köra med BP.
     
  8. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    "Vi tänker inte avslöja bla bla bla..."

    Jag tar ett foto på en låda med en drönare i men skickar äpplen i samma vikt som köparen till sin stora förskräckelse packar upp i hopp om en drönare.
    Han kontaktar blocket skickar in en bild på äpplena och de komtaktar mig och jag skickar dem då bilden på drönaren i lådan.
    Ord mot ord...
    Tror inte schenker får bryta upp lådan när jag lämnar in den och kolla vad som är i.
     
  9. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Varför skulle dom inte få?
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    De vågar som används av pakettransportörer är nog väldigt exakta. Kan säkert vara svårt att få EXAKT samma vikt på paketet, om man som köpare vill bluffa med att byta ut innehållet. För det första måste ju du ha en lika exakt våg hemma.
    Men om Schenkers metod - som de önskar hemlighålla - bygger på att jämföra exakta vikter vid inledande transport och sedan vid reklamationen, så blir det problematiskt om köparen säger att denne slängt alla äpplen eller vad innehållet nu kan vara. Att slänga innehållet kan ju vara befogat i vissa fall, säg att det ligger ruttna äpplen eller något annat ohygieniskt i paketet när det kommer fram (eller att köparen hävdar att paketet innehöll något sånt).
    Bästa vore om de använde automatisk röntgen på alla paket, eller något sånt :P
    Brottsbalken och postlagen innehåller bestämmelser om att försändelser inte får öppnas hur som helst av annan än mottagaren - skyddet gäller dock bara vissa typer av försändelser. Postlagens bestämmelse skyddar "brev" medan brottsbalkens bestämmelser om brytande av post- eller telehemlighet samt intrång i förvar är lite mer svårdefinerade beträffande vad för slags försändelser de omfattar. Post- och telehemlighet talar om ett "meddelande" (ordet meddelande kan dock tolkas mer brett juridiskt än vad som är fallet i normalt språkbruk). Intrång i förvar talar om något som är "förseglat" eller "tillslutet", vilket skulle kunna vara ett paket. Oklart om "paket" omfattas men möjligt att så är fallet.
    Däremot får det väl sägas vara kutym i post- och paketbranschen att paketoperatören inte öppnar kundernas paket hur som helst, åtminstone inte utan väldigt speciella skäl. Det framgår säkert av avtalet att så inte ska ske, och som framgått ovan kan brottsbalken också säga samma sak.
    (Postlagen gäller för övrigt endast den "samhällsomfattande posttjänsten" och alltså ej aktörer såsom Schenker, DHL osv. Postlagen blir därför ej aktuell när paket skickas som i scenariot ovan).
     
  11. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Precis. Alltså får dom om dom vill. :)
     
  12. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    För att inte tala om att emballage och packningen påverkar stor del av vikten.

    Det är heller inte svårt att matcha vikten så när som på enskilda gram (vilket ändå inte är realistiskt, eftersom man i dessa tjänster inte ombeds filma vid packningen). Bara att trycka ner packmaterial tills vågen visar exakt samma sak.

    Sedan har man dessutom avvikelser i kalibrering mellan vågar, för att inte tala om vad fukt och eventuellt snö/regn. Så en vidare tillförlitlig metod är det knappast...

    Det räddar väl dig om du köper 4 kg bildskärm från Kalle Bluff, och får ett paket levererat till dig med 1 kg tegelsten. Men får du 500 gram grus istället för en telefon så är det ju svårare...
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Nej, läste du ens inlägget?
    Jag skrev att postlagen inte gäller men att brottsbalken kan förhindra att paket öppnas.
     
  14. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Har ni några tillvägagångssätt när ni köper telefoner via Facebook och de givetvis vill ha betalt förskott?
    Blocketpaket är inte aktuellt
     
  15. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tänker till om man har någon bekant i närheten som kan hjälpa till kanske? :) Klurigt det där.
     
  16. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Fråga om dom kan lägga upp den på tradera med köp direkt. Man kanske får täcka kostnaden för annonsen men man ser ju omdömen där.
     
  17. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    1 613
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Det va nog ett av de bästa förslagen jag hört kring Facebook köp. Det tipset snor jag direkt. Då har man också möjlighet att betala med PayPal.
     
  18. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Jag har ett tillvägagångssätt. Jag köper inte telefon på facebook. Telefonen kan omöjligt vara så unik så man måste köpa där. Det borde gå att hitta en säkrare lösning än facebook. Det du kan göra för att säkra situationen lite extra är att fråga efter namn, adress och telefonnummer till personen och dubbelkolla så swishen går till samma person och se om du kan hitta någon med en sådan adress. Men det blir ingen säkerhet för det. Men man kan filtrera bort mycket skumt folk genom att få svar på de frågorna :)
     
  19. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    45
    Personligen har jag bättre erfarenhet av Tradera än swedroid för köp och sälj. På Tradera är bud bindande.

    Här har jag först råkat ut för kombolt 1 som skrivits om på sida 31, sedan en medlem som lade bud på min smartklocka som dröjde 3 dagar med varje mailsvar och ville ha skickat klockan före betalning fastäb det inte angavs vid budgivning, sedan slutade svara och jag slutade bry mig.
    Därefter en kille som avbryter affären när jag ber om kvitto (för att se återförsäljare, garantitid samt att det verkligen är rätt modell). Denna skrev också att han inte ville ta ett telefonsamtal ned "okänd människa".

    Nr 2 och 3 ovan är sådana med bra omdömen.

    Aldrig upplevt liknande på Tradera där jag köpt och sålt massvis med saker
     
  20. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Skrivet ni alltid något negativt om en affär som inte gått rätt till på personens kommentarsfältä så att det blir upplysningar för an som eventuellt ska kommer att köpa ifrån personen i framtiden?