Firebase - Cloud Service

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Adddeeee, 28 dec 2020.

  1. Adddeeee

    Adddeeee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har byggt en app som skickar notiser till användaren när det blir mål i fotbollsmatcher.

    Har byggt appen med hjälp av en Android service som pollar data från en query server.

    Har förstått att det finns något som kallas Firebase Cloud Messaging och har börjat fundera på att integrera det i min app, för att få en stabil notishantering.

    Syftet med notiserna är alltså att uppmärksamma användaren att det blivit mål i de matcher som användaren prenumererar på.

    Har jag ett lämpligt use case för att använda mig utav Cloud Messaging?
     
    Last edited: 28 dec 2020
  2. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Yup, det tycker jag. Vi brukar dock enbart använda FCM för att väcka upp appen, därefter hämtar appen själva datat (d.v.s. information om vem som gjort mål osv) från vårt egna API. Fördelen med det blir att man med enkelhet kan byta ut FCM i framtiden om plattformen ändras eller om vi vill koda en iOS-app t.ex.
     
  3. Adddeeee

    Adddeeee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag förstår!

    Har försökt hitta lite kodexempel för att se skillnaden.

    Tycker mig inte se någon direkt skillnad i servicen som hanterar notisen. Vad är det som faktiskt skiljer notishanteringen?

    Jag har märkt att mina notiser från appen kan utebli eller bli sena om telefonen har släckt skärm OCH inte laddas. I alla andra fall kommer notiserna tidsenligt.

    Är det för att set är Googles service som snurrar som notiserna kommer direkt?
     
  4. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Förstår inte riktigt vad du menar. Skillnad mellan servicen och vadå?
     
  5. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Du har ju två typer av notifikationer, lokalt och push.

    Lokala notifikationer kan vara t.ex när du startar appen eller när du trycker på en knapp så visas en förbestämnd notifikation eller att den hämtar in data just då.

    Andra sättet är push notifikationer, det kan vara t.ex att någon har skickat dig ett meddelande. Då skickas det till firebase som i sin tur skickar push notifikationen till användaren utan att hens app behöver vara igång.

    I detta fall är det nog push notifikationer du söker där du har en server som skickar notiser till alla användare om en viss händelse som bara personer som följer får.
     
  6. Adddeeee

    Adddeeee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja precis.

    I mitt fall är det lokala notiser jag försöker skicka.

    Som som appen är utformad nu hämtas data i en foreground service.

    Det jag upplever är dock att telefonen inte skickar ut en notis även fast min service säger att en notis ska skickas.

    Notiser kommer ibland lite senare, eller inte alls.

    Om jag har en timer i min service kan jag se att den faktiskt snurrar som den ska även fast telefonen är låst, men notiserna blir liksom inte hanterade på liknande sätt.

    Det är många som säger att firebase är lösningen, men blir det inte samma hantering i telefonen för att skicka notisen? Dvs. samma kod för att faktiskt få notisen att dyka upp?

    Det jag sett är att exempelvis Flashscore (en app för att monitorera live-event i sport) skickar notiser vid mål, oavsett om telefonen är låst eller ej. Det existerar heller ingen foreground service ikon som visar på att en foreground service snurrar.

    Har ni något kodexempel på hur det här ska skrivas för att en notis ska kunna skickas från en foreground service, utan delay eller att den blir hindrar på grund av att telefonen är låst?

    Det här är förvirrande.
     
    Last edited: 28 jan 2021