Vad drar er telefon i mobildata per dygn vid "vardagsanvändning" m.m.?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 23 jan 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Först några definitioner som jag tänker är viktiga i tråden, innan vi kommer till saken:

    Med "vardagsanvändning" tänker jag i mitt eget fall en normal dag, där jag jobbar, kanske gör någon fritidsaktivitet och sen har wifi på kvällen. En sån dag använder jag telefonen då och då när jag hinner, men inte överdrivet mycket och gör inga tunga saker direkt. Kanske lite chatt/textmeddelanden, Google Maps lite kort, tar några foton som laddas upp till Google Photos osv, ev. något enstaka youtube-klipp men inte alltid. Använder alltid offline-spellista för musik och sånt. Vardagsanvändning är i denna tråd tänkt som ett mått på en vanlig dag där man inte sitter med telefonen överdrivet mycket, men ändå använder den normalt. En dag när man sitter med telefonen mycket, det kallar jag "tung användning" och nämner nedan istället. Dessutom: Om jag en dag skulle kolla på ett gäng youtubeklipp eller ta många foton eller videoklipp som laddas upp till molnet, så betraktar jag det också som en "tung" dag istället för "vardagsanvändning".
    Med definitionen ovan så brukar jag märka att min telefon ändå använder 250-500 MB datatrafik (mobildata) per dygn vid vardagsanvändning. Är sällan det går att komma under 300 MB i användning per dygn, oavsett hur jag försöker. Vilket är intressant, och skiljer sig mot för några år sedan (mer om det längst ner).

    Även om jag knappt använder telefonen alls en dag, typ de dagar jag har hektiskt och den nästan bara ligger i fickan medan jag är hemifrån, så drar den nog åtminstone 250 MB mobildata på ett dygn. Låt oss kalla detta senare mått "minimiförbrukning", vad den drar minst per dygn, när man i princip bara har telefonen påslagen och med sig, men inte använder den speciellt mycket. Typ samma sak som standbyförbrukning, fast avseende data istället för batteri.

    "Tung förbrukning", om vi slänger in det också, hur mycket man använder som mest på en (normal) dag med mycket användning. Då kan det ju bli uppemot 1 GB per dygn för mig men sällan mer än det. Ifall mer än 1 GB används av mig (sällsynt), då kan väl vara ifall jag kollar tv-serie med HD-kvalitet och glömt ladda ner offline, eller gör flera hastighetstester (inte så ofta).


    Till trådens frågeställningar då:
    Vad har ni för vardagsanvändning, minimiförbrukning och maximal tung förbrukning per dygn? Vore kul att höra andras siffror. Jag har alltså 250 MB i minimiförbrukning, 250-500 i vardagsanvändning och 1 GB i tung förbrukning. Brukar smsa DATAMÄNGD till 4433 (gäller Halebop) en gång per dygn vissa veckor, så enkelt att se förbrukningen i så fall. Vet tyvärr inte hur man enklast får fram samma siffror för andra operatörer.

    Jag själv anser att dessa tre mått har ökat betydande på senare år, vilket antagligen är helt naturligt med tanke på fler appar, ökad användning, synk som körs i bakgrunden, högre kvalitet på video och annat osv. Någon som upplever det annorlunda än att det ökat? Någon som rent av lyckats minska sin förbrukning jämfört med för 5 år sedan, genom smart användning av offline-spellistor och annat?
    Men jag undrar om det verkligen är hela förklaringen att vi ökat vårt användande, mer synk, högre kvalitet osv. Det känns som att appar och tjänster blivit mer oeffektiva, de kan kosta på sig högre datanvändning numera. Helt enkelt sämre optimerade. Vad tror ni? Bara en så enkel sak som att använda Google Maps i ett område där man inte har sparat kartan offline, det känns som att det kan dra rätt mycket, undrar om det drog så mycket för ett par år sedan.
    Det som har ökat mest tycker jag är minimiförbrukning och vardagsanvändningen. Vad har ökat mest för er av dessa tre mått? Även om jag använder telefonen rätt lite så märker jag att siffrorna drar iväg på flera hundra MB per dag. En vanlig dag för några år sedan, säg 2015 eller nått, då kunde man använda telefonen sparsamt och komma under 100 MB per dygn utan besvär. Man behövde inte räkna med att flera hundra MB gick åt, även när man knappt använt telefonen eller gjort lättare saker.
    Fler tankar/kommenterar på ovanstående?
     
    EricG och Kristy gillar detta.
  2. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Det som jag tycker är konstigast är att min telefon drar typ 50mb-100mb från min surf fast jag har Wifi hela dagen.. funderar på att avsluta mitt 100-kr abonnemang hos Vimla o bara köra wifi.. haha, då hamnar man väl hos kronofogden eller blir anmäld för bedrägeri för använder
    "mb" Olagligt
     
  3. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Jag missuppfattar säkert din fråga, men... varför skulle det vara "olagligt" att köra sin smartphone via sitt WiFi? Det har jag gjort i flera år via operatören "3" utan problem.
     
  4. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Ganska intressant frågeställning, men jag har inte alls så bra koll som du har :)
    Tar jag ett snitt på den dataanvändning på de månader som telefonen sparat så får jag dessa siffror:

    Oktober - 118 mb/dag (155 mb/dag med 1.1Gb storytel men osäker på om jag laddat ner en hel bok).

    November - 300mb/dag (med 5.1Gb youtube) och 134mb/dag utan

    December - 91mb/dag, inget som sticker ut.

    Januari, hittills, - 36mb/dag, inget som sticker ut.

    Har ett jobb med wifi hela dagen. Det som vanligtvis drar är i sådana fall 40 min I bilen varje dag.
     
    bernard gillar detta.
  5. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Han menar nog att det verkar som att en del data går i mobilnätet trots wifi.
     
    stelex och bernard gillar detta.
  6. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Har du inget abonnemang har du ingen uppkoppling och "dessa 50mb" har alltså ingen stans att sugs sin data :)
     
  7. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Telefoner idag har ganska bra statistik internt på mängd data som förbrukats, där borde du kunna se vilka appar som har använt WiFi mycket resp mobil-data och dessa uppgifter borde stämma på ett ungefär med vad din operatör säger.

    Vad som är normalt är så vitt skilt att det går inte att jämföra egentligen. Det beror helt på vilka appar man använder, tittar på video, synkar filer (bilder, onedrive, dropbox) till telefon/molnet eller kanske annan app som synkar lite för mycket data mot molnet.
    Och inte minst om man har WiFi eller ej.
    Månader kan se så olika ut även, största posten i januari, via WiFi är en uppdatering av telefonen på 2.2 GB. Vi Wifi detta såklart.

    Sedan ska sägas, idag är nog appar lite "lösare" (min teori) i data än föra några år sedan eftersom de flesta trots allt har bra uppkoppling och abonnemang som tillåter mer data. Var ju inte för så många år sedan många hade 100-200 MB som max per månad, idag finns det väl inget under 0,5 GB data och de flesta har mycket mer än så.
     
    stelex och 6150 gillar detta.
  8. iPatsa

    iPatsa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 EE
    Telefon 3:
    Xiaomi Redmi 12 5G
    Övrigt:
    Google Nexus Player
    Sony Bravia KD-65XH9505
    9 GB på 22 dagar. Mest Spotify och surf. Använder aldrig wifi, inte ens hemma. Har ett abonnemang på 21 GB och det slår aldrig i taket (dessutom sparas oanvänd data).
     
    Last edited: 23 jan 2021
  9. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Kollar jag på wifi ligger jag på ca 60gb/mån och youtube står för hälften, reddit för 1/6.
     
    bernard gillar detta.
  10. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Använder endast WiFi. 1 månad tillbaka har jag 11.22 GB använt. Twitch 2.9 GB, Firefox 1.6 GB, Svt Nyheter 1,6 GB och Youtube 1,3 GB som använder mest. Jag gör det mesta via datorn.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Jag förstår att det kan vara svårt att veta exakt hur mycket mobildata som använts under en viss dag, det är ju betydligt enklare att se total förbrukning under en hel månad. Ett genomsnittsvärde per dygn går ju att räkna ut då förvisso, men ett genomsnittsvärde eller annan uppskattning är inte lika intressant, det är mer intressant att höra en personlig reflektion om hur mycket data som gått åt under en lugn dag med liten användning av telefonen, under en normal dag och under en tung dag.

    Mitt tips är Halebops kommando att skicka sms med texten "DATAMÄNGD" till 4433 en gång per dag, typ varje kväll innan man ska sova. Telia och Fello borde ha liknande kommandon, även de övriga operatörerna säkert, eller? Om man har ett sånt sms skickat varje kväll, så är det enkelt att jämföra svaren man fått och veta hur mycket data som gått åt en viss dag, och så kan man själv uppskatta hur mycket man egentligen använt telefonen den dagen jämfört med siffran man fått! Mer intressant att veta exakt värde för olika dagar, än att jämföra med något slags medelvärde.
     
  12. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Via Mitt Telia går det att se förbrukning för varje dygn, även om man har obegränsad surf, man kan även se några månader bakåt i tiden.

    Brukar gå in och kolla lite statistik ibland på
    mina 5 simkort.
    Tycker det är intressant att se hur mkt man gör av med.

    Testade att skicka "DATAMÄNGD" till 4466, fick detta svar:


    [​IMG]
     
    N6290 gillar detta.
  13. Grauior

    Grauior Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2019
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det där måste vara höjden utav snålhet:D