Diskussion: YouTube-recensioner Galaxy S21 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av night77, 12 jan 2021.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är Snapdragon 888.... Inte alls bra! Men, testaren för helt fel när S21 Ultra ligger på 45% batteritid medan Mi 11 ligger på 81%! Klart telefonen med lägre batteritid börjar thtottla redan tidigt för att spara batteri...
     
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Hubbatix gillar detta.
  3. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Så kan det vara. Men det visar ju båda sidorna av snapdragon 888 och ingen av dom är bra.
    Antingen så överhettar du mobilen så att du knappt kan använda den eller så tappar du all prestanda som snapdragon 888 skryter med att ha.
    Som det ser ut nu så hade det varit bättre att köra med snapdragon 865+ eller 870 i S21:an.
    Känns som att snapdragon 888 vart stresstillverkad, kanske för att hålla måttet mot exynos 2100 som qualcomm hade börjat sett som en riktig konkurrent.
     
    night77 gillar detta.
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jepp, jag blev förvånad när de hoppade från 865 till 888 och skippade 875, det är händer när det inte finns mycket konkurrens, de blir lata!
     
  5. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    En av dem första batteritester på S21 ultra snapdragon 888 jag sett som ställs mot samma mobiler man har sett exynos 2100 tampas mot.
    Vad jag kan se om man tar det här testet i beräkning är att exynos 2100 bör ha bättre batteritid än snapdragon 888.
    Varför jag säger så är för att jag har sett flera tester där S21 ultra (exynos) har ställts mot andra mobiler så som iphone 12 pro max och kommit ut som segrare (även med 120hz och WQHD+ inställt).
    I det här testet så har han dragit ner S21 ultra(snapdragon) till 60hz osv och den får ändå stryk av iphone 12 pro max.

    Samsung S21 Ultra vs Note 20 Ultra / Mi 11 / Mate 40 Pro / iPhone 12 Pro Max Battery Life DRAIN Test - YouTube
     
  6. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
  8. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag har faktiskt lekt med en S21 Ultra idag, kan säga att jag såg ingen större skillnad mellan dess kamera och den kamera som sitter i min S20 Ultra (Snapdragon), den enda märkbara skillnaden var den optiska zoomen på 10x och lite på Laser auto-focus men inget så jättestor att man känner WoW ..

    Får se när jag får min S21 Ultra om jag ens behåller det.
     
    Droid_269 gillar detta.
  10. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Sa inte vi ingen kommer ihåg en fegis? [emoji23]
     
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Men om jag inte se nån större skillnad så kan det vara en hel annan sak .. min S20 Ultra Snapdragon är hur bra som helst :) Så jag kan vänta ifall det kommer något bättre, kanske byter till en SD888 om Exynos 2100 inte blir stabilare i batteriet för slutanvändarna :)
     
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Battery test för de som är intresserade av S21 Ultra med Snapdragon 888 mot flera andra telefoner, dock ska ni veta att testet gäller bara 60hz, inte 120hz.. och testaren förklarar varför gjorde han det ..


    View: https://youtu.be/tk8ZV-Sv_lY
     
  13. namkrad

    namkrad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2014
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telia 5G+
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia 5G+
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Kristy gillar detta.
  14. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag tror man får skippa 2-3 generationer av nya mobiler för att få nästa "wow!"-känsla gällande fotokvaliteten. Jag skulle tro att 90% av befolkningen knappt ser nån skillnad mellan S10 och S21 Ultra när de scrollar runt i sociala flödena, och än mindre bryr sig om eventuella skillnader de ser.
     
    night77 gillar detta.
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Skillnaden i upplevelsen att ta foto, jag menar zoomen är väldigt bra för att kunna få fina kort, det är just den som gör skillnad, Samsung vet om det, därför satsar de på det, annars ska man köpa vanliga S21/S21+
     
  16. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Postar tre stycken reviews/tester som inte ser jätte positiva ut för Exynos 2100 chipset.

    Det första kommer från PCWORLD där dom har ställt två stycken S21 mot varandra.
    Ena med Snapdragon och den andra med Exynos.
    Till en början ser allt bra ut, Exynos kniper segern marginellt i varenda test tills det kommer till dom två sista testerna, spelprestanda och batteri.
    På spelprestanda testet får Snapdragon modellen ett resultat på 35-55fps medans Exynos hamnar på blyga 26-35fps. Det är en minskning med 25-37% jämfört med Snapdragon modellen.
    I batteritestet fick Snapdragon ett resultat på 10 timmar medans Exynos fick 8 timmar, alltså 20% sämre resultat. Nu får man ta i beräkning att detta är S21 mobiler och inte Ultra. Men det kan spegla sig på Ultra modellen också.

    Länk:
    Galaxy S21 Exynos vs Snapdragon: Performance benchmarks | PCWorld


    I det andra testet så jämförs Exynos 2100 mot fjolårets modell Exynos 990.
    Och som man kan förvänta sig så är det nya chipset(2100) dominerande genom alla tester tills det sista grafik testet. På sista testet så får alltså Exynos 990 bättre resultat på graphic score med en fps på 40-57 medans Exynos 2100 får 36-56fps.

    Länk:
    Exynos 2100 vs 990 Benchmark AnTuTu/GeekBench/3DMark Galaxy S21 vs S20 - YouTube


    I sista testet så ställs Exynos 2100 mot Snapdragon 888, Kirin 9000 och iphones A14 chipset i ett spelprestanda/uthållighetstest genom en längre gaming session i Genshin Impact.
    Testet är självförklarande, men man kan lätt säga att gpu delen i Exynos 2100 inte är stabilt.
    Exynos har lägre fps genom hela testet och lägre energiförbrukning som direkt speglar sig i värmeutvecklingen där Exynos håller sig mindre varm än alla förutom iphones A14 chipset.
    Men ändå, med allt det sagt så är Exynos det chipset som throttlar överlägset mest och tappar nästan 50% av sin prestanda medans dom andra tappar ca 10-20% fast dom är varma.

    Länk:
    Exynos 2100 vs Snapdragon 888 vs Kirin 9000 vs A14 Epic Genshin Impact Test of 2021 Flagship Phones - YouTube
     
    night77 gillar detta.
  17. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Här kommer ännu ett deprimerande test/review från Android Authority där han går in djupare på sitt stresstest gjort mellan S21 Ultra Snapdragon 888 och Exynos 2100.
    Han går in på varje enskild komponents styrka (cpu, gpu osv) och hur dom håller sig i längden efter att ha stressats under en längre tid (tex vid längre spelande).

    Ni kan se cpu resultatet här i diagrammet. Efter bara 2 stresskörningar har Exynos 2100 tappat så pass mycket cpu kraft att den ligger i samma styrka som Snapdragon 865+ och efter ca 20 körningar så ligger Exynos 2100 under Snapdragon 865+ och fortsätter så testet ut. Det är fortfarande en klar förbättring mot Exynos 990 men fortfarande dåligt när den får stryk av fjolårets Snapdragon modell och ännu mer så mot Snapdragon 888 som är helt överlägsen.
    cpu.jpg
    Sen när vi kommer till gpu'n är det en ännu sorgligare historia. Här är inte Exynos 2100 ens nära Snapdragon 888 och inte fjolårets 865+ heller. Det är så dåligt så att efter ca 14 stresskörningar så har Exynos 2100 tappat så pass mycket så att den ligger på samma styrka som Exynos 990. Överraskande nog så tappar även Snapdragon 888 efter ca 26 körningar mot sin äldre bror 865+.
    gpu.jpg

    Så ja. Inte jätte trevliga resultat då vi vart lovad att Exynos 2100 skulle vara räddaren från Samsung, men så ser det tyvärr inte ut. Det kommer säkert förbättras med tiden när optimeringar och firmware släpps. Men jag tror personligen att detta försprång som Snapdragon 888 har är ointagligt då vi inte har sätt några markanta förbättringar ens på Exynos 990 sen den släpptes.

    Länk:
    Samsung Galaxy S21 Ultra Snapdragon vs Exynos tested: Which is faster? (androidauthority.com)
     
  18. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    "Our testing reveals that the Snapdragon 888 version starts throttling after approximately 38 minutes of all-out performance. Meanwhile, the Exynos version slows itself down much earlier at about 25 minutes
    This reduced performance, however, translates to lower power consumption and allows it to last almost half an hour longer.."

    Lär inte vara många som stresstestar sina lurar i 25+ min plus för att se droppet :)
     
    Ducceman och jnsson gillar detta.
  19. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Möjligt. Men cpu droppet hände efter ca 5min körning och gpu som du ca efter ca 25 min.
    Så om du sitter och spelar, sig en halvtimme. Då kommer du känna av det.
    Sett bevis på detta när vissa kör Genshin Impact i 30 min och efter ca 15 min så har Exynos gått från 45-50fps till 20-25fps. Det är en drop på mer än hälften.

    När man ser dom här siffrorna så måste man vara lite logisk denna gång. Tillräckligt många åkte på Samsungs smäll förra året med S20 modellerna och vägrade se sanningen.
    Jag hoppas folk har lärt sig och inte är naiva och stolta nog att se blint på det som är framför dom.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tar dock hellre bättre batteritid än GPU om jag måste välja. och Exynos 2100 har iallafall bättre batteritid än tidigare Exynos modeller vad jag läst mig till
     
    tswfootball gillar detta.